Alpakoterapia – zajęcia

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

organizacyjna

pt. Zajęcia z Alpakoterapii

 

Imię i nazwisko autora: Małgorzata Piasecka

 

Nazwa szkoły:

Niepubliczne Przedszkole „Tygryski”

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Pigłowicach

 

Realizator innowacji: Małgorzata Piasecka

 

Data wprowadzenia: wrzesień 2021

Data zakończenia: czerwiec 2024

 

Zakres innowacji

Adresatami innowacji są wybrane dzieci z Niepublicznego Przedszkola „Tygryski” i oddziału przedszkolnego przy Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach oraz wybrani uczniowie klas I-VI Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Czas realizacji innowacji obejmuje trzy lata, czyli rok szkolny 2021/2022, 2022/2023 i 2023/2024, czyli okres od 02.09.2021 r. do 21.06.2024 r. z możliwością jej kontynuacji w kolejnych latach, również z innymi dziećmi i uczniami.

 

Opis innowacji

I. Wstęp

Alpaki to roślinożerne ssaki z rodziny wielbłądowatych, zamieszkujące tereny Ameryki Południowej. Z uwagi na to, że w Polsce są jeszcze dość rzadko spotykane, kontakt z nimi dostarcza wszystkim, zarówno dorosłym, jak i dzieciom, niezapomnianych przeżyć. Sympatyczne zwierzęta o łagodnym usposobieniu i wyjątkowo delikatnym runie wywołują uśmiech i pomagają się odprężyć. Z tego względu od lat 80. są wykorzystywane w animaloterapii.

Alpakoterapia wspomaga efektywność terapii, edukacji i rehabilitacji dzieci, w której wykorzystuje się odpowiednio wybrane i wyszkolone alpaki. Zajęcia polegają na przebywaniu ze zwierzętami – przede wszystkim na: głaskaniu, karmieniu i spacerowaniu
z nimi. Kontakt z alpakami powoduje uwalnianie endomorfin i obniżanie poziomu hormonów stresu (kortyzolu i noradrenaliny) oraz motywuje podopiecznych do działań, oddziałując na sferę psychiczną, fizyczną, społeczną, intelektualną oraz emocjonalną. Alpakoterapia jest szczególnie zalecana dla podopiecznych z całościowymi zaburzeniami rozwoju (np. autyzmem, zespołem Aspergera), opóźnieniem rozwoju psychoruchowego, deficytami uwagi, upośledzeniem umysłowym, zaburzeniami integracji sensorycznej, dysleksją czy dziecięcym porażeniem mózgowym, a także dla osób przeżywających stresy i załamania nerwowe lub chorujących na depresję.

 

II. Cele innowacji

Cel główny:

  1. Wspomaganie efektywności terapii i edukacji uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

 

Cele szczegółowe:

  1. Budowanie pewności siebie i poczucia własnej wartości;

  2. Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji;

  3. Rozwijanie umiejętności odprężania się;

  4. Łagodzenie różnego rodzaju lęków;

  5. Akceptacja własnych ograniczeń;

  6. Rozwijanie motoryki (dużej i małej);

  7. Praca nad równowagą ciała;

  8. Normalizacja napięcia mięśniowego;

  9. Poprawa koncentracji uwagi i zapamiętywania;

  10. Wzbogacanie zasobu słownictwa;

  11. Rozwijanie działania wszystkich zmysłów;

  12. Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie

 

III. Założenia ogólne

Innowacja ma na celu wspomaganie działań podejmowanych w ramach zajęć terapeutycznych w Niepublicznym Przedszkolu „Tygryski” i Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach o alpakoterapię.

Zajęcia indywidualne dla wybranych dzieci i uczniów będą trwały 30 minut i będą się odbywały dwa razy w miesiącu. Schemat tych zajęć będzie podobny: przywitanie ze zwierzętami, karmienie marchewką, głaskanie, prowadzenie na smyczy, zabawy
w towarzystwie alpak, pożegnanie z alpakami.

W miarę możliwości spotkania będą się odbywały na świeżym powietrzu – w wyznaczonym miejscu na boisku szkolnym. W razie niepogody zajęcia zostaną przeprowadzone w sali na parterze szkoły.

 

IV. Przewidywane osiągnięcia (korzyści z wdrożenia innowacji)

Po roku zajęć alpakoterapii dzieci i uczniowie osiągną korzyści w sferze:

  1. emocjonalnej – zwiększą pewność siebie i poczucie własnej wartości, udoskonalą umiejętność wyrażania emocji, rozwiną empatię, zmniejszą swoje lęki;

  2. ruchowej – znormalizują napięcie mięśniowe, udoskonalą motorykę (małą i dużą);

  3. społecznej – rozwiną umiejętności interpersonalne.

 

V. Ewaluacja

Celem ewaluacji będzie zdiagnozowanie sukcesów i niepowodzeń metod pracy podczas zajęć oraz poinformowanie rady pedagogicznej i zainteresowanych rodziców o jej wynikach. Badanie efektywności założonych celów innowacji odbędzie się poprzez:

– obserwację uczestników,

– wywiad z rodzicami,

– ankiety dla rodziców.

 

Podsumowanie

W związku z przedłużającym się okresem pandemii COVID-19 wspieranie dobrostanu psychicznego uczniów jest priorytetem naszej szkoły. Zajęcia z wykorzystaniem animaloterapii skierowane do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi są jednym
z działań w tym kierunku podejmowanych przez placówkę. Dzięki nim zajęcia terapeutyczne zostaną poszerzone o alpakoterapię.

 

ZAŁĄCZNIKI:

  1. Lista uczniów korzystających z zajęć alpakoterapii

  2. Harmonogram spotkań z alpakami