Recepta na zdrowie – projekt

Projekt realizowany przez Agnieszkę Żegleń w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach

Temat: „Recepta na zdrowie”

1. WSTĘP

Zdrowie to najważniejsza rzecz w życiu. Niestety nie jest to aż tak oczywiste, gdy się ma naście lat. Niewłaściwe odżywianie, brak ruchu, stres i używki to zjawisko często występujące wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Wychodząc naprzeciw zaleceniom Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w zakresie diety, aktywności fizycznej i zdrowia uczniowie naszej szkoły wraz z nauczycielami przystąpili do realizacji rocznego projektu pt. ,,Recepta na zdrowie,,.

Projekt adresowany jest dla wszystkich uczniów klas czwartych, natomiast część projektu realizowana będzie przez uczniów klas piątych, szóstych i siódmych.

Program projektu i podjęte przeze mnie działania służą promocji aktywności fizycznej, prawidłowego sposobu odżywiania oraz wskazują szkodliwy wpływ używek na organizm człowieka. Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie dowiedzą się, dlaczego złe odżywianie spędza sen z powiek dietetykom i ustalą, jaki wpływ na ten proces ma młody człowiek.

Warto w promocję zachowań prozdrowotnych inwestować, bo przynosi to bardzo wymierne rezultaty w przyszłości. Warto też, niezależnie od przedziału wiekowego w jakim jesteśmy (uczniowie, nauczyciele, rodzice, dziadkowie) zmieniać styl życia na zdrowszy.

Realizując tego typu projekty, budujemy w ten sposób dobre nawyki zdrowotne oraz dobry społeczny wizerunek szkoły.

 

2. CELE, METODY, FORMY, ŚRODKI

I. Cele ogólne:

  1. Poznawcze:

  • poznanie rodzajów i skutków nałogów oraz zasad zdrowego żywienia,

  • poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej,

  • poznanie wpływu aktywności fizycznej na zdrowie,

  1. Kształcące:

  • kształcenie samodzielności uczenia się,

  • pogłębianie wiedzy z zakresu zdrowego stylu życia,

  1. Wychowawcze:

  • kształtowanie w uczniach potrzeby sięgania po zdrową i świeżą żywność;

  • kształtowanie postaw prospołecznych

  • kształtowanie postaw dbania o zdrowie i bezpieczeństwo własne, najbliższych oraz społeczności lokalnej,

  • rozwijanie postaw aktywnego spędzania wolnego czasu.

 

II. Cele szczegółowe:

  1. Zapamiętanie wiadomości. Uczeń:

  • definiuje pojęcie „uzależnienie”

  • nazywa i podaje przykłady uzależnień,

  • wskazuje źródła białek, węglowodanów, tłuszczów, witamin i minerałów w pokarmach,

  • wylicza choroby związane z niewłaściwym odżywianiem,

  • podaje prawidłowe wartości tętna i ciśnienia,

  • podaje przykłady codziennych ćwiczeń,

  • podaje numery alarmowe.

  • wylicza zasady udzielania I pomocy.

  1. Zrozumienie wiadomości. Uczeń:

  • wyjaśnia czym jest nałóg,

  • przedstawia negatywny wpływ uzależnień na zdrowie,

  • dokonuje selekcji pokarmów ze względu na składniki odżywcze,

  • rozróżnia choroby związane z niewłaściwym odżywianiem,

  • analizuje wyniki ciśnienia i tętna,

  • uzasadnia rolę ćwiczeń i aktywności fizycznej,

  • właściwie wybiera numery alarmowe,

  • wybiera sposób udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanemu w wypadku,

  1. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych. Uczeń:

  • planuje pracę grupową -plakat informacyjny dotyczący nałogów,

  • projektuje ulotkę codziennej aktywności fizycznej,

  • podaje przyczyny i skutki nałogów,

  • tworzy jadłospis zawierający odpowiednią ilość składników pokarmowych z uwzględnieniem wieku, wagi i zapotrzebowania energetycznego,

  • przedstawia zależność zaburzeń odżywczych od niewłaściwego odżywiania się,

  • proponuje odpowiednie ćwiczenia poprawiające pracę układu oddechowego i krwionośnego,

  • mierzy tętno i ciśnienie,

  • udziela pierwszej pomocy przedmedycznej,

  1. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych. Uczeń:

  • przewiduje skutki wpływu uzależnień na organizm,

  • uzasadnia rolę aktywności fizycznej w prawidłowym funkcjonowaniu organizmy,

dowodzi wpływu niewłaściwego odżywiania się na zdrowie człowieka.

III. Metody dydaktyczne

  1. Podające:

  • pogadanka (nt. uzależnień, właściwego odżywiania, aktywności fizycznej)

  • objaśnienie (dot. wszystkich regulaminów konkursowych)

  • opis (instrukcja mierzenia ciśnienia i tętna, instrukcja udzielania pierwszej pomocy)

  1. Problemowe: burza mózgów, meta plan

  2. Eksponujące: film, pokaz multimedialny,

  3. Praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe

IV. Formy dydaktyczne

  • praca w grupach (plakaty)

  • praca z całą klasą (konkurencje sportowe między klasami)

  • praca w parach (przygotowywanie ulotek)

V. Środki dydaktyczne

  • prezentacja multimedialna (uzależnienia)

  • tablica multimedialna (piramida zdrowia)

  • plakaty, plansze dydaktyczne ( udzielanie I pomocy)

  • film edukacyjny (anoreksja, bulimia)

  • zeszyt ćwiczeń, podręcznik (wyszukiwanie wiedzy biologicznej nt. zdrowego stylu życia)

  • mapy mentalne (mapa zdrowego stylu życia)

  • fotografie ( konkurs fotograficzny)

  • strony internetowe (wyszukiwanie wiedzy)

 

3. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI

I. Zakres wiedzy i umiejętności, które przekaże nauczyciel.

  1. Jakie zachowania świadczą o uzależnieniu.

  2. Jakie substancje mogą uzależniać: alkohol, dopalacze, narkotyki, napoje energetyzujące, urządzenia energetyzujące.

  3. Co to znaczy być asertywnym.

  4. Jakie są zasady zdrowego stylu życia.

  5. W jaki sposób spędzali wolny czas nasi rodzice: gra w kapsle, w klasy, podchody, zabawa ze skakanką i gumą.

  6. W jaki sposób prawidłowe żywienie wpływa na funkcjonowanie organizmu.

  7. Co to jest piramida żywienia – podstawa planowania codziennego jadłospisu.

  8. Co to jest zbilansowana dieta.

  9. Jakie składniki odżywcze są niezbędne do utrzymania dobrej kondycji organizmu.

II. Wiedza „wyczytana” przez ucznia (źródła, z których uczeń ma korzystać).

  1. Co to są dopalacze.

  2. Jaki wpływ na organizm człowieka mają: alkohol, nikotyna, narkotyki i dopalacze.

  3. W jakich postaciach występuje alkohol.

  4. Jak wpływa dym tytoniowy na niepalących.

  5. Co to jest bierne palenie.

  6. Jak niebezpieczne jest uzależnienie od Internetu, telefonów komórkowych i gier komputerowych.

  7. Co to są napoje energetyzujące.

  8. Jak wpływają napoje energetyzujące na organizm człowieka.

Źródła, z których uczeń ma korzystać:

  • Podręczniki do przyrody dla klasy czwartej szkoły podstawowej: „Tajemnice przyrody” „Nowa Era”; „Przyroda 4”

  • Podręcznik do biologii dla klasy siódmej szkoły podstawowej „Puls życia”

  • Filmy edukacyjne: „Anoreksja i bulimia”- film na DVD (praca zbiorowa ISBN), „Anoreksja i bulimia” – film na DVD Asco Biz

  • Książki z profilaktyki uzależnień

  • Wywiady (przeprowadzone z rodzicami, dziadkami)

III. Zakres wiedzy i umiejętności nabytych podczas działania.

  1. Wiedza nabyta podczas działania:

  • Zdrowy i aktywny tryb życia.

  • Zasady udzielania pierwszej pomocy.

  • Prawidłowy pomiar ciśnienia i tętna.

  • Zasady prawidłowego żywienia.

  • Piramida żywienia – podstawa planowania codziennego jadłospisu.

  • Zdrowy i aktywny tryb życia.

  • Anoreksja i bulimia – choroby zaburzenia odżywiania.

  • Substancje, które powodują uzależnienia.

  • Wpływ nikotyny, alkoholu, narkotyków, dopalaczy, napojów energetyzujących
    na organizm.

  • Na czy polega wolontariat i jakie daje nam korzyści.

  1. Umiejętności nabyte podczas działania:

  • praca w grupie,

  • zachowania asertywne- sposoby odmawiania.

  • korzystanie z różnych źródeł informacji,

  • wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji,

  • pogłębianie wiedzy,

  • przeprowadzenie wywiadu,

  • prezentacja projektu na forum,

  • wyciąganie wniosków,

  • mierzenie tętna,

  • udzielanie pierwszej pomocy,

  • przygotowywanie zdrowych przekąsek,

  • przygotowywanie ulotek, plakatów, gier dydaktycznych,

  • organizowanie zbiórki „charytatywnej”

  • wykonywanie zdjęć na zadany temat,

  • rozwijanie zainteresowań i pasji,

 

4. OPIS PROJEKTU „Recepta na zdrowie”

We współczesnym świecie młodzi ludzie mają łatwy dostęp nie tylko do wszelkich nowinek technologicznych, ale także do środków odurzających. Problem ten dotyczy nie tylko dorosłych ludzi, ale coraz częściej także dzieci i młodzieży ze szkoły podstawowej. Obszarem naszego zainteresowania jest uzależnienie od Internetu i gier komputerowych oraz wszelkich używek, takich jak: alkohol, dopalacze, narkotyki i papierosy. W naszym projekcie chcemy przestrzec młodzież przed zgubnymi skutkami zażywania środków odurzających, a także nadmiernego korzystania z Internetu i gier komputerowych. Chcemy jednocześnie zachęcić młodzież do zdrowego i aktywnego spędzania wolnego czasu.

Projekt będzie realizowany przez rok . W projekcie udział wezmą przede wszystkim uczniowie klas IV oraz VII szkoły podstawowej.

Miesiąc 1-2: „Walczę z nałogiem, bo jest on moim wrogiem”

  1. Zaprezentowanie przez uczniów ( grupy uczniów 5-6 osobowe) samodzielnie wykonanych plakatów na tematy: „Alkohol”, „Narkotyki”, „Dopalacze”, „Nikotyna”, „Urządzenia elektroniczne- Internet, gry komputerowe, telefon komórkowy”, „Napoje energetyzujące”

Nauczyciel zapozna młodzież z tematyką projektu: wyjaśni co to jest uzależnienie, jakie są jego objawy i jakie substancje mogą powodować uzależnienia. Następnie dokona podziału zespołu klasowego na grupy 5-6 osobowe i przydzieli tematy: „Alkohol”, „Narkotyki”, „Dopalacze”, „Nikotyna”, „Internet” . Uczniowie w grupach wybiorą liderów.

Uczniowie samodzielnie wykonają plakaty w grupach projektowych. Czas
na wykonanie projektów to 1 miesiąc.

Do przygotowania plakatów uczniowie wykorzystają zdobyte samodzielnie informacje na zadany temat związany z uzależnieniami, przeprowadzą także wywiady wśród najbliższych na temat uzależnień. Wyniki z przeprowadzonych wywiadów uczniowie wykorzystają przy wykonaniu projektów.

Prezentacja efektów pracy uczniów odbędzie się na ogólnoszkolnej imprezie na sali gimnastycznej.

  1. Projekcja filmu o tematyce przeciwdziałania nałogom na lekcjach do dyspozycji wychowawcy.

Nauczyciele w poszczególnych klasach na lekcjach do dyspozycji wychowawcy przeprowadzą lekcje o tematyce przeciwdziałania nałogom. W ramach tej lekcji odbędzie się projekcja filmu o wyżej wymienionej tematyce.

  1. Spotkanie z przedstawicielami ośrodka do spraw uzależnień.

Na sali gimnastycznej zostanie zorganizowane dla uczniów spotkanie
z przedstawicielami Ośrodka do spraw uzależnień.

Miesiąc 3-4: „Będę sprawny całe życie, ponieważ często ćwiczę”

  1. Rozdanie wcześniej przygotowanych przez uczniów ulotek z ciekawymi ćwiczeniami
    do samodzielnego wykonania w domu.

Chętni uczniowie przy wsparciu nauczyciela wychowania fizycznego przygotują ulotki
z propozycją ciekawych ćwiczeń do samodzielnego wykonania w domu. Ulotki zostaną rozdawane zainteresowanym uczniom i pracownikom szkoły na przerwach między lekcjami.

  1. Spotkanie z pielęgniarką szkolną – pomiar ciśnienia i nauka mierzenia tętna.

Na lekcjach przyrody odbędą się spotkania z pielęgniarką szkolną, podczas których uczniowie dowiedzą się jak prawidłowo zmierzyć ciśnienie oraz nauczą się samodzielnie mierzyć tętno.

  1. Ważenie i mierzenie (dla osób chętnych) w gabinecie pielęgniarki szkolnej.

W gabinecie szkolnej pielęgniarki w wyznaczonych godzinach zainteresowani uczniowie będą mogli zważyć się i zmierzyć swój wzrost.

  1. Pokaz ratownictwa medycznego- pomoc w nagłych wypadkach.

Na lekcjach wychowawczych uczniowie wezmą udział w pokazach z zakresu udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. Spotkania te mają na celu uświadomienie młodzieży, jak bezcenna może być umiejętność udzielania pierwszej pomocy przez świadków zdarzenia, które bardzo często ratuje życie poszkodowanym. Pod okiem wykwalifikowanego ratownika medycznego, każdy uczeń będzie mógł nauczyć się podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy lub sprawdzić i przećwiczyć swoje umiejętności.

  1. Formy spędzania czasu wolnego po lekcjach naszych rodziców: gra w kapsle,
    w podchody, w klasy, zabawy z gumą i skakanką…..

Na zajęciach wychowania fizycznego na sali gimnastycznej, młodzież będzie mogła poznać formy spędzania wolnego czasu swoich rodziców. Odbędzie się między innymi gra w kapsle, w gumę, zabawa w klasy, skakanie na skakance.

  1. Zajęcia fitness dla chętnych.

Dla zainteresowanych uczniów zostaną zorganizowane po lekcjach zajęcia fitness.

Miesiąc 5-6: „Jem zdrowo i kolorowo”

  1. Spotkanie z dietetykiem – wykład na temat zdrowego odżywiania.

Na godzinach do dyspozycji wychowawcy odbędą się spotkania warsztatowe
z dietetykiem. Młodzież zapozna się z zasadami prawidłowego żywienia i jego wpływu na funkcjonowanie organizmu. Dietetyk przedstawi uczniom piramidę żywienia, która stanowi podstawę planowania codziennego jadłospisu, tak aby dieta była zbilansowana i bogata we wszystkie składniki odżywcze niezbędne do utrzymania dobrej kondycji.

  1. Wystawa plakatów samodzielnie wykonanych przez uczniów na temat zdrowego odżywiania.

Po spotkaniu z dietetykiem chętni uczniowie samodzielnie będą mogli przygotować plakaty na temat zdrowego odżywiania. Na korytarzu szkolnym zostanie zorganizowana wystawa wykonanych przez uczniów plakatów.

  1. Stoisko ze zdrową żywnością (przygotowane przez wybraną grupę uczniów): sałatki owocowe, soki wyciskane z owoców, koktajle, zdrowe kanapki.

Uczniowie wybranej klasy przygotują dla swoich kolegów i koleżanek oraz pracowników szkoły stoisko ze zdrową żywnością. Uczniowie przygotują w szkole przy pomocy nauczyciela zdrowe przekąski: zdrowe owocowe sałatki, kanapeczki, świeżo wyciśnięty sok z owoców, koktajle owocowe i warzywne. Poczęstunek odbędzie się w czasie przerw między lekcjami.

  1. Projekcja filmów na godzinach do dyspozycji wychowawcy na temat anoreksji i bulimii.

Na lekcjach do dyspozycji wychowawcy odbędą się prelekcje filmów na temat anoreksji
i bulimii. Po prelekcji filmów odbędą się w klasach pogadanki na temat zaburzeń odżywiania, akceptacji własnego ciała, objawów anoreksji i bulimii oraz skutków wyniszczania organizmu przez te choroby.

  1. Gra dydaktyczna „Smacznie, zdrowo, kolorowo”.

Zainteresowani uczniowie przygotują grę dydaktyczną na temat zdrowego odżywiania. Przygotowane gry będą mogły być wykorzystywane na godzinach wychowawczych, lekcjach przyrody i biologii.

Miesiąc 7-8: „Pomagaj każdemu – bądź tolerancyjny i życzliwy”.

  1. Spotkanie z przedstawicielami szkolnego wolontariatu.

Na sali gimnastycznej zorganizowane zostanie dla zainteresowanej młodzieży spotkanie z przedstawicielami szkolnego wolontariatu. Na spotkaniu uczniowie dowiedzą się czym jest wolontariat i dlaczego warto być wolontariuszem. Dowiedzą się także co daje udział w wolontariacie.

  1. Wykonywanie przez uczniów w grupach na lekcjach GDDW plakatów na temat tolerancji. Wystawa wykonanych plakatów w szkole.

Na godzinach wychowawczych odbędą się pogadanki na temat tolerancji. Nauczyciel podzieli zespół klasowy na 5-6 osobowe grupy. Uczniowie w grupach wykonają na lekcji plakaty na temat tolerancji. Po zaprezentowaniu plakatów w klasie, zostaną one wywieszone na korytarzu szkolnym.

  1. Zbiórka karmy dla zwierząt i przekazanie jej do okolicznych schronisk dla zwierząt.

W szkole zostanie zorganizowana zbiórka karmy, kocy i legowisk dla psów i kotów. Zebrane rzeczy zostaną przekazane do schroniska dla zwierząt.

  1. Zbiórka nakrętek na rehabilitację podopiecznych Stowarzyszenia Pomocy osobom
    z Niepełnosprawnością Intelektualną i Ruchową „Klaudynka”.

Akcja prowadzona będzie przez cały tydzień w poszczególnych klasach. Uczniowie wraz z wychowawcami w ostatnim dniu akcji przekażą nakrętki organizatorowi, który dostarczy do stowarzyszenia.

Miesiąc 9-10: „Żyjmy z pasją”

  1. Konkurs fotograficzny „Zdrowie w obiektywie”.

W szkole zostanie zorganizowany i ogłoszony miesiąc wcześniej konkurs fotograficzny „Zdrowie w obiektywie” . Uczniowie będą mogli przynieść maksymalnie 3 zdjęcia w formacie A4 (wydrukowane na papierze fotograficznym) na zadany temat, z krótkim opisem – co przedstawia wykonane zdjęcie. Przy ocenie pod uwagę będzie brana oryginalność i jakość wykonanego zdjęcia.

  1. Konkurs na rzeźbę owocowo-warzywną.

W szkole zostanie zorganizowany i ogłoszony tydzień wcześniej konkurs na rzeźbę owocowo-warzywną. Przy ocenie pracy będzie brana pod uwagę oryginalność i jakość wykonanej rzeźby.

  1. Konkurs na hasło o tematyce zdrowia.

W szkole zostanie zorganizowany i ogłoszony miesiąc wcześniej konkurs na hasło o tematyce zdrowia.

  1. Podsumowanie konkursów i wręczenie nagród i wyróżnień w poszczególnych kategoriach konkursowych.

Wszystkie prace konkursowe oceniane będą przez zaprzyjaźnioną i realizującą podobny projekt szkołę drogą mailową.

W ostatnim dniu projektu na sali gimnastycznej zostanie zorganizowane podsumowanie konkursów. Zostaną wręczone nagrody i wyróżnienia za poszczególne kategorie konkursowe.

 

5. PODSUMOWANIE

  1. Jak zostaną zaprezentowane wyniki?

W ostatnim tygodniu projektu na sali gimnastycznej w szkole zostanie zorganizowane spotkanie podsumowujące projekt „Recepta na zdrowie”. Na spotkaniu przedstawiona będzie prezentacja przedstawiająca wszystkie działania związane z projektem i dokumentacja zdjęciowa projektu. Na spotkaniu tym zostaną podsumowane konkursy: „na rzeźbę owocowo-warzywną”, „ Zdrowie w obiektywie”, „hasło o tematyce zdrowia”.

Pod koniec imprezy zostaną wręczone nagrody oraz wyróżnienia za poszczególne kategorie konkursowe.

  1. Efekty intelektualne i materialne.

  1. Efekty intelektualne:

Uczniowie:

  1. zdobędą wiedzę na temat:

  • szkodliwego wpływu alkoholu, nikotyny, narkotyków, dopalaczy, napojów energetyzujących i urządzeń elektronicznych na organizm człowieka

  • zdrowego stylu życia

  • zasad prawidłowego żywienia oraz składników odżywczych niezbędnych dla zdrowia

  1. nauczą się lub utrwalą zasady udzielania pierwszej pomocy

  2. rozwiną zainteresowania fotograficzne i plastyczne

  3. nauczą się samodzielnie mierzyć tętno

  4. rozwiną umiejętność:

  • pracy w grupie

  • wyszukiwania i selekcjonowania informacji

  • przeprowadzania wywiadów

  • wyciągania wniosków

  • prezentacji swojej pracy na forum

  1. Efekty materialne:

  • gry planszowe dydaktyczne

  • ulotki z ćwiczeniami

  • plakaty

  • zebrana karma dla zwierząt ze schroniska

  • zebrane nakrętki