Strategia działań na rok szkolny 2025/2026
wpisana w koncepcję pracy
Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach
opracowana przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z przeznaczeniem dla dzieci z klas I-III oraz oddziału przedszkolnego
Hasło przewodnie: „Poznaj Polskę, poznaj siebie – edukacja poprzez podróże”
1. Wprowadzenie
Celem strategii na rok szkolny 2025/2026 jest rozwijanie kompetencji uczniów poprzez różnorodne formy edukacji poza murami szkoły: wycieczki krajoznawcze, edukacyjne, przyrodnicze, kulinarne, kulturalne i historyczne. Strategia wspiera rozwój wiedzy, umiejętności społecznych oraz postaw prospołecznych, opartych na aktywnym poznawaniu świata
Cele główne
Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów/ dzieci poprzez edukację terenową i podróże (małe i duże).
Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej i regionalnej poprzez kontakt z kulturą, historią i tradycją Polski.
Budowanie świadomości własnych talentów, możliwości i wartości – „poznaj siebie”.
Rozwijanie kompetencji kluczowych (społecznych, cyfrowych, komunikacyjnych, przyrodniczych, matematycznych).
Integracja zespołu klasowego oraz budowanie relacji rówieśniczych w oparciu o wspólne doświadczenia.
Cele szczegółowe
Uczeń zna podstawowe regiony Polski, ich tradycje i symbole.
Potrafi wskazać na mapie miejsca odwiedzone w ramach wycieczek i zajęć terenowych.
Rozwija umiejętności obserwacji, notowania, fotografowania i prezentowania wrażeń.
Poznaje walory przyrodnicze i kulturowe swojego regionu i kraju.
Potrafi współpracować w grupie i dzielić się doświadczeniami.
Rozumie zasady bezpiecznego i kulturalnego podróżowania.
Metody pracy
Metody aktywizujące: projekt, burza mózgów, mapa mentalna, dyskusja.
Metody praktyczne: obserwacja, doświadczenia, warsztaty terenowe, wycieczki.
Metody problemowe: rozwiązywanie zagadek, gry terenowe, questy.
Metody multimedialne: wykorzystanie map cyfrowych, prezentacji, filmów edukacyjnych.
Formy pracy
Praca indywidualna (dziennik podróżnika, prace plastyczne, notatki).
Praca w grupach (projekty tematyczne, plakaty, inscenizacje).
Praca z całą klasą (wycieczki, wspólne zajęcia).
Praca w środowisku lokalnym (spotkania z gośćmi, zwiedzanie instytucji).
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ PROJEKTU EDUKACYJNEGO W ROKU SZKOLNYM 2025/2026
Miesiąc | Temat | Zadania/ Formy działań | Termin realizacji |
Wrzesień | Start podróży – poznajemy siebie i nasze miejsce |
| I–IV tydzień września |
Październik | Śladami wielkiego podróżnika |
| II–IV tydzień października |
Listopad | Śladami historii Polski |
| I–III tydzień listopada |
Grudzień | Podróże świąteczne – tradycje w Polsce |
| I–III tydzień grudnia |
Styczeń | Zimowa Polska |
| II–IV tydzień stycznia |
Luty | Poznajemy regiony Polski |
| I–II tydzień lutego |
Marzec | Wielkanocne podróże w tradycję |
| I –III tydzień marca |
Kwiecień | Poznajemy przyrodę i historię Kórnika |
| II–IV tydzień kwietnia |
Maj | Podróże małe i duże |
| II-IV tydzień maja |
Czerwiec | Podsumowanie podróży |
| I–IV tydzień czerwca |
