Instaling

Innowacja pedagogiczna
w nauczaniu języka angielskiego i niemieckiego
z wykorzystaniem ogólnopolskiego programu
Insta.Ling

 

Tytuł innowacji:
‘Vocabulary Masters’ – „ Mistrzowie słownictwa”

 

Autorzy i realizatorzy innowacji: Beata Przybył, Marta Baumgart, Alina Sianowska

 

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Pigłowicach

 

Przedmioty: język angielski, język niemiecki

 

Czas trwania innowacji: 04. 10. 2022 r. – 23.06.2023 r. (i kolejne lata, włączając inne klasy)

 

Rodzaj innowacji: innowacja metodyczna

 

Zakres innowacji: Innowacją zostaną objęci uczniowie klasy IV i V (język niemiecki); V, VII, VIII a oraz VIII b (język angielski)

 

I. Wstęp

W naszej codziennej pracy nauczycieli – językowców zaobserwowaliśmy, że wielu uczniów ma problem z zapamiętywaniem nowego słownictwa (poprawną wymową i zapisem tych słów). Wprowadzenie w naszej szkole innowacji pedagogicznej z wykorzystaniem programu „Insta.Ling” podyktowane jest chęcią stworzenia uczniom naszej szkoły możliwości nauki języka angielskiego/ niemieckiego ze szczególnym naciskiem na jego najistotniejszy aspekt – wykorzystanie TIK. Mamy nadzieję, że niniejsza innowacja przyczyni się do poprawy jakości pracy nauczycieli – językowców, pracy uczniów oraz pracy szkoły.

II. Założenia ogólne

Innowacja pedagogiczna opierać się będzie na pracy na platformie InstaLing, służącej uczniom w systematycznym zdobywaniu wiedzy, przyswajaniu nowych słów, a co za tym idzie doskonaleniu umiejętności językowych. Podstawowym założeniem programu InstaLing jest zmotywowanie uczniów do krótkiej kilku minutowej, ale systematycznej codziennej pracy. Nauka odbywać się będzie w ciekawej i nienużącej formie quizu, w którym uczeń dopasowuje słówka, litery bądź frazy do zdania wyświetlonego na ekranie. Poziom trudności jest dostosowany indywidualnie do bieżących umiejętności ucznia, dzięki czemu uczeń nie jest ani przytłoczone nadmiarem nowego materiału, ani nie traci czasu na powtórki słówek i zasad, które już zna. Uczeń rozpoczyna pracę z niewielkim zestawem nowych słówek do nauki. Gdy uczeń popełni błąd wyświetlana jest poprawna odpowiedź. W przypadku języka angielskiego program pozwala również na odsłuchanie wymowy każdego słowa, przygotowanej przez profesjonalnego lektora. Dodatkowo uwzględnia również więcej niż jedną prawidłową odpowiedź, pozwalając na stosowanie synonimów. Nauczyciel przydziela słówka z przerabianego w szkole materiału, a uczniowie razem z InstaLing powtarzają je w domu. Pojedyncza sesja trwa od kilku do kilkunastu minut. Zarówno rodzice jak i nauczyciele mają wgląd w raporty z postępów dzieci. Raporty obejmują systematyczność pracy i stopień opanowania materiału. Dostęp do raportów umożliwia rodzicom motywowanie dzieci do systematycznej pracy. Efektywne zarządzanie czasem, poprzez systematyczną pracę po kilkanaście minut dziennie przez tydzień, zmniejsza nie tylko wysiłek związany z wielogodzinną nauką, ale również przynosi długofalowo znacznie lepsze efekty.

 

III. Cele innowacji:

Cele główne:

• motywowanie uczniów do systematycznej nauki,

• poszerzenie zasobu słownictwa poprzez różnorodne formy pracy z językiem obcym,

• podnoszenie efektów nauczania i uczenia się,

• uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego/ niemieckiego,

• rozwijanie wiedzy w ramach nauczanych i wymaganych treści na egzaminie ósmoklasisty,

• zachęcanie do korzystania z narzędzi TIK w codziennej nauce,

• zdobywanie wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny i atrakcyjny dla uczniów,

• podnoszenie jakości pracy ucznia i szkoły.

Cele szczegółowe:

Uczniowie:

• poznają nowe słowa w języku angielskim/ niemieckim (poziom trudności indywidualnie

dostosowany do poziomu ucznia),

• utrwalają materiał leksykalny w ciekawy sposób,

• ćwiczą poprawną wymowę słów,

• dostrzegają różnicę między graficzną a fonetyczną formą wyrazu,

• używają telefonów, laptopów, tabletów do nauki języka obcego,

• mają codzienny kontakt z językiem angielskim/ niemieckim.

 

IV. Formy i metody pracy

Formy i techniki pracy:

• praca indywidualna,

• korzystanie z różnych źródeł informacji

Metody pracy:

Nauczyciele prowadzący innowację co tydzień realizuje następujące metody:

• metoda aktywizująca,

• metoda bezpośrednia (uczniowie podczas lekcji sami używają nowopoznanych wyrazów we wzajemnej komunikacji).

 

V. Treści programowe

Treści nauczania będą zgodne z obowiązującą podstawą programową kształcenia ogólnego. Uczniowie zdobędą wiedzę i utrwalą słownictwo z następujących tematów:

1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania),

2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe),

3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne),

4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór zawodu),

5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia ,konflikty i problemy),

6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne),

7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług),

8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie),

9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje, zwyczaje, media),

10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu),

11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie),

12) nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych),

13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego).

 

VI. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji):

Przewidywane efekty:

Dla uczniów:

• wzbogacenie słownictwa,

• rozwój umiejętności skutecznego porozumiewania się w języku angielskim/ niemieckim,

• bieżące obserwowanie efektów systematycznej pracy w domu,

• podniesienie motywacji do nauki języka obcego,

• wzrost pewności siebie oraz satysfakcji z pogłębiania znajomości języka angielskiego/ niemieckiego,

• rozwój umiejętności w zakresie TIK.

Dla szkoły:

• otrzymanie certyfikatu potwierdzającego uczestnictwo w programie oraz umiejętność korzystania z InstaLing w nauczaniu języków obcych,

• wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły poprzez uatrakcyjnienie prowadzonych zajęć,

• budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród uczniów i rodziców jako placówki dbającej o językowy rozwój swoich wychowanków.

 

VII. Ewaluacja

Ewaluacji podlegać będą:

• stopień realizacji celów zaplanowanych w ramach innowacji,

• stopień atrakcyjności i użyteczności programu Insta.Ling dla uczestników,

• skuteczność programu w nauce języka angielskiego.

 

Narzędzia wykorzystane do przeprowadzenia ewaluacji:

• obserwacja pracy uczniów, ich zaangażowania i poziomu zainteresowania,

• rozmowy z uczniami i rodzicami,

• analiza raportów z postępów uczestników,

• ankieta skierowana do uczniów.