STRATEGIA DZIAŁAŃ NA ROK SZKOLNY 2025/2026
Wychowanie przedszkolne stanowi fundament kształtowania postaw, nawyków i wartości, które dzieci będą rozwijały przez całe życie. W dobie coraz większych wyzwań cywilizacyjnych, takich jak nieprawidłowe nawyki żywieniowe, ograniczona aktywność ruchowa czy problemy zdrowotne już u najmłodszych, szczególnego znaczenia nabiera promocja zdrowego stylu życia.
Strategia działań Niepublicznego Przedszkola „Tygryski” w Pigłowicach na rok szkolny 2025/2026 została opracowana przez Paulinę Gołuch i Joannę Wojciechowską, w oparciu o innowacyjny program edukacyjny „Zdrowo jem – dużo się ruszam!”. Program ten w sposób kompleksowy i atrakcyjny łączy edukację zdrowotną z codzienną praktyką wychowawczo-dydaktyczną, angażując dzieci, nauczycieli i rodziców. Większość zaplanowanych działań będzie odbywać się w ramach zajęć projektowych.
Celem naszej strategii jest nie tylko wyposażenie dzieci w wiedzę na temat zdrowego odżywiania i znaczenia aktywności fizycznej, ale przede wszystkim kształtowanie trwałych postaw prozdrowotnych, budowanie pozytywnych relacji społecznych i wspieranie wszechstronnego rozwoju każdego dziecka. Poprzez zabawę, ruch, działania kulinarne i sensoryczne, pragniemy inspirować dzieci do świadomego, aktywnego i radosnego życia.
Przyjęta strategia wpisuje się w podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz kierunki polityki oświatowej państwa, stając się odpowiedzią na realne potrzeby dzieci i ich rodzin.
„Tygryski na zdrowym szlaku” – Edukacja prozdrowotna w przedszkolu
Zadanie: Niniejsza strategia ma na celu wspierać rozwój zdrowych nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej oraz higieny, a także budować relacje społeczne i emocjonalne.
Cel główny: Kształtowanie postaw prozdrowotnych u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez integrację elementów zdrowego odżywiania, codziennej aktywności fizycznej, higieny oraz budowania relacji społecznych i emocjonalnych.
Cele szczegółowe:
Rozwijanie świadomości zdrowotnej u dzieci
Poszerzanie wiedzy o zdrowym odżywianiu i jego wpływie na organizm.
Promowanie codziennej aktywności fizycznej.
Kształtowanie pozytywnych nawyków higienicznych (mycie rąk, zębów, sen).
Utrwalanie zasad współdziałania, współpracy i integracji społecznej.
Wdrażanie dzieci do samodzielnego dokonywania prozdrowotnych wyborów.
Aktywne angażowanie rodziców i środowiska lokalnego w działania edukacyjne.
Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności i odpowiedzialności za zdrowie.
Metody i formy pracy:
Metody pracy są dostosowane do realizowanych treści, możliwie zróżnicowane, aby przebieg zajęć był atrakcyjny.
Metody pracy:
– aktywizująca (burza mózgów, drama, eksperymenty)
– podająca,
– metody oglądowe (pokazy, obserwacje, degustacje).
– problemowa,
– eksponująca,
– programowa,
– praktyczna (działania kulinarne, ćwiczenia, zabawy)
– metody relaksacyjne i integracyjne (joga dziecięca, zabawy rytmiczne),
Forma pracy:
zajęcia indywidualne, grupowe i zespołowe,
warsztaty kulinarne i sensoryczne,
zajęcia ruchowe (tory przeszkód, gimnastyka, taniec, joga),
działania plastyczne, teatralne i muzyczne,
wydarzenia tematyczne i pikniki rodzinne.
Oczekiwane efekty (dziecko):
Zna podstawowe zasady zdrowego stylu życia.
Potrafi samodzielnie wybrać zdrowe produkty spożywcze.
Bierze aktywny udział w zajęciach ruchowych i kulinarnych.
Rozpoznaje produkty zdrowe i niezdrowe.
Zna zasady higieny i stosuje je w codziennym życiu.
Współpracuje z rówieśnikami w działaniach prozdrowotnych.
Czerpie radość z aktywności fizycznej i zabaw na świeżym powietrzu
W ciągu roku szkolnego 2025/26 dzieci z Niepublicznego Przedszkola „Tygryski” będą realizowały zadania ściśle powiązane z rozwojem zdrowych nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej oraz higieny. Celem naszych działań będzie kształtowanie postaw prozdrowotnych u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez integrację elementów zdrowego odżywiania, codziennej aktywności fizycznej, higieny oraz budowania relacji społecznych i emocjonalnych.
ZADANIA | TERMIN | CELE |
Festyn Rodzinny na pożegnanie lata | 05.09.2025 r. | – kształtowanie właściwych postaw prospołecznych, -propagowanie aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu – integrowanie środowisk lokalnych w działaniach na rzecz dzieci – wspólne spędzanie wolnego czasu przez rodzinę |
Zajęcia projektowe w przedszkolu: Międzynarodowy Dzień Kropki | 15.09.2025 r. | -wzbudzenie u dzieci kreatywności, pomysłowości i zachęcanie ich do działania – pomoc dzieciom w odkrywaniu ich talentów i mocnych stron |
Zajęcia projektowe w przedszkolu: Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka | 19.09.2025 r. | – dostarczanie dzieciom okazji do świętowania – wdrażanie do aktywnego organizowania i uczestnictwa w zabawach – aktywizowanie dziecięcej wyobraźni i twórczej ekspresji |
I Dzień Jesieni | 23.09.2025 r. | – rozbudzenie zainteresowań światem przyrody – uwrażliwianie dzieci na piękno jesiennej przyrody |
Dzień Jabłka | 26.09.2025 r. | – Poznanie wartości zdrowotnych jabłek |
Światowy Dzień Mycia Rąk | 15.10.2025 r. | – Uświadomienie dzieciom znaczenia higieny rąk |
Światowy Dzień Owoców i Warzyw (warsztaty kulinarne z rodzicami) | 17.10.2025 r. | – Rozwijanie świadomości zdrowego odżywiania |
Zajęcia projektowe w przedszkolu: Międzynarodowy Dzień postaci z bajek | 05.11.2025 r. | – promowanie czytelnictwa – tworzenie sytuacji doskonalących mowę, zdolność koncentracji, skupienia uwagi – umożliwienie dziecku dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów działań – czerpanie radości z wspólnej zabawy z rówieśnikami |
Dzień Zdrowego Śniadania | 07.11.2025 r. | – Uświadomienie roli śniadania jako najważniejszego posiłku dnia – Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat – Rozwijanie samodzielności przy przygotowywaniu posiłków – Budowanie pozytywnego nastawienia do wspólnego jedzenia i celebrowania posiłków |
Zajęcia projektowe w przedszkolu: Narodowe Święto Niepodległości | 10.11.2025 r. | – rozbudzanie zainteresowania dzieci dziejami Polski i Polaków |
Zajęcia projektowe w przedszkolu: Dzień Pluszowego Misia | 25.11.2025 r. | – zapoznanie dzieci z historią powstania pluszowego misia – rozbudzenie zainteresowań dzieci życiem niedźwiedzia polarnego i brunatnego – przybliżenie świata przyrody – wdrażanie dzieci do poszanowania zabawek – umożliwienie dzieciom przeżywania uroczystości przedszkolnych – nabywanie umiejętności zabawy w zespole |
Zajęcia projektowe w przedszkolu: Zabawa andrzejkowa z wróżbami | 28.11.2025 r. | – kultywowanie zwyczaju wróżb andrzejkowych – integrowanie dzieci młodszych i starszych podczas wspólnie wykonywanych zadań – rozwijanie wyobraźni i fantazji oraz aktywności twórczej |
I Dzień Zimy | 18.12.2025 r. | – rozbudzenie zainteresowań światem przyrody – uwrażliwianie dzieci na piękno zimowej przyrody |
Zajęcia projektowe w przedszkolu: | Grudzień 2025 r. | – umacnianie więzi z najbliższymi – kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć i przeżyć – okazywanie szacunku osobom starszym |
Zajęcia projektowe w przedszkolu: Balik Karnawałowy z animacją | Styczeń 2026 r. | – czerpanie radości ze wspólnej zabawy – kultywowanie zwyczaju karnawałowych zabaw – integrowanie dzieci młodszych i starszych podczas wspólnie wykonywanych zadań – rozwijanie wyobraźni i fantazji |
Dzień Babci i Dzień Dziadka | 21-22.01.2026 r. | – wzmacnianie więzi rodzinnych – sprawianie radości bliskim poprzez obdarowywanie ich samodzielnie wykonanymi upominkami |
Międzynarodowy Dzień Pizzy | 09.02.2026 r. | – zapoznanie dzieci z etapami powstawania pizzy – samodzielne komponowanie własnej pizzy z wybranymi przez siebie dodatkami |
Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112 | 11.02.2026 r. | – Poznanie numeru alarmowego 112 – Zrozumienie, kiedy należy korzystać z numeru 112 -Utrwalanie wiedzy poprzez zabawę i scenki dramowe |
Zajęcia projektowe w przedszkolu: | 12.02.2026 r. | – wzbogacenie wiedzy o tradycjach i obrzędach ludowych naszego kraju – zna i nazywa niektóre tradycje i obrzędy, potrafi wyjaśnić ich nazwy (Tłusty Czwartek) |
Zajęcia projektowe w przedszkolu: Walentynki | 14.02.2026 r. | -kultywowanie tradycji walentynkowej |
Zajęcia projektowe w przedszkolu: Dzień Dentysty | 05.03.2025 r. | – kształtowanie prawidłowych postaw i nawyków higieniczno-zdrowotnych – zwrócenie uwagi na systematyczne kontrolowanie stanu uzębienia |
Dzień Olimpijczyka | 06.03.2026 r. | – Promowanie aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia – Budowanie poczucia dumy i radości z uczestnictwa |
Dzień Kobiet | 09.03.2026 r. | – Kształtowanie postawy szacunku wobec dziewczynek i kobiet – Wprowadzenie dzieci w tradycje i zwyczaje związane ze świętowaniem |
I Dzień Wiosny: | 20.03.2025 r. | – rozbudzenie zainteresowań światem przyrody – uwrażliwianie dzieci na piękno wiosennej przyrody |
Zajęcia projektowe: Światowy Dzień Zespołu Downa – Dzień kolorowych skarpetek | 20.03.2025 r. | – podniesienie świadomości na temat życia i potrzeb osób z Zespołem Downa – wzbudzenie u dzieci uczuć pozytywnych: empatii, potrzeby niesienia pomocy drugiemu człowiekowi, współczucia, poczucia odpowiedzialności za drugiego człowieka |
Światowy Dzień Wody | 23.03.2026 r. | – Uświadomienie znaczenia wody dla życia ludzi, roślin i zwierząt – Zabawy i działania plastyczne związane z tematyką wody |
Zajęcia projektowe: Dzień Gofra | 25.03.2025 r. | – stwarzanie dziecku możliwości do działania kulinarnego – zapoznanie dzieci z procesem powstawania gofra -rozumienie zasady bezpiecznego posługiwania się mikserem – rozwój współpracy dzieci z rówieśnikami |
Zajęcia projektowe w przedszkolu: | 31.03.2026 r. | – zwiększenie świadomości na temat spektrum autyzmu |
Zajęcia projektowe: Wielkanoc – Śniadanie Wielkanocne | 01.04.2025 r. | – podtrzymywanie tradycji i zwyczajów związanych ze świętami wielkonocnymi |
Dzień Zdrowia i Sportu | 08.04.2026 r. | – Promowanie aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia – Zapewnienie radości i dobrej zabawy – Uświadomienie dzieciom znaczenia zdrowego stylu życia – Rozwijanie świadomości zdrowych wyborów żywieniowych -Budowanie pozytywnego nastawienia do profilaktyki zdrowotnej |
Światowy Dzień Chorych na Hemofilie | 17.04.2026 r. | – Uświadomienie dzieciom, że niektóre osoby mogą mieć problemy zdrowotne, które wymagają troski i zrozumienia |
Dzień Ziemi | 22.04.2026 r. | – Uświadomienie znaczenia ochrony środowiska |
Międzynarodowy Dzień Tańca | 29.04.2026 r. | – Rozwijanie poczucia rytmu i koordynacji ruchowej |
Zajęcia projektowe w przedszkolu: Światowy Dzień Pszczoły | 20.05.2026 r. | – rozpoznawanie i nazywanie owadów zapylających: pszczoła, motyl, trzmiel |
Światowy Dzień | 25.05.2026 r. | – Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej poprzez zabawy z piłką |
Światowy Dzień Soki | 29.05. 2026 r. | – Promowanie zdrowego odżywiania i picia naturalnych soków |
Zajęcia projektowe w przedszkolu: Dzień Rodziny – festyn rodzinny | Maj/ czerwiec 2026 r. | – szeroko pojęta integracja i aktywizacja społeczna uczestniczących – sprawianie radości bliskim poprzez obdarowywanie ich samodzielnie wykonanymi upominkami |
Zajęcia projektowe w przedszkolu: Dzień Dziecka | 01.06.2026 r. | – swobodne wyrażanie siebie poprzez śpiew i taniec – aktywne uczestnictwo w konkursach i zabawach ruchowych – nawiązywanie przyjaznych relacji z rówieśnikami |
Światowy Dzień Roweru – rajd | 03.06.2026 r. | – Promowanie aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia – Rozwijanie koordynacji ruchowej i równowagi – Budowanie pozytywnego podejścia do korzystania z ekologicznych środków transportu -Integracja i zabawa w grupie |
PODSUMOWANIE:
Strategia „Tygryski na zdrowym szlaku” integruje wychowanie zdrowotne, społeczne i emocjonalne. Wykorzystuje naturalne potrzeby dzieci do ruchu, poznawania świata i aktywności twórczej. Jest spójna z podstawą programową, kierunkami polityki oświatowej oraz wartościami współczesnej edukacji przedszkolnej.