Innowacja – doradztwo zawodowe

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Pigłowicach

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

„MISJA PRZYSZŁOŚĆ – odkryj swoją drogę kariery”

 

DORADZTWO ZAWODOWE Z ELEMENTAMI GRYWALIZACJI

AUTOR: Beata Przybył

ROK SZKOLNY 2025/2026

Pigłowice

Tytuł innowacji pedagogicznej: „MISJA PRZYSZŁOŚĆ – odkryj swoją drogę kariery”

 

DORADZTWO ZAWODOWE Z ELEMENTAMI GRYWALIZACJI

Autor innowacji: Beata Przybył

Rodzaj innowacji: programowa i metodyczna– wzbogacająca treści wewnątrzszkolnego programu doradztwa zawodowego z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania w formie grywalizacji

Czas realizacji: 1 rok szkolny (z możliwością kontynuacji)

Adresaci: uczniowie klas VII i VIII szkoły podstawowej w ramach zajęć z doradztwa zawodowego

 

Cele ogólne:

– Budowanie odporności psychicznej uczniów poprzez trening koncentracji i uważności.

– Wspieranie uczniów w odkrywaniu swoich predyspozycji zawodowych.

– Pokazanie uczniom możliwości wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zdrowotnej, drogi kariery zawodowej i możliwości rozwijania kompetencji kluczowych: samoświadomości, planowania, świadomego podejmowania decyzji.

 

Cele szczegółowe:

– poznawanie swoich mocnych stron i talentów.

– motywowanie do działania.

– ćwiczenie umiejętności koncentrowania się, kierowania swoimi emocjami.

– ukazywanie sposobów radzenia sobie z presją.

– kształtowanie pozytywnego myślenia.

– poznawanie metod i technik relaksacji.

– poznawanie zawodów i ścieżki edukacyjnej.

– wzmacnianie umiejętności współpracy.

– świadome i skuteczne komunikowanie się.

 

Formy i metody pracy:

– Gry i symulacje zawodowe

– Treningi koncentracji, umysłu (np. mandale, gry edukacyjne, logiczne, labirynty)

– Ćwiczenia relaksacji

– Praca w grupach

– Praca w parach

– Scenki

– Burze mózgów

– Karty pracy

– Testy predyspozycji zawodowych

– Tworzenie osobistej „Ścieżki kariery”

 

Bloki tematyczne:

Klasa 7 i 8

Misja 1: Test kompetencji – Czy znasz swoje możliwości?

Misja 2: Moje emocje – podejmuj świadome decyzje.

Misja 3: Neuro różnorodność – Poznajemy siebie i swoje zasoby.

Misja 4: Moja przyszłość – Jak widzę siebie za 5 lat?

Misja 5: Człowiek nie jest maszyną – Po co nam motywacja?

Misja 6: Test Agent 007 – W czym jestem dobry?

Misja 7: Świadomy wybór – Ciekawy zawód.

Misja 8: Nie chowaj się – Kilka słów o stresie.

Misja 9: Kompetencje jutra i przyszłości – jakie zasoby już masz, a które chcesz rozwinąć?

Misja 10: Za lustrem – Co przyniesie przyszłość?

Misja 11: Dążenie do celu – moja nowa droga i mapa.

Misja 12: Moja droga zawodowa – odkryj możliwości i poznaj swoją drogę kariery.

Misja 13: Poznaj możliwości i plan B – Ograniczenia w wyborze wymarzonego zawodu.

Misja 14: Skoncentruj się – trening uważności.

Misja 15: Gra terenowa – Misja Kariera.

 

Spodziewane efekty:

– Zwiększenie samoświadomości uczniów w zakresie wyboru adekwatnej ścieżki edukacyjnej i zawodowej.

– Bardziej świadome przygotowanie do podejmowania odpowiednich decyzji edukacyjnych.

– Zmniejszenie poziomu stresu.

– Zwiększenie motywacji do nauki.

– Poprawa koncentracji.

– Wzrost zaangażowania uczniów.

 

Ewaluacja:

– Ankiety dla uczniów przed i po zakończeniu programu.

– Obserwacja zachowania i zaangażowania uczniów.

– Rozmowa z uczniami

– Analiza prac uczniów.