Strategia działań dla SP I-III na rok szkolny 2025/2026

Strategia działań na rok szkolny 2025/2026

wpisana w koncepcję pracy

Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach

opracowana przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z przeznaczeniem dla dzieci z klas I-III oraz oddziału przedszkolnego

 

Hasło przewodnie: „Poznaj Polskę, poznaj siebie – edukacja poprzez podróże”

1. Wprowadzenie

Celem strategii na rok szkolny 2025/2026 jest rozwijanie kompetencji uczniów poprzez różnorodne formy edukacji poza murami szkoły: wycieczki krajoznawcze, edukacyjne, przyrodnicze, kulinarne, kulturalne i historyczne. Strategia wspiera rozwój wiedzy, umiejętności społecznych oraz postaw prospołecznych, opartych na aktywnym poznawaniu świata

Cele główne

  1. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów/ dzieci poprzez edukację terenową i podróże (małe i duże).

  2. Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej i regionalnej poprzez kontakt z kulturą, historią i tradycją Polski.

  3. Budowanie świadomości własnych talentów, możliwości i wartości – „poznaj siebie”.

  4. Rozwijanie kompetencji kluczowych (społecznych, cyfrowych, komunikacyjnych, przyrodniczych, matematycznych).

  5. Integracja zespołu klasowego oraz budowanie relacji rówieśniczych w oparciu o wspólne doświadczenia.

Cele szczegółowe

  • Uczeń zna podstawowe regiony Polski, ich tradycje i symbole.

  • Potrafi wskazać na mapie miejsca odwiedzone w ramach wycieczek i zajęć terenowych.

  • Rozwija umiejętności obserwacji, notowania, fotografowania i prezentowania wrażeń.

  • Poznaje walory przyrodnicze i kulturowe swojego regionu i kraju.

  • Potrafi współpracować w grupie i dzielić się doświadczeniami.

  • Rozumie zasady bezpiecznego i kulturalnego podróżowania.

Metody pracy

  • Metody aktywizujące: projekt, burza mózgów, mapa mentalna, dyskusja.

  • Metody praktyczne: obserwacja, doświadczenia, warsztaty terenowe, wycieczki.

  • Metody problemowe: rozwiązywanie zagadek, gry terenowe, questy.

  • Metody multimedialne: wykorzystanie map cyfrowych, prezentacji, filmów edukacyjnych.

Formy pracy

  • Praca indywidualna (dziennik podróżnika, prace plastyczne, notatki).

  • Praca w grupach (projekty tematyczne, plakaty, inscenizacje).

  • Praca z całą klasą (wycieczki, wspólne zajęcia).

  • Praca w środowisku lokalnym (spotkania z gośćmi, zwiedzanie instytucji).

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ PROJEKTU EDUKACYJNEGO W ROKU SZKOLNYM 2025/2026

Miesiąc

Temat

Zadania/ Formy działań

Termin realizacji

Wrzesień

Start podróży – poznajemy siebie i nasze miejsce

  • Opracowanie „Paszportu podróżnika” – dziennika ucznia.

  • Spacer po okolicy – „Mapa mojej miejscowości”.

  • Zajęcia integracyjne – „Wyruszamy w podróż razem”. Przejazd Wąskotorówką z Środy Wlkp. do Zaniemyśla.

  • Koncert muzyczny ,,Pro Musica’’

I–IV tydzień września

Październik

Śladami wielkiego podróżnika

  • Wycieczka do Muzeum Arkadego Fiedlera w Puszczykowie – poznanie postaci podróżnika i pisarza, jego wypraw, pamiątek i kultur świata.

  • Projekt klasowy: „Moja wymarzona podróż – inspirowana Fiedlerem”.

  • Warsztaty plastyczne: tworzenie mini-atlasu przygód.

  • Czytanie fragmentów książek Arkadego Fiedlera dostosowanych do wieku dzieci.

  • Koncert muzyczny ,,Pro Musica’’

  • Spektakl ,, Dziadek do orzechów’’

II–IV tydzień października

Listopad

Śladami historii Polski

  • Wyjazd do miejsca pamięci narodowej (np. muzeum, skansen). Muzeum Narodowe w Poznaniu /Muzeum Zamek w Gołuchowie (oddział)

  • Udział w obchodach Święta Niepodległości.

  • Projekt klasowy: „Symbole narodowe w oczach dziecka”.

  • Koncert muzyczny ,,Pro Musica’’

I–III tydzień listopada

Grudzień

Podróże świąteczne – tradycje w Polsce

  • Warsztaty regionalne (ozdoby, potrawy). Wioska Elfów w Łukowie.

  • Spotkanie z Kołem Gospodyń Wiejskich / lokalnym zespołem ludowym.

  • Klasowy kiermasz bożonarodzeniowy.

  • Koncert muzyczny ,,Pro Musica’’

I–III tydzień grudnia

Styczeń

Zimowa Polska

  • Wyjazd do Rogalińskiego Parku Krajobrazowego / Zwiedzanie pałacu.

  • Projekt fotograficzny: „Zima w mojej miejscowości”.

  • Zajęcia: bezpieczeństwo podczas zimowych podróży.

  • Koncert muzyczny ,,Pro Musica’’

II–IV tydzień stycznia

Luty

Poznajemy regiony Polski

  • Prezentacje multimedialne „Najpiękniejsze miejsca w Polsce”.

  • Warsztaty kulinarne: smaki regionów Polski.

  • Gra klasowa: „Podróż po Polsce – quiz”.

  • Koncert muzyczny ,,Pro Musica’’

  • Kinepolis Cinema City

I–II tydzień lutego

Marzec

Wielkanocne podróże w tradycję

  • Wycieczka do Muzeum Ziemi Średzkiej Dworek w Koszutach – warsztaty wielkanocne (poznawanie tradycji świątecznych, wykonywanie ozdób, wspólne pieczenie/degustacja potraw).

  • Zajęcia plastyczne: „Wielkanocne pisanki i palmy”.

  • Koncert muzyczny ,,Pro Musica’’

  • Spektakl ,,Księżniczka na ziarnku grochu’’

I –III tydzień marca

Kwiecień

Poznajemy przyrodę i historię Kórnika

  • Wycieczka do Kórnika – zajęcia edukacyjne w Arboretum na ścieżce przyrodniczej, Ścieżka edukacyjno przyrodnicza Bobrowy Szlak (poznawanie roślin, obserwacje wiosenne).

  • Zwiedzanie zamku w Kórniku – poznanie historii i zabytków regionu.

  • Dziennik podróżnika – notatki i rysunki z wycieczki.

  • Koncert muzyczny ,,Pro Musica’’

II–IV tydzień kwietnia

Maj

Podróże małe i duże

  • Zielona szkoła / kilkudniowa wycieczka. Toruń/ Planetarium, Muzeum Toruńskiego piernika itp.

  • Warsztaty terenowe: „Poznaję siebie – co potrafię w podróży”.

  • Spotkanie z przewodnikiem.

  • Koncert muzyczny ,,Pro Musica’’

  • Spektakl ,, Piotruś Pan ‘’

II-IV tydzień maja

Czerwiec

Podsumowanie podróży

  • Wystawa klasowa: „Nasza Polska, nasze podróże”.

  • Prezentacja dzienników podróżnika.

  • Piknik klasowy/grupowy z grą terenową „Odkryj Polskę”.

  • Koncert muzyczny ,,Pro Musica’’

  • Kinepolis Cinema City

I–IV tydzień czerwca