Innowacja – Rainbow Readers

„Rainbow Readers” – z książką po angielsku

 

INFORMACJE PODSTAWOWE

  • Nazwa innowacji: Rainbow Readers – z książką po angielsku

  • Rodzaj innowacji: metodyczna

  • Autor innowacji: Sylwia Antkowiak

  • Miejsce realizacji: Niepubliczne Przedszkole „Tygryski”oraz Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Pigłowicach

  • Adresaci: dzieci w wieku 2,5–6 lat (przedszkole i oddział przedszkolny)

  • Czas trwania: rok szkolny 2025/2026 (wrzesień–czerwiec)

  • Częstotliwość zajęć: raz w miesiącu (10 spotkań w roku)

  • Forma realizacji: zajęcia grupowe, zabawy językowe, storytelling, multisensoryczne aktywności

 

CELE INNOWACJI

Cele główne:

  • Rozbudzanie zainteresowania książką i literaturą dziecięcą.

  • Wprowadzenie dzieci w świat języka angielskiego w sposób naturalny i przyjazny.

  • Rozwijanie kompetencji językowych poprzez słuchanie, naśladowanie, uczestnictwo w zabawie.

  • Budowanie pozytywnego nastawienia do nauki języków obcych.

Cele szczegółowe:

  • Kształtowanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem w języku angielskim.

  • Poszerzanie słownictwa o podstawowe słowa i zwroty w języku angielskim.

  • Kształtowanie postawy otwartości kulturowej i językowej.

  • Rozwijanie wyobraźni, pamięci i koncentracji.

  • Nauka reagowania na komunikaty w języku angielskim poprzez ruch, gest, taniec, śpiew.

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ (raz w miesiącu)

Każde zajęcia będą oparte na jednej książce w języku angielskim, odpowiednio dobranej do wieku i możliwości dzieci.

 

Plan miesięcznych spotkań:

Miesiąc

Tytuł książki

Temat przewodni

Nowe słownictwo

Wrzesień

Brown Bear, Brown Bear, What Do You See? – Eric Carle

Kolory, zwierzęta

bear, bird, cat, dog, fish, colors

Październik

The Very Hungry Caterpillar – Eric Carle

Dni tygodnia, owoce

apple, pear, plum, Saturday, Sunday

Listopad

We’re Going on a Bear Hunt – Michael Rosen

Ruch, przyroda

grass, river, mud, snowstorm

Grudzień

Dear Santa – Rod Campbell

Święta, prezenty

gift, toy, red, snow, Santa

Styczeń

Polar Bear, Polar Bear, What Do You Hear? – Eric Carle

Dźwięki, zwierzęta

roar, hiss, growl, buzz

Luty

From Head to Toe – Eric Carle

Części ciała, ruch

head, shoulders, knees, jump, clap

Marzec

Peppa’s Easter Egg Hunt – Peppa Pig

Wielkanoc, poszukiwanie

egg, bunny, basket, chocolate

Kwiecień

Monkey Puzzle – Julia Donaldson

Rodzina, emocje

mummy, daddy, sad, happy

Maj

The Very Busy Spider – Eric Carle

Zwierzęta, praca

spider, pig, cow, goat, spin

Czerwiec

Rainbow Fish – Marcus Pfister

Przyjaźń, dzielenie się

fish, rainbow, scales, share

METODY I FORMY PRACY

  • Storytelling (czytanie książki z animacją głosem i gestem)

  • Total Physical Response (TPR) – reagowanie ruchem na polecenia

  • Zabawy ruchowe i paluszkowe w języku angielskim

  • Śpiewanie piosenek i rymowanek związanych z tematem książki

  • Prace plastyczne (np. tworzenie własnych ilustracji, masek, kart)

  • Teatrzyk pacynkowy / inscenizacje z udziałem dzieci

  • Zabawy sensoryczne i dramowe

 

SPOSOBY REALIZACJI

  1. Przygotowanie sali tematycznej: dekoracje, rekwizyty, kącik książki.

  2. Wprowadzenie tematu zajęć: krótka rozmowa w języku polskim, wprowadzenie kluczowych słów po angielsku.

  3. Czytanie książki: z ilustracjami, animacją głosową, gestami.

  4. Zabawy językowe: powtarzanie słów, zabawy w skojarzenia, zagadki, ruchowe aktywności.

  5. Zakończenie: utrwalenie poznanych słów, praca plastyczna lub piosenka.

  6. Ewaluacja: krótkie podsumowanie (np. Co pamiętamy? Co było najfajniejsze?).

 

DOKUMENTACJA I EWALUACJA

  • Notatki nauczyciela po zajęciach.

  • Zdjęcia prac dzieci.

  • Krótkie obserwacje postępów dzieci (np. ile słów zapamiętały, jak reagują na angielski).

 

SPODZIEWANE EFEKTY

Dziecko:

  • wykazuje zainteresowanie językiem angielskim i literaturą obcojęzyczną,

  • zna podstawowe słowa i zwroty angielskie z życia codziennego,

  • reaguje na proste polecenia w języku angielskim,

  • rozwija wyobraźnię, uwagę i pamięć,

  • uczy się przez zabawę i z wykorzystaniem zmysłów,

  • rozwija pozytywny stosunek do nauki języków i kultury innej niż własna.

 

DODATKOWE MOŻLIWOŚCI

  • Zaproszenie rodziców na jedno ze spotkań jako „czytających gości”.

  • Dni tematyczne z książką (np. „English Book Day”).

  • Stworzenie przedszkolnej Mini English Library z ulubionymi tytułami.