Innowacja – matematyka – A. Olsztyńska

Innowacja pedagogiczna z matematyki:

KLASOWY MISTRZ TABLICZKI MNOŻENIA

 

I. Wstęp

Pomysł stworzenia innowacji narodził się po obserwacji potrzeb edukacyjnych uczniów podczas zajęć lekcyjnych. Innowacja powstała z myślą o grupie uczniów, chcących doskonalić umiejętności mnożenia w pamięci, a co za tym idzie zwiększyć sprawność rachunkową na poziomie szkoły podstawowej.

 

II. Założenia ogólne

1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy 5 Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła ii w Pigłowicach.

2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:

  • wykorzystanie dostępnych metod, technik, materiałów i pomocy dydaktycznych w celu uatrakcyjnienia i wzbogacenia procesu dydaktycznego

  • zapoznanie uczniów z programami multimedialnymi, pomocnymi przy doskonaleniu umiejętności mnożenia w pamięci.

III. Cele innowacji

Cel główny:

  • opanowanie tabliczki mnożenia

Cele szczegółowe:

  • rozbudzenie wśród uczniów klasy 5a zainteresowania matematyką i popularyzowanie tego przedmiotu,

  • zachęcenie uczniów do doskonalenia umiejętności mnożenia w pamięci.

  • upowszechnianie nauki tabliczki mnożenia przez zabawę

  • rozwijanie wiedzy i umiejętności matematycznych,

  • wdrażanie do logicznego myślenia.

  • możliwość sprawdzenia się w konkursie podczas rywalizacji z rówieśnikami.

IV. Metody i formy

Nauczyciel raz w tygodniu realizuje wybrane zadania:

• opracowuje testy

• przygotowuje gry i zabawy edukacyjne mające na celu szybsze przyswojenie tabliczki mnożenia

• wybiera metody i formy pracy.

• służy pomocą uczniom.

 

Do najczęściej stosowanych należeć będą metody aktywizujące:

• metody twórczego rozwiązywania problemów

• metody oparte na działaniu praktycznym

• gry i zabawy dydaktyczne, Formy pracy

• Indywidualna

• Praca w grupach

• Praca w parach

• Praca zbiorowa

 

Środki dydaktyczne

• Podręczniki

• Karty pracy

• Internet, strony poświęcone nauce tabliczki mnożenia, np.: Aztekium.pl, Matzoo.pl i inne

• Plansze dydaktyczne (w tym przygotowane przez nauczyciela)

• Gry i zabawy przygotowane przez nauczyciela oraz uczniów, np. domino, rymowanki

 

Raz w tygodniu nauczyciel będzie przeprowadzał zajęcia zachęcające uczniów do nauki tabliczki mnożenia. Zajęcia będą prowadzone w formie zabawy edukacyjnej. (Uczniowie będą wypełniać karty pracy, grać w gry edukacyjne itp.). Uczniowie najbardziej aktywni, którzy najlepiej posiedli umiejętność tabliczki mnożenia, otrzymają od nauczyciela punkty. Po każdej lekcji uczeń może otrzymać od 1 do 3 punktów. Na koniec każdego miesiąca, spośród wszystkich uczniów w klasie, wyłoniony zostanie uczeń (zwycięzca miesiąca), który na podstawie wypełnionych kart pracy, aktywności oraz odpowiedzi, w najlepszym stopniu opanował tabliczkę mnożenia w danym miesiącu i w rezultacie zdobył największą liczbę punktów . Do głównego konkursu przechodzą uczniowie – zwycięzcy każdego miesiąca. Zwycięzcy miesiąca rozwiązywać będą test przygotowany przez nauczyciela matematyki. Oceniana będzie poprawność oraz czas, w którym test zostanie rozwiązany. Na podstawie analizy testów spośród wszystkich zwycięzców miesiąca zostanie wyłoniony „Klasowy Mistrz Tabliczki Mnożenia”. Tytuł „Klasowego Mistrza Tabliczki Mnożenia” uzyska ten zawodnik, który rozwiąże poprawnie działania w najszybszym czasie. Regulamin konkursu jest integralną częścią Innowacji.

V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

• Wzrost opanowania mnożenia w pamięci

• Uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych

• Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły

• Budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój swoich wychowanków

• Podniesienie jakości pracy szkoły

 

VI. Tematyka zajęć

Zagadnienie zostało opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego. Przewidziano realizację 4 bloków tematycznych. Wykaz bloków związanych z realizacją innowacji:

1. Kolorowanki z tabliczką mnożenia

2. Gry i zabawy edukacyjne

3. Nauka tabliczki mnożenia przez rymowanie.

 

VII. Ewaluacja

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi :

• konkursy tygodniowe, miesięczne, oraz na koniec roku szkolnego sprawdzające efekty zakładanych zmian dla uczniów (regulamin konkursu jest załącznikiem do innowacji)

• obserwację pracy uczniów na zajęciach

• analizę frekwencji