INNOWACJA PEDAGOGICZNA
organizacyjna
pt. Zajęcia z Alpakoterapii
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Piasecka
Nazwa szkoły:
Niepubliczne Przedszkole „Tygryski”
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Pigłowicach
Realizator innowacji: Małgorzata Piasecka
Data wprowadzenia: wrzesień 2021
Data zakończenia: czerwiec 2024
Zakres innowacji
Adresatami innowacji są wybrane dzieci z Niepublicznego Przedszkola „Tygryski” i oddziału przedszkolnego przy Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach oraz wybrani uczniowie klas I-VI Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Czas realizacji innowacji obejmuje trzy lata, czyli rok szkolny 2021/2022, 2022/2023 i 2023/2024, czyli okres od 02.09.2021 r. do 21.06.2024 r. z możliwością jej kontynuacji w kolejnych latach, również z innymi dziećmi i uczniami.
Opis innowacji
I. Wstęp
Alpaki to roślinożerne ssaki z rodziny wielbłądowatych, zamieszkujące tereny Ameryki Południowej. Z uwagi na to, że w Polsce są jeszcze dość rzadko spotykane, kontakt z nimi dostarcza wszystkim, zarówno dorosłym, jak i dzieciom, niezapomnianych przeżyć. Sympatyczne zwierzęta o łagodnym usposobieniu i wyjątkowo delikatnym runie wywołują uśmiech i pomagają się odprężyć. Z tego względu od lat 80. są wykorzystywane w animaloterapii.
Alpakoterapia wspomaga efektywność terapii, edukacji i rehabilitacji dzieci, w której wykorzystuje się odpowiednio wybrane i wyszkolone alpaki. Zajęcia polegają na przebywaniu ze zwierzętami – przede wszystkim na: głaskaniu, karmieniu i spacerowaniu
z nimi. Kontakt z alpakami powoduje uwalnianie endomorfin i obniżanie poziomu hormonów stresu (kortyzolu i noradrenaliny) oraz motywuje podopiecznych do działań, oddziałując na sferę psychiczną, fizyczną, społeczną, intelektualną oraz emocjonalną. Alpakoterapia jest szczególnie zalecana dla podopiecznych z całościowymi zaburzeniami rozwoju (np. autyzmem, zespołem Aspergera), opóźnieniem rozwoju psychoruchowego, deficytami uwagi, upośledzeniem umysłowym, zaburzeniami integracji sensorycznej, dysleksją czy dziecięcym porażeniem mózgowym, a także dla osób przeżywających stresy i załamania nerwowe lub chorujących na depresję.
II. Cele innowacji
Cel główny:
Wspomaganie efektywności terapii i edukacji uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Cele szczegółowe:
Budowanie pewności siebie i poczucia własnej wartości;
Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji;
Rozwijanie umiejętności odprężania się;
Łagodzenie różnego rodzaju lęków;
Akceptacja własnych ograniczeń;
Rozwijanie motoryki (dużej i małej);
Praca nad równowagą ciała;
Normalizacja napięcia mięśniowego;
Poprawa koncentracji uwagi i zapamiętywania;
Wzbogacanie zasobu słownictwa;
Rozwijanie działania wszystkich zmysłów;
Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
III. Założenia ogólne
Innowacja ma na celu wspomaganie działań podejmowanych w ramach zajęć terapeutycznych w Niepublicznym Przedszkolu „Tygryski” i Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach o alpakoterapię.
Zajęcia indywidualne dla wybranych dzieci i uczniów będą trwały 30 minut i będą się odbywały dwa razy w miesiącu. Schemat tych zajęć będzie podobny: przywitanie ze zwierzętami, karmienie marchewką, głaskanie, prowadzenie na smyczy, zabawy
w towarzystwie alpak, pożegnanie z alpakami.
W miarę możliwości spotkania będą się odbywały na świeżym powietrzu – w wyznaczonym miejscu na boisku szkolnym. W razie niepogody zajęcia zostaną przeprowadzone w sali na parterze szkoły.
IV. Przewidywane osiągnięcia (korzyści z wdrożenia innowacji)
Po roku zajęć alpakoterapii dzieci i uczniowie osiągną korzyści w sferze:
emocjonalnej – zwiększą pewność siebie i poczucie własnej wartości, udoskonalą umiejętność wyrażania emocji, rozwiną empatię, zmniejszą swoje lęki;
ruchowej – znormalizują napięcie mięśniowe, udoskonalą motorykę (małą i dużą);
społecznej – rozwiną umiejętności interpersonalne.
V. Ewaluacja
Celem ewaluacji będzie zdiagnozowanie sukcesów i niepowodzeń metod pracy podczas zajęć oraz poinformowanie rady pedagogicznej i zainteresowanych rodziców o jej wynikach. Badanie efektywności założonych celów innowacji odbędzie się poprzez:
– obserwację uczestników,
– wywiad z rodzicami,
– ankiety dla rodziców.
Podsumowanie
W związku z przedłużającym się okresem pandemii COVID-19 wspieranie dobrostanu psychicznego uczniów jest priorytetem naszej szkoły. Zajęcia z wykorzystaniem animaloterapii skierowane do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi są jednym
z działań w tym kierunku podejmowanych przez placówkę. Dzięki nim zajęcia terapeutyczne zostaną poszerzone o alpakoterapię.
ZAŁĄCZNIKI:
Lista uczniów korzystających z zajęć alpakoterapii
Harmonogram spotkań z alpakami