Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Pigłowicach
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„MISJA PRZYSZŁOŚĆ – odkryj swoją drogę kariery”
DORADZTWO ZAWODOWE Z ELEMENTAMI GRYWALIZACJI
AUTOR: Beata Przybył
ROK SZKOLNY 2025/2026
Pigłowice
Tytuł innowacji pedagogicznej: „MISJA PRZYSZŁOŚĆ – odkryj swoją drogę kariery”
DORADZTWO ZAWODOWE Z ELEMENTAMI GRYWALIZACJI
Autor innowacji: Beata Przybył
Rodzaj innowacji: programowa i metodyczna– wzbogacająca treści wewnątrzszkolnego programu doradztwa zawodowego z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania w formie grywalizacji
Czas realizacji: 1 rok szkolny (z możliwością kontynuacji)
Adresaci: uczniowie klas VII i VIII szkoły podstawowej w ramach zajęć z doradztwa zawodowego
Cele ogólne:
– Budowanie odporności psychicznej uczniów poprzez trening koncentracji i uważności.
– Wspieranie uczniów w odkrywaniu swoich predyspozycji zawodowych.
– Pokazanie uczniom możliwości wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zdrowotnej, drogi kariery zawodowej i możliwości rozwijania kompetencji kluczowych: samoświadomości, planowania, świadomego podejmowania decyzji.
Cele szczegółowe:
– poznawanie swoich mocnych stron i talentów.
– motywowanie do działania.
– ćwiczenie umiejętności koncentrowania się, kierowania swoimi emocjami.
– ukazywanie sposobów radzenia sobie z presją.
– kształtowanie pozytywnego myślenia.
– poznawanie metod i technik relaksacji.
– poznawanie zawodów i ścieżki edukacyjnej.
– wzmacnianie umiejętności współpracy.
– świadome i skuteczne komunikowanie się.
Formy i metody pracy:
– Gry i symulacje zawodowe
– Treningi koncentracji, umysłu (np. mandale, gry edukacyjne, logiczne, labirynty)
– Ćwiczenia relaksacji
– Praca w grupach
– Praca w parach
– Scenki
– Burze mózgów
– Karty pracy
– Testy predyspozycji zawodowych
– Tworzenie osobistej „Ścieżki kariery”
Bloki tematyczne:
Klasa 7 i 8
Misja 1: Test kompetencji – Czy znasz swoje możliwości?
Misja 2: Moje emocje – podejmuj świadome decyzje.
Misja 3: Neuro różnorodność – Poznajemy siebie i swoje zasoby.
Misja 4: Moja przyszłość – Jak widzę siebie za 5 lat?
Misja 5: Człowiek nie jest maszyną – Po co nam motywacja?
Misja 6: Test Agent 007 – W czym jestem dobry?
Misja 7: Świadomy wybór – Ciekawy zawód.
Misja 8: Nie chowaj się – Kilka słów o stresie.
Misja 9: Kompetencje jutra i przyszłości – jakie zasoby już masz, a które chcesz rozwinąć?
Misja 10: Za lustrem – Co przyniesie przyszłość?
Misja 11: Dążenie do celu – moja nowa droga i mapa.
Misja 12: Moja droga zawodowa – odkryj możliwości i poznaj swoją drogę kariery.
Misja 13: Poznaj możliwości i plan B – Ograniczenia w wyborze wymarzonego zawodu.
Misja 14: Skoncentruj się – trening uważności.
Misja 15: Gra terenowa – Misja Kariera.
Spodziewane efekty:
– Zwiększenie samoświadomości uczniów w zakresie wyboru adekwatnej ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
– Bardziej świadome przygotowanie do podejmowania odpowiednich decyzji edukacyjnych.
– Zmniejszenie poziomu stresu.
– Zwiększenie motywacji do nauki.
– Poprawa koncentracji.
– Wzrost zaangażowania uczniów.
Ewaluacja:
– Ankiety dla uczniów przed i po zakończeniu programu.
– Obserwacja zachowania i zaangażowania uczniów.
– Rozmowa z uczniami
– Analiza prac uczniów.
