Strategia działań na rok szkolny 2019/2020 wpisana w koncepcję pracy Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach opracowana przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z przeznaczeniem dla dzieci z klas I-III
Rok szkolny 2019/2020 upłynie pod hasłem: „Bez ciekawości nie ma mądrości”
„Nie zmuszaj dzieci do aktywności, lecz wyzwalaj ich aktywność. Nie każ myśleć, lecz twórz warunki do myślenia. Nie żądaj, lecz przekonuj. Pozwól dziecku pytać i powoli rozwijaj jego umysł tak, aby samo chciało wiedzieć …” Janusz Korczak
Współczesne dziecko ma wiele okazji do zaspokojenia swoich naturalnych potrzeb poznawczych. Przed dzieckiem stają sytuacje, w których samodzielnie musi rozwiązywać problemy, szukać, badać i odkrywać nowe zjawiska. Celowi temu mogą posłużyć zabawy badawcze w szkole, które są jednym ze sposobów rozwijania aktywności twórczej dziecka. Dziecko ma okazję samodzielnie szukać odpowiedzi na nurtujący je problem. Pobudza to w nim aktywność poznawczą, która przejawia się w działaniach badawczych i w zadawaniu pytań. Natomiast nauczyciel ma za zadanie kierować jego aktywnością tak, aby mogło w pełni się rozwijać.
Strategia zakłada rozwijanie aktywności poznawczej dziecka przez organizowanie warunków do prowadzenia działań badawczych, rozwijania zainteresowań poznawczych, do czerpania radości w odkrywaniu nowego. Zabawy powinny być tak organizowane, aby były ciekawe, pobudzały dziecko do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania. Jego realizacja umożliwia każdemu dziecku poszerzyć i pogłębić wiadomości zgodnie z indywidualnymi możliwościami , przy wykorzystaniu różnorodnych środków, form i metod pracy.
Cele główne:
- Stymulowanie aktywności poznawczej, rozwijanie ekspresji, emocji i twórczości.
- Rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych.
- Poszerzenie zasobu wiadomości dotyczących świata przyrody i techniki.
- Wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia, kształtowanie umiejętności wypowiadania się.
- Wyrobienie u dzieci pozytywnego nastawienia na rzeczy nowe i nieznane sytuacje.
- Wspieranie rozwoju społecznego dzieci przez nawiązywanie nowych kontaktów społecznych.
- Integracja grupy: wdrażanie do zgodnego działania
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- Aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych (ogląda, szuka, obserwuje, porównuje, bada, eksperymentuje).
- Cierpliwie czeka na swój udział w badaniach.
- Przestrzega ustalonych zasad w zabawach.
- Formułuje spostrzeżenia i wnioski.
- Posługuje się prostymi narzędziami.
- Poprawnie nazywa badane przedmioty i zjawiska.
- Poprawnie nazywa urządzenia techniczne.
- Dba o stan środowiska społeczno- przyrodniczego.
Metody i formy pracy:
Scenki, pogadanki, gry i zabawy, burza mózgów, piosenki, działania plastyczne, prelekcje, prezentacja multimedialna, dyskusje, wywiady, praca indywidualna i w grupach, piosenki
Narzędzia i środki dydaktyczne:
Rekwizyty, albumy, plansze graficzne, prasa, telewizja, multimedia, gry i układanki dydaktyczne, wytwory dzieci.
Formy działania:
- realizacja scenariusza https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/ile-pomyslow- miesci-sie-w-naszej-glowie/zobacz
- Wykonywanie prac plastycznych i innych wytworów uczniów.
- Wystawy prac uczniów- promocja osiągnięć uczniów.
- Udział w zabawach dydaktycznych –odgrywanie ról, scenki dramowe.
- Udział uczniów w konkursach i wycieczkach.
- Publikacje w prasie lokalnej i na stronie internetowej szkoły.
Harmonogram działań:
ZADANIA | TERMIN | CELE |
Zajęcia inauguracyjne w szkole.
Wprowadzenie do tematu- „Ciekawość drogą do sukcesu”. Przydział zadań. Zajęcia w szkole: „W poszukiwaniu powietrza”. Dzieci poznają kluczowe pytania: Jakie jest powietrze? W jaki sposób dowiemy się kiedy powietrze otaczające nas dookoła jest dobre, a kiedy złe? „Powietrze do oddychania” Warsztaty naukowe w szkole „Jak powstaje suchy lód” |
wrzesień / październik 2019 r. | – kształtowanie postaw sprzyjających środowisku i jego ochronie,
– poznanie niektórych właściwości powietrza za pomocą doświadczeń i obserwacji, – przeprowadzenie prostych doświadczeń przyrodniczych, – zebranie informacji na temat stanu środowiska przyrodniczego swojej miejscowości. |
Zajęcia w szkole. Wprowadzenie do zagadnienia obiegu wody w przyrodzie – zabawa „Hasła związane z wodą”.
Droga kropli wody. Domowe obserwacje wody. Dzieci poprzez jedną z zaproponowanych metod przechodzą przez proces krążenia wody w przyrodzie. Gdzie znajduje się woda w naszej okolicy? Zabawa- „Jak nie wpaść do wody?” Rysowanie koła-mapy Dzieci bawią się w przejście „suchą nogą” obok zbiorników wodnych. Rysują plan swojej miejscowość w kole-mapie. Zastanawiają się, jakie zbiorniki wodne znajdują się w okolicy. „ Bez wody nie ma życia na Ziemi”- uświadomienie uczniom znaczenia wody w przyrodzie. |
listopad/ grudzień 2019 r. | – poznanie zasobów wodnych w najbliższej okolicy,
– zwracanie uwagi na stałość zasobów wodnych na Ziemi i potrzebę dbania o jej jakość i ilość, – określenie co to jest woda i jaka jest jej rola w życiu człowieka, – poznanie cyklu obiegu wody w przyrodzie, -zrozumienie zagrożenia dla wody, wynikające z działalności człowieka. |
Zajęcia projektowe w terenie: Wyjazd do Laboratorium Wyobraźni w Poznaniu | styczeń 2020 r. | – zdobywanie wiedzy,
– zrozumienie otaczających nas zjawisk, – pobudzanie ciekawości świata, – odkrywanie odpowiedzi na naukowe pytania. |
Zajęcia w szkole: „Odwiedzamy pszczele królestwo”. Uczennice i uczniowie poznają zwyczaje pszczół; zbierają informacje o pracy tych owadów.
Pszczoła – co to za zwierzę? Grupy przedstawiają efekty swojej pracy w postaci dużej pszczoły z papieru. Zajęcia edukacyjne w pasiece. Spotkanie z pszczelarzem – wycieczka do pasieki Muzeum pszczelarstwa w Swarzędzu lub Centrum Wystawowo-Szkoleniowym Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Sielinku. |
marzec 2020 r. | – zapoznanie się z informacjami o życiu i pracy pszczół,
– poznanie właściwości odżywczych miodu i innych produktów pszczelich, – zapoznanie się z pracą pszczelarza, – uświadamianie znaczenia ochrony pszczół. |
Zajęcia w szkole:
Sprawdzamy doświadczalnie czym jest energia? Doświadczenia: „Łowie rybek”, „Pienisty wulkan” „Z energią trzeba rozważnie” Bez energii ani rusz! Zadanie: Alfabetyczny pociąg z urządzeniami. Zajęcia projektowe w terenie: Wyjazd do Centrum Edukacji Mikroskala w Koninie |
kwiecień/ maj 2020 | – przeprowadzenie prostych doświadczeń dotyczących energii,
– zorganizowanie stacji eksperymentalnych, – przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych, – określenie sposobów oszczędzania energii. |