Strategia
„WIELKOPOLSKA – NASZA MAŁA OJCZYZNA”
w ramach koncepcji pracy szkoły
w roku szkolnym 2021/2022
z przeznaczeniem dla uczniów klas IV-VIII
Strategia „WIELKOPOLSKA – NASZA MAŁA OJCZYZNA” wpisana w koncepcję pracy Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach z przeznaczeniem dla uczniów klas IV – VIII zrealizowana zostanie w oparciu o główny cel, którym jest:
Poznanie atrakcji przyrodniczo-geograficznych oraz geograficznej i historycznej przeszłości naszego regionu – „ Wielkopolski – naszej Małej Ojczyzny”
KLASY: IV – VIII
W roku szkolnym 2021/22 zrealizowana zostanie strategia, w myśl której uczniowie zapoznają się z tradycjami, kulturą, historią, tajemnicami, symbolami Wielkopolski oraz z gwarą poznańską/wielkopolską.
Celem strategii jest przede wszystkim poznanie atrakcji przyrodniczo-geograficznych Wielkopolski oraz motywowanie do nauki przyrody, biologii, geografii i historii. Uczniowie nie tylko pogłębią wiedzę geograficzną ale także poznają tradycje, kulturę i historię oraz zgłębią tajniki flory i fauny Wielkopolski. Wzbogacą wiedzę i umiejętności poprzez poznawanie utworów literackich, filmowych, korzystanie z przewodników, map, informatorów oraz zasobów instytucji kulturalnych (muzeum, arboretum, palmiarnia, kino, teatr). Wykształcą szacunek wobec historii ojczyzny. W realizacji strategii uczestniczą uczniowie klas IV – VIII Szkoły Podstawowej wraz z wychowawcami.
Działania zaplanowane w ramach strategii podzielone zostały na trzy płaszczyzny:
- Prezentacje multimedialne
- Filmy
- Wycieczki i wyjazdy edukacyjne
przez co uczniowie rozwiną zainteresowanie Wielkopolską, krajem ojczystym, historią i geografią.
Wskazane poniżej działania zostały wpisane w podstawę programową opracowaną dla uczniów II etapu edukacyjnego i mają na celu poszerzenie możliwości poznawczych uczniów rozwijanych podczas pracy na lekcjach.
Zadania | Termin | Zrealizowane cele |
Prezentacje multimedialne dotyczące Śmiełowa, Giecza, Poznania, Kórnika, Koszut i Gdańska. Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy. Prezentacja filmów dotyczących Wielkopolski – Naszej Małej Ojczyzny. Prezentacje multimedialne dotyczące gwary poznańskiej/wielkopolskiej. Tworzenie słowniczków gwary poznańskiej/wielkopolskiej. |
Cały rok | -kształtowanie umiejętności korzystania ze źródeł informacji,
-kształtowanie umiejętności prezentowania swojej wiedzy i zainteresowań -wzbogacanie wiedzy i umiejętności uczniów poprzez poznawanie utworów literackich, filmowych, -kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec kultury i tradycji, -poznanie kultury i obyczajów Polski, -pogłębianie wiedzy geograficznej,
|
Wycieczka integracyjna do Nadziejewa uczniów klas VII
|
Wrzesień | -wzbogacanie wiedzy i umiejętności uczniów,
-kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec kultury i obyczajów, -rozbudzanie w uczniach ciekawości poznawczej oraz umiejętności aktywnego spędzania wolnego czasu, -wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się i wdrażanie do uczestnictwa w kulturze, -kształtowanie umiejętności kulturalnej |
Wyjazd uczniów klas IV – VIII na 3-dniową wycieczkę do Gdańska
Rajd rowerowy
|
Październik
Październik |
-wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się i wdrażanie do uczestnictwa w kulturze, -kształtowanie umiejętności kulturalnej -poznanie kultury i obyczajów Polski, -korzystanie z zasobów instytucji kulturalnych (muzeum, skansen, gród) i warsztatów, -kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec kultury i tradycji, |
Wyjazd uczniów klas IV – V do Koszut na warsztaty pt. „Świętowanie – obyczaje” zwyczaje i tradycje świąt bożonarodzeniowych
|
Listopad | -korzystanie z zasobów instytucji kulturalnych (muzeum, dworek) i warsztatów,
-kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec kultury i tradycji -kształtowanie umiejętności kulturalnej -wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się i wdrażanie do uczestnictwa -poznanie kultury i obyczajów Polski, |
Wyjazd uczniów klas VII – VIII do Śmiełowa | Listopad | -korzystanie z zasobów instytucji kulturalnych (muzeum, dworek) i warsztatów,
-kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec kultury i tradycji -kształtowanie umiejętności kulturalnej rozrywki,
-wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się i wdrażanie do uczestnictwa w kulturze,
-poznanie kultury i obyczajów Polski, |
Konkurs: Jak dobrze znasz gwarę poznańską/wielkopolską? | Marzec | – popularyzacja gwary poznańskiej/wielkopolskiej wśród młodzieży,
– kształtowanie tożsamości regionalnej – budzenie zainteresowania kulturą własnego regionu, – pobudzanie aktywności twórczej uczniów, |
Muzeum archeologiczne w Poznaniu: Zaczarowany świat Słowian – tajemnice dawnej medycyny.
Giecz zajęcia warsztatowe/wykład: Jak powstawała Polska? Geneza państwa polskiego, podobnie jak początki innych średniowiecznych państw słowiańskich, zawiera wiele znaków zapytania i nadal jest przedmiotem wielu naukowych sporów i debat.
|
Kwiecień
Kwiecień |
-wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się i wdrażanie do uczestnictwa w kulturze,
-kształtowanie umiejętności kulturalnej rozrywki, -poznanie kultury i obyczajów Polski, -korzystanie z zasobów instytucji kulturalnych (muzeum, skansen, gród) i warsztatów, -kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec kultury i tradycji, – poznanie kluczowych zagadnień związanych – w oparciu o wystawę „Terra sancta — Giecz w monarchii piastowskiej”, poznanie informacji o początkach państwa polskiego uzyskanych -rozbudzanie w uczniach ciekawości poznawczej oraz umiejętności aktywnego spędzania wolnego czasu, -odwiedzenie miejsc ważnych ze względu na ich historyczne i kulturowe dziedzictwo, -motywowanie do poszerzania wiedzy historycznej, |
„Śladami drzew świata i cisowych komnat” – wycieczka szkolna do Kórnika
|
Maj | -wzbogacanie wiedzy i umiejętności uczniów poprzez poznawanie utworów literackich, filmowych,
-korzystanie z zasobów instytucji kulturalnych (muzeum, kino, arboretum), -kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec kultury i obyczajów, -rozbudzanie w uczniach ciekawości poznawczej oraz umiejętności aktywnego spędzania wolnego czasu, -odwiedzenie miejsc ważnych ze względu na ich historyczne, geograficzne i kulturowe dziedzictwo, -motywowanie do poszerzania wiedzy historycznej i geograficznej, -wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się i wdrażanie do uczestnictwa w kulturze, -kształtowanie umiejętności kulturalnej |
Wyjazd 5-9.06.22 r. do Międzygórza na Euroweek
Podsumowanie działań podjętych w ramach strategii. |
Czerwiec | -rozbudzanie w uczniach ciekawości poznawczej oraz umiejętności aktywnego spędzania wolnego czasu,
-odwiedzenie miejsc ważnych ze względu na ich historyczne i kulturowe dziedzictwo, -motywowanie do poszerzania wiedzy historycznej i geograficznej, -wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się i wdrażanie do uczestnictwa w kulturze, -kształtowanie umiejętności kulturalnej -korzystanie z zasobów instytucji kulturalnych (muzeum, kino, park), -kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec kultury i obyczajów. |