Innowacja pedagogiczna o charakterze metodycznym z zakresu edukacji matematycznej realizowana w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach w roku szkolnym 2024/2025
Realizator innowacji – mgr Agnieszka Jaśkowiak-Tatarek – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej.
Rodzaj innowacji: programowa
Miejsce realizacji – Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Pigłowicach.
Zakres innowacji – uczniowie klasy II
Data rozpoczęcia i przewidywany czas na realizację innowacji – 16.09.2024 – 30.05.2025 w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
Czas trwania innowacji: rok szkolny 2024/2025
Wstęp – uzasadnienie celowości wprowadzenia innowacji
Świat jest uporządkowany, mierzalny, porównywalny, ma swoją strukturę, gęstość i trwałość – i te jego cechy można opisać językiem matematyki. Matematyka to dziedzina wiedzy, której znaczenie wciąż rośnie. Od dawna była nazywana „królową nauk” jest dziedziną wiedzy niezbędnej i najczęściej wykorzystywaną w życiu codziennym. Uczenie się matematyki kształtuje u uczniów umysł, wdraża do logicznego myślenia, tworzy umiejętność zwięzłego formułowania i wdrażania myśli, przyzwyczaja do stosowania racjonalnych metod organizacji pracy własnej i sprawnego działania oraz wyrabia wartościowe cechy charakteru, takie jak: inicjatywa, samodzielność, krytycyzm, systematyczność i dokładność w pracy, wytrwałość w pokonywaniu trudności wyłaniających się podczas dążenia do zamierzonego celu. Z tych powodów kształcenie matematyczne jest ważnym składnikiem kształcenia ogólnego.
Kształcenie ogólne w szkole podstawowej stanowi fundament wykształcenia, szkoła łagodnie wprowadza uczniów w świat wiedzy oraz wdraża ich do samorozwoju, dbając o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny, emocjonalny, społeczny i fizyczny. Do najważniejszych umiejętności rozwijanych w ramach kształcenia ogólnego w szkole należy umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych.
Główny cel programu
Głównym celem nauczania matematyki w edukacji wczesnoszkolnej jest rozwijanie matematycznego myślenia, rozumowania, dokładności, dociekliwości i samodzielności. poprzez stymulowanie rozwoju uczniów z różnych dziedzin matematyki.
Szczegółowe cele edukacyjne:
popularyzowanie matematyki wśród uczniów, wyposażenie ucznia w umiejętność wykorzystania wiedzy matematycznej,
rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych, pogłębianie wiedzy z tej dziedziny kształtowanie postawy dociekliwości,
kształtowanie logicznego myślenia,
kształtowanie twórczej postawy, samodzielności i odpowiedzialności za wynik swojej pracy,
nauczanie dobrej organizacji pracy,
wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości,
rozwijanie umiejętności pracy w grupie, zespole,
nauczanie przedstawiania rozwiązań problemów i zadań w sposób czytelny i precyzyjny,
wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowania popełnianych błędów,
przygotowanie uczniów do rywalizacji w konkursach w myśl zasady „fair play”
stwarzanie możliwości tworzenia i wyboru zadań, układania gier matematycznych.
Procedury osiągania celów:
Realizacja zadań objętych programem wymaga od nauczyciela doboru odpowiednich metod i form pracy z uczniem. Na potrzeby realizacji treści programowych zawartych w tej innowacji zostaną wykorzystane:
Metody czynne:
zajęć praktycznych – wykonywanie przez dzieci różnych zadań o charakterze praktycznym, powtarzanie wiedzy z danego zakresu,
zadań stawianych dziecku – zabawy badawcze, doświadczenia, eksperymenty,
kierowanie działalnością dziecka poprzez inspirowanie oraz podsunięcie pomysłu do samodzielnych działań,
samodzielne doświadczenia poprzez spontaniczną działalność dziecka.
Metody ekspresyjne:
działalność plastyczna i konstrukcyjna dzieci
Metody aktywizujące:
gry dydaktyczne
Metody percepcyjne:
obserwacja,
pokaz,
podanie przykładu przez nauczyciela.
Metody słowne:
rozmowy,
objaśnienia,
opis,
instrukcje.
Metody problemowe:
burza mózgów
Formy pracy:
praca indywidualna,
w małych zespołach dwu lub trzyosobowych,
praca z całą grupą.
Zakres treści programowych
Założeniem innowacji jest wzbogacenie programu nauczania o treści i umiejętności, które związane są z rozbudzeniem zainteresowań uczniów matematyką w zakresie :
Rozwijania zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów na I etapie edukacyjnym,
Wdrażanie do rozwiązywania problemów matematycznych,
Radzenia sobie w sytuacjach życiowych wymagających obliczania działań matematycznych,
Doskonalenia rachunku pamięciowego,
Kreowania i podporządkowania się wizji: wycinanie, lepienie, modelowanie wg własnej inwencji oraz wg wcześniej dyskutowanego planu;
Kreślenia, łączenia punktów na zakratkowanej płaszczyźnie;
Doświadczenia w przekształcaniu w układzie elementów w porównywanych zbiorach oraz w zakresie masy, długości i objętości. Obserwacja skutków zmian i ponowne przywracanie pierwotnego wyglądu;
Zabaw i gier logicznych. Konstruowanie gier z mocno zaznaczonymi czynnościami matematycznymi;
Rysowania pod dyktando z zachowaniem podanych kierunków;
Wykorzystania gier edukacyjnych związanych z zakupami ( umiejętność gospodarowania określoną kwotą pieniędzy),
Obliczeń z wykorzystaniem upływającego czasu (wykorzystanie technologii TIK: www.wordwall.net, www.superkid.pl, www.matematykainnegowymiaru.pl)
Ćwiczeń dotyczących sprawności matematycznych potrzebnych w sytuacjach codziennych;
Wyodrębniania figur i tła z zastosowaniem elementów geometrii. Ćwiczenia analizy i syntezy przez składanie wg wzoru pociętych na części cyfr, liczb, figur, wzorów;
Wspomagania dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych. Figury geometryczne i rytmiczne organizowanie przestrzeni płaskiej;
Wykorzystania składanek papierowych – orgiami;
Rozbudzanie naturalnej aktywności, twórczego myślenia,
Wyrabiania motywacji do nauki,
Kształtowania poczucia własnej wartości,
Przewidywane efekty innowacji: Innowacja ,, Matematyczne potyczki’’
Przyczyni się do pokonania przez uczniów lęku przed odkrywaniem, rozwiązywaniem problemów.
Stanie się inspiracją dla uczniów do rozwijania zainteresowań i zdolności matematycznych.
Wykształci u uczniów pozytywne myślenie o matematyce.
Wpłynie korzystnie na aktywność poznawczą uczniów, ich postawę twórczą, emocje, motywację.
Stworzy możliwość eksperymentowania, pogłębiania treści, rozbudzi ciekawość dzieci i chęć do nauki.
Ukształtuje w nich poczucie własnej wartości, odpowiedzialności nie tylko za swoje dokonania, ale i efekty pracy całego zespołu.
Uświadomi uczniom, że matematyka może być przyjazna dla każdego ucznia, nowoczesna i skuteczna oraz potrzebna w codziennym życiu.
Ewaluacja :
Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco i na zakończenie roku szkolnego 2024/2025. Oceny atrakcyjności zajęć dokonają sami uczniowie poprzez swoje zaangażowanie w podejmowanie działań w czasie zajęć.
Narzędzia ewaluacji :
obserwacja uczniów podczas zajęć (praca indywidualna, grupowa),
aktywność uczniów podczas zajęć,
analiza kart pracy uczniów,
arkusz informacji zwrotnej dla ucznia (ankieta),
udział w konkursach,
wyniki sprawdzianów wiedzy i umiejętności.
Zgromadzony materiał zostanie uporządkowany i opracowany w postaci sprawozdania.
Z wynikiem ewaluacji zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna na Radzie Podsumowującej rok szkolny 2024/2025
Bibliografia do programu:
1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych.
2. Hanisz Jadwiga „Matematyka”, metoda pracy w klasach I – III, WSiP, 2016r.
3. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Gustaw Treliński, Zbigniew Semadeni ,, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka’’ wyd. pedagogiczne ZNP, 2015r.
4. Ale to ciekawe. Program edukacji wczesnoszkolnej w klasach I – III
Harmonogram działań na rok szkolny 2024/2025
Działania | Termin realizacji | Osoba odpowiedzialna | Uczestnicy |
Dzień wesołej cyferki | wrzesień | A.Jaśkowiak-Tatarek | Uczniowie klasy II |
Zbieramy dary jesieni na liczmany – zabawy matematyczne | październik | A.Jaśkowiak-Tatarek | Uczniowie klasy II |
Konkurs plastyczny ,,Moje origami” | listopad | A.Jaśkowiak-Tatarek | Uczniowie klasy II |
„Tangramy”– układanie wzorów | grudzień | A.Jaśkowiak-Tatarek | Uczniowie klasy II |
Gry planszowe – wykonywanie gier | styczeń | A.Jaśkowiak-Tatarek | Uczniowie klasy II |
„I Ty możesz zostać architektem przyszłości” – zastosowanie figur geometrycznych ( zajęcia komputerowe) | luty | A.Jaśkowiak-Tatarek | Uczniowie klasy II |
Obchody Dnia Matematyki | marzec | A.Jaśkowiak-Tatarek | Uczniowie klasy II |
Zajęcia komputerowe – Podróż do krainy figur geometrycznych | kwiecień | A.Jaśkowiak-Tatarek | Uczniowie klasy II |
Konkurs ,,Mistrz Tabliczki Mnożenia” | maj | A.Jaśkowiak-Tatarek | Uczniowie klasy II |
Zajęcia warsztatowe – zastosowanie skali w praktyce (wykonanie makiety) | czerwiec | A. Jaśkowiak-Tatarek | Uczniowie klasy II, rodzice |
A. Jaśkowiak-Tatarek
Podpis