INNOWACJA PEDAGOGICZNA
organizacyjna
pt. Spotkania z alpakami
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Piasecka
Nazwa szkoły:
Niepubliczne Przedszkole „Tygryski”
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Pigłowicach
Realizator innowacji: Małgorzata Piasecka
Data wprowadzenia: wrzesień 2021
Data zakończenia: czerwiec 2024
Zakres innowacji
Adresatami innowacji są dzieci z Niepublicznego Przedszkola „Tygryski” i oddziałów przedszkolnych przy Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach oraz uczniowie klas I-VIII Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach.
Czas realizacji innowacji obejmuje trzy lata, czyli rok szkolny 2021/2022, 2022/2023 i 2023/2024, czyli okres od 02.09.2021 r. do 21.06.2024 r. z możliwością jej kontynuacji w kolejnych latach, również z innymi dziećmi i uczniami.
Opis innowacji
I. Wstęp
Alpaki to roślinożerne ssaki z rodziny wielbłądowatych, zamieszkujące tereny Ameryki Południowej. Z uwagi na to, że w Polsce są jeszcze dość rzadko spotykane, kontakt z nimi dostarcza wszystkim, zarówno dorosłym, jak i dzieciom, niezapomnianych przeżyć. Sympatyczne zwierzęta o łagodnym usposobieniu i wyjątkowo delikatnym runie wywołują uśmiech i pomagają się odprężyć.
Zajęcia z alpakami polegać będą na przebywaniu ze zwierzętami – przede wszystkim na: głaskaniu, karmieniu i spacerowaniu z nimi. Kontakt z alpakami powoduje uwalnianie endomorfin i obniżanie poziomu hormonów stresu (kortyzolu i noradrenaliny) i jest zalecany nie tylko dla osób z zaburzeniami rozwoju, ale także dla osób przeżywających stresy
i załamania nerwowe lub chorujących na depresję. Opiekowanie się zwierzęciem uczy odpowiedzialności, motywuje do działania w zakresie jego pielęgnacji i nadzoru oraz wyzwala spontaniczną aktywność.
II. Cele innowacji
Cel główny:
rozwijanie w dzieciach i uczniach postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne oraz szacunku do zwierząt
Cele szczegółowe:
zdobycie informacji na temat nowego gatunku (przedstawiciele rodziny wielbłądowatych, żywienie, pielęgnacja)
poznanie zwyczajów i reakcji alpak
kształtowanie właściwej postawy wobec zwierząt
nauka odpowiedzialności za zwierzę
rozwijanie działania wszystkich zmysłów;
rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
III. Założenia ogólne
Innowacja polega na wzbogaceniu oferty zajęć dodatkowych Niepublicznego Przedszkola „Tygryski” i Oddziałów Przedszkolnych przy Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach oraz Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach
o spotkania z alpakami.
Zajęcia grupowe dla dzieci i uczniów będą trwały ok. 30 minut i będą się odbywały dwa razy w miesiącu. Schemat tych zajęć będzie podobny: przywitanie ze zwierzętami, karmienie marchewką, głaskanie, prowadzenie na smyczy, zabawy
w towarzystwie alpak, pożegnanie z alpakami.
W miarę możliwości spotkania będą się odbywały na świeżym powietrzu – w wyznaczonym miejscu na boisku szkolnym. W razie niepogody zajęcia zostaną przeprowadzone w sali na parterze szkoły.
IV. Przewidywane osiągnięcia (korzyści z wdrożenia innowacji)
Po roku zajęć alpakoterapii dzieci i uczniowie osiągną korzyści w sferze:
poznawczej – wzbogacą zasób słownictwa i wiedzę na temat zwyczajów alpak; rozwiną zmysły;
emocjonalnej – zwiększą pewność siebie i poczucie własnej wartości, udoskonalą umiejętność wyrażania emocji, rozwiną empatię, zmniejszą swoje lęki;
ruchowej – znormalizują napięcie mięśniowe, udoskonalą motorykę (małą i dużą);
społecznej – rozwiną umiejętności interpersonalne.
V. Ewaluacja
Celem ewaluacji będzie zdiagnozowanie sukcesów i niepowodzeń metod pracy podczas zajęć oraz poinformowanie rady pedagogicznej i zainteresowanych rodziców o jej wynikach. Badanie efektywności założonych celów innowacji odbędzie się poprzez:
– obserwację uczestników,
– wywiad z rodzicami,
– ankiety dla rodziców.
Podsumowanie
W związku z przedłużającym się okresem pandemii COVID-19 wspieranie dobrostanu psychicznego uczniów jest priorytetem naszej szkoły. Spotkania z alpakami są jednym z podejmowanych przez placówkę działań w tym kierunku – niewątpliwie nawiązanie więzi między człowiekiem a zwierzęciem pozwala na niwelowanie poczucia osamotnienia i generuje pozytywne emocje. Dzięki tym spotkaniom wzrośnie atrakcyjność oferty zajęć skierowanych dla uczniów szkoły oraz przedszkola, co wpłynie na promocję szkoły w regionie.
ZAŁĄCZNIKI:
Lista uczniów korzystających z zajęć alpakoterapii
Harmonogram spotkań z alpakami