Matematyczne potyczki 24/25

Innowacja pedagogiczna o charakterze metodycznym z zakresu edukacji matematycznej realizowana w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach w roku szkolnym 2024/2025

 

Realizator innowacjimgr Agnieszka Jaśkowiak-Tatarek – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej.

Rodzaj innowacji: programowa

Miejsce realizacji – Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Pigłowicach.

Zakres innowacji – uczniowie klasy II

Data rozpoczęcia i przewidywany czas na realizację innowacji – 16.09.2024 – 30.05.2025 w wymiarze 1 godziny tygodniowo.

Czas trwania innowacji: rok szkolny 2024/2025

 

  1. Wstęp – uzasadnienie celowości wprowadzenia innowacji

Świat jest uporządkowany, mierzalny, porównywalny, ma swoją strukturę, gęstość i trwałość – i te jego cechy można opisać językiem matematyki. Matematyka to dziedzina wiedzy, której znaczenie wciąż rośnie. Od dawna była nazywana „królową nauk” jest dziedziną wiedzy niezbędnej i najczęściej wykorzystywaną w życiu codziennym. Uczenie się matematyki kształtuje u uczniów umysł, wdraża do logicznego myślenia, tworzy umiejętność zwięzłego formułowania i wdrażania myśli, przyzwyczaja do stosowania racjonalnych metod organizacji pracy własnej i sprawnego działania oraz wyrabia wartościowe cechy charakteru, takie jak: inicjatywa, samodzielność, krytycyzm, systematyczność i dokładność w pracy, wytrwałość w pokonywaniu trudności wyłaniających się podczas dążenia do zamierzonego celu. Z tych powodów kształcenie matematyczne jest ważnym składnikiem kształcenia ogólnego.

Kształcenie ogólne w szkole podstawowej stanowi fundament wykształcenia, szkoła łagodnie wprowadza uczniów w świat wiedzy oraz wdraża ich do samorozwoju, dbając o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny, emocjonalny, społeczny i fizyczny. Do najważniejszych umiejętności rozwijanych w ramach kształcenia ogólnego w szkole należy umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych.

 

  1. Główny cel programu

Głównym celem nauczania matematyki w edukacji wczesnoszkolnej jest rozwijanie matematycznego myślenia, rozumowania, dokładności, dociekliwości i samodzielności. poprzez stymulowanie rozwoju uczniów z różnych dziedzin matematyki.


Szczegółowe cele edukacyjne:

  • popularyzowanie matematyki wśród uczniów, wyposażenie ucznia w umiejętność wykorzystania wiedzy matematycznej,

  • rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych, pogłębianie wiedzy z tej dziedziny kształtowanie postawy dociekliwości,

  • kształtowanie logicznego myślenia,

  • kształtowanie twórczej postawy, samodzielności i odpowiedzialności za wynik swojej pracy,

  • nauczanie dobrej organizacji pracy,

  • wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości,

  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie, zespole,

  • nauczanie przedstawiania rozwiązań problemów i zadań w sposób czytelny i precyzyjny,

  • wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowania popełnianych błędów,

  • przygotowanie uczniów do rywalizacji w konkursach w myśl zasady „fair play”

  • stwarzanie możliwości tworzenia i wyboru zadań, układania gier matematycznych.

  1. Procedury osiągania celów:

Realizacja zadań objętych programem wymaga od nauczyciela doboru odpowiednich metod i form pracy z uczniem. Na potrzeby realizacji treści programowych zawartych w tej innowacji zostaną wykorzystane:

 

Metody czynne:

  • zajęć praktycznych – wykonywanie przez dzieci różnych zadań o charakterze praktycznym, powtarzanie wiedzy z danego zakresu,

  • zadań stawianych dziecku – zabawy badawcze, doświadczenia, eksperymenty,

  • kierowanie działalnością dziecka poprzez inspirowanie oraz podsunięcie pomysłu do samodzielnych działań,

  • samodzielne doświadczenia poprzez spontaniczną działalność dziecka.

Metody ekspresyjne:

  • działalność plastyczna i konstrukcyjna dzieci

Metody aktywizujące:

  • gry dydaktyczne

Metody percepcyjne:

  • obserwacja,

  • pokaz,

  • podanie przykładu przez nauczyciela.

Metody słowne:

  • rozmowy,

  • objaśnienia,

  • opis,

  • instrukcje.

Metody problemowe:

  • burza mózgów

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • w małych zespołach dwu lub trzyosobowych,

  • praca z całą grupą.

  1. Zakres treści programowych

Założeniem innowacji jest wzbogacenie programu nauczania o  treści i umiejętności, które  związane są  z rozbudzeniem zainteresowań uczniów matematyką w zakresie :

  • Rozwijania zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów na I etapie edukacyjnym,

  • Wdrażanie do rozwiązywania problemów matematycznych,

  • Radzenia sobie w sytuacjach życiowych wymagających obliczania działań matematycznych,

  • Doskonalenia rachunku pamięciowego,

  • Kreowania i podporządkowania się wizji: wycinanie, lepienie, modelowanie wg własnej inwencji oraz wg wcześniej dyskutowanego planu;

  • Kreślenia, łączenia punktów na zakratkowanej płaszczyźnie;

  • Doświadczenia w przekształcaniu w układzie elementów w porównywanych zbiorach oraz w zakresie masy, długości i objętości. Obserwacja skutków zmian i ponowne przywracanie pierwotnego wyglądu;

  • Zabaw i gier logicznych. Konstruowanie gier z mocno zaznaczonymi czynnościami matematycznymi;

  • Rysowania pod dyktando z zachowaniem podanych kierunków;

  • Wykorzystania gier edukacyjnych związanych z zakupami ( umiejętność gospodarowania określoną kwotą pieniędzy),

  • Obliczeń z wykorzystaniem upływającego czasu (wykorzystanie technologii TIK: www.wordwall.net, www.superkid.pl, www.matematykainnegowymiaru.pl)

  • Ćwiczeń dotyczących sprawności matematycznych potrzebnych w sytuacjach codziennych;

  • Wyodrębniania figur i tła z zastosowaniem elementów geometrii. Ćwiczenia analizy i syntezy przez składanie wg wzoru pociętych na części cyfr, liczb, figur, wzorów;

  • Wspomagania dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych. Figury geometryczne i rytmiczne organizowanie przestrzeni płaskiej;

  • Wykorzystania składanek papierowych – orgiami;

  • Rozbudzanie naturalnej aktywności, twórczego myślenia,

  • Wyrabiania motywacji do nauki,

  • Kształtowania poczucia własnej wartości,

  1. Przewidywane efekty innowacji: Innowacja ,, Matematyczne potyczki’’

  • Przyczyni się do pokonania przez uczniów lęku przed odkrywaniem, rozwiązywaniem problemów.

  • Stanie się inspiracją dla uczniów do rozwijania zainteresowań i zdolności matematycznych.

  • Wykształci u uczniów pozytywne myślenie o matematyce.

  • Wpłynie korzystnie na aktywność poznawczą uczniów, ich postawę twórczą, emocje, motywację.

  • Stworzy możliwość eksperymentowania, pogłębiania treści, rozbudzi ciekawość dzieci i chęć do nauki.

  • Ukształtuje w nich poczucie własnej wartości, odpowiedzialności nie tylko za swoje dokonania, ale i efekty pracy całego zespołu.

  • Uświadomi uczniom, że matematyka może być przyjazna dla każdego ucznia, nowoczesna i skuteczna oraz potrzebna w codziennym życiu.

  1. Ewaluacja :

Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco i na zakończenie roku szkolnego 2024/2025. Oceny atrakcyjności zajęć dokonają sami uczniowie poprzez swoje zaangażowanie w podejmowanie działań w czasie zajęć.   

Narzędzia ewaluacji :

  • obserwacja uczniów podczas zajęć (praca indywidualna, grupowa),

  • aktywność uczniów podczas zajęć, 

  • analiza kart pracy uczniów,

  • arkusz informacji zwrotnej dla ucznia (ankieta),

  • udział w konkursach,

  • wyniki sprawdzianów wiedzy i umiejętności.

Zgromadzony materiał zostanie uporządkowany i opracowany w postaci sprawozdania.

Z wynikiem ewaluacji zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna na Radzie Podsumowującej rok szkolny 2024/2025

 

Bibliografia do programu:

1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych.

2. Hanisz Jadwiga „Matematyka”, metoda pracy w klasach I – III, WSiP, 2016r.

3. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Gustaw Treliński, Zbigniew Semadeni ,, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka’’ wyd. pedagogiczne ZNP, 2015r.

4. Ale to ciekawe. Program edukacji wczesnoszkolnej w klasach I – III

 

Harmonogram działań na rok szkolny 2024/2025

Działania

Termin realizacji

Osoba odpowiedzialna

Uczestnicy

Dzień wesołej cyferki

wrzesień

A.Jaśkowiak-Tatarek

Uczniowie klasy II

Zbieramy dary jesieni na liczmany – zabawy matematyczne

październik

A.Jaśkowiak-Tatarek

Uczniowie klasy II

Konkurs plastyczny  ,,Moje origami”

listopad

A.Jaśkowiak-Tatarek

Uczniowie klasy II

Tangramy”– układanie wzorów

grudzień

A.Jaśkowiak-Tatarek

Uczniowie klasy II

Gry planszowe – wykonywanie gier

styczeń

A.Jaśkowiak-Tatarek

Uczniowie klasy II

I Ty możesz zostać architektem przyszłości” – zastosowanie figur geometrycznych ( zajęcia komputerowe)

luty

A.Jaśkowiak-Tatarek

Uczniowie klasy II

Obchody Dnia Matematyki

marzec

A.Jaśkowiak-Tatarek

Uczniowie klasy II

Zajęcia komputerowe – Podróż do krainy figur geometrycznych

kwiecień

A.Jaśkowiak-Tatarek

Uczniowie klasy II

Konkurs ,,Mistrz Tabliczki Mnożenia”

maj

A.Jaśkowiak-Tatarek

Uczniowie klasy II

Zajęcia warsztatowe – zastosowanie skali w praktyce (wykonanie makiety)

czerwiec

A. Jaśkowiak-Tatarek

Uczniowie klasy II, rodzice

A. Jaśkowiak-Tatarek

Podpis