Innowacja pedagogiczna z matematyki:
KLASOWY MISTRZ TABLICZKI MNOŻENIA
I. Wstęp
Pomysł stworzenia innowacji narodził się po obserwacji potrzeb edukacyjnych uczniów podczas zajęć lekcyjnych. Innowacja powstała z myślą o grupie uczniów, chcących doskonalić umiejętności mnożenia w pamięci, a co za tym idzie zwiększyć sprawność rachunkową na poziomie szkoły podstawowej.
II. Założenia ogólne
1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy 5 Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła ii w Pigłowicach.
2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
wykorzystanie dostępnych metod, technik, materiałów i pomocy dydaktycznych w celu uatrakcyjnienia i wzbogacenia procesu dydaktycznego
zapoznanie uczniów z programami multimedialnymi, pomocnymi przy doskonaleniu umiejętności mnożenia w pamięci.
III. Cele innowacji
Cel główny:
opanowanie tabliczki mnożenia
Cele szczegółowe:
rozbudzenie wśród uczniów klasy 5a zainteresowania matematyką i popularyzowanie tego przedmiotu,
zachęcenie uczniów do doskonalenia umiejętności mnożenia w pamięci.
upowszechnianie nauki tabliczki mnożenia przez zabawę
rozwijanie wiedzy i umiejętności matematycznych,
wdrażanie do logicznego myślenia.
możliwość sprawdzenia się w konkursie podczas rywalizacji z rówieśnikami.
IV. Metody i formy
Nauczyciel raz w tygodniu realizuje wybrane zadania:
• opracowuje testy
• przygotowuje gry i zabawy edukacyjne mające na celu szybsze przyswojenie tabliczki mnożenia
• wybiera metody i formy pracy.
• służy pomocą uczniom.
Do najczęściej stosowanych należeć będą metody aktywizujące:
• metody twórczego rozwiązywania problemów
• metody oparte na działaniu praktycznym
• gry i zabawy dydaktyczne, Formy pracy
• Indywidualna
• Praca w grupach
• Praca w parach
• Praca zbiorowa
Środki dydaktyczne
• Podręczniki
• Karty pracy
• Internet, strony poświęcone nauce tabliczki mnożenia, np.: Aztekium.pl, Matzoo.pl i inne
• Plansze dydaktyczne (w tym przygotowane przez nauczyciela)
• Gry i zabawy przygotowane przez nauczyciela oraz uczniów, np. domino, rymowanki
Raz w tygodniu nauczyciel będzie przeprowadzał zajęcia zachęcające uczniów do nauki tabliczki mnożenia. Zajęcia będą prowadzone w formie zabawy edukacyjnej. (Uczniowie będą wypełniać karty pracy, grać w gry edukacyjne itp.). Uczniowie najbardziej aktywni, którzy najlepiej posiedli umiejętność tabliczki mnożenia, otrzymają od nauczyciela punkty. Po każdej lekcji uczeń może otrzymać od 1 do 3 punktów. Na koniec każdego miesiąca, spośród wszystkich uczniów w klasie, wyłoniony zostanie uczeń (zwycięzca miesiąca), który na podstawie wypełnionych kart pracy, aktywności oraz odpowiedzi, w najlepszym stopniu opanował tabliczkę mnożenia w danym miesiącu i w rezultacie zdobył największą liczbę punktów . Do głównego konkursu przechodzą uczniowie – zwycięzcy każdego miesiąca. Zwycięzcy miesiąca rozwiązywać będą test przygotowany przez nauczyciela matematyki. Oceniana będzie poprawność oraz czas, w którym test zostanie rozwiązany. Na podstawie analizy testów spośród wszystkich zwycięzców miesiąca zostanie wyłoniony „Klasowy Mistrz Tabliczki Mnożenia”. Tytuł „Klasowego Mistrza Tabliczki Mnożenia” uzyska ten zawodnik, który rozwiąże poprawnie działania w najszybszym czasie. Regulamin konkursu jest integralną częścią Innowacji.
V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
• Wzrost opanowania mnożenia w pamięci
• Uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych
• Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły
• Budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój swoich wychowanków
• Podniesienie jakości pracy szkoły
VI. Tematyka zajęć
Zagadnienie zostało opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego. Przewidziano realizację 4 bloków tematycznych. Wykaz bloków związanych z realizacją innowacji:
1. Kolorowanki z tabliczką mnożenia
2. Gry i zabawy edukacyjne
3. Nauka tabliczki mnożenia przez rymowanie.
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi :
• konkursy tygodniowe, miesięczne, oraz na koniec roku szkolnego sprawdzające efekty zakładanych zmian dla uczniów (regulamin konkursu jest załącznikiem do innowacji)
• obserwację pracy uczniów na zajęciach
• analizę frekwencji
