INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Imię i nazwisko autorów:
Malwina Szymkowiak
Małgorzata Padarz
Anna Niemier
Temat innowacji:
„Zostań Mistrzem Tabliczki Mnożenia”
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Pigłowicach
Realizatorzy programu : Malwina Szymkowiak, Małgorzata Padarz, Anna Niemier
Temat: „ Zostań Mistrzem Tabliczki Mnożenia”
Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna
Zakres innowacji: Innowacją zostaną objęci uczniowie klasy III
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Data wprowadzenia: 02.09.2022 r.
Data zakończenia: czerwiec 2023 r.
Podstawa prawna:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 9 kwietnia 2002 r . w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. Nr 56 z 2002 r. poz. 506, zm. Dz. U. Nr 176 z 2011 r. poz. 1051)
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy III Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach. Czas realizacji obejmuje okres od 02.09.2022 r. do czerwca 2023 r.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć lekcyjnych. Celem niniejszej innowacji jest rozbudzenie wśród uczniów klasy III zainteresowania matematyką, rozwijanie wiedzy i umiejętności matematycznych, wdrażanie do logicznego myślenia. Opanowanie tabliczki mnożenia zwiększa sprawność rachunkową na poziomie szkoły podstawowej. Niniejsza innowacja ma również na celu zachęcenie uczniów do doskonalenia umiejętności mnożenia w pamięci oraz możliwość sprawdzenia się w konkursie podczas rywalizacji z rówieśnikami. Ma także ukazać jak ważna jest znajomość tabliczki mnożenia w życiu codziennym, i że nauka matematyki może być przyjemna. Zajęcia mają ponadto rozbudzić w uczniach chęć poznania nowych metod nauki tabliczki mnożenia i pokazać, iż każdy uczeń ma szansę osiągać sukces na miarę swoich możliwości co daje ogromną motywację do dalszej nauki.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja zrodziła się w wyniku potrzeby poszukiwania nowych rozwiązań, doskonalenia warsztatu pracy i wychodzenia poza przyjęte schematy.
I. Wstęp
Proponowana przeze mnie innowacja dotyczy poszerzenia wiedzy z zakresu tabliczki mnożenia. Innowacja powstała z myślą także o uczniach zdolnych, chcących doskonalić umiejętności mnożenia w pamięci, a co za tym idzie zwiększyć sprawność rachunkową na poziomie szkoły podstawowej.
II. Założenia ogólne
1. Innowacja skierowana jest do uczniów kl. III Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach
2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- wykorzystanie dostępnych metod, technik, materiałów i pomocy dydaktycznych w celu uatrakcyjnienia i wzbogacenia procesu dydaktycznego,
- zapoznanie uczniów z programami multimedialnymi, pomocnymi przy doskonaleniu umiejętności mnożenia w pamięci.
III. Cele innowacji
a. Cel główny:
- opanowanie tabliczki mnożenia
b. Cele szczegółowe:
- rozbudzenie wśród uczniów klasy III zainteresowania tabliczką mnożenia,
- zachęcenie uczniów do doskonalenia umiejętności mnożenia w pamięci,
- upowszechnianie nauki tabliczki mnożenia przez zabawę,
- wdrażanie do logicznego myślenia,
- możliwość sprawdzenia się w konkursie podczas rywalizacji z rówieśnikami.
IV. Metody i techniki pracy
Nauczyciel raz na dwa tygodnie realizuje wybrane zadania:
- opracowuje zadania,
- przygotowuje gry i zabawy edukacyjne mające na celu szybsze przyswojenie tabliczki mnożenia,
- wybiera metody i formy pracy,
- służy pomocą uczniom.
Do najczęściej stosowanych należeć będą metody aktywizujące:
- metody twórczego rozwiązywania problemów,
- metody oparte na działaniu praktycznym,
- gry i zabawy dydaktyczne.
Formy pracy:
- Indywidualna
- Praca w parach
- Praca zbiorowa
Środki dydaktyczne:
- Podręcznik
- Karty pracy
- Internet, strony poświęcone nauce tabliczki mnożenia, np.: Szaloneliczby.pl, Matzoo.pl i inne
- Plansze dydaktyczne (w tym przygotowane przez nauczyciela)
- Gry i zabawy przygotowane przez nauczyciela oraz uczniów, np. domino, rymowanki
Nauczyciel wykorzystuje dostępne w placówce pomoce dydaktyczne, ponadto korzysta z dodatkowych materiałów w ramach technologii informacyjnej.
Na koniec każdego miesiąca, spośród wszystkich uczniów w klasie, wyłoniony zostanie uczeń (zwycięzca miesiąca), który na podstawie wypełnionej karty pracy, w najlepszym stopniu opanował tabliczkę mnożenia w danym miesiącu i w rezultacie zdobył największą liczbę punktów. Oceniana będzie poprawność działań. Na podstawie analizy działań spośród wszystkich zwycięzców miesiąca na zakończenie innowacji zostanie wyłoniony „ Mistrz Tabliczki Mnożenia”. Tytuł „Mistrza Tabliczki Mnożenia” uzyska ten uczeń, który rozwiąże poprawnie działania w najszybszym czasie.
V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
- Wzrost opanowania tabliczki mnożenia w pamięci,
- Uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych,
- Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły,
- Budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój swoich wychowanków,
- Podniesienie jakości pracy szkoły.
VI. Tematyka zajęć
Harmonogram działań rok szkolny 2022/2023
Zagadnienie zostało opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego. Przewidziano realizację 4 bloków tematycznych. Wykaz bloków związanych z realizacją innowacji:
1. Kolorowanki z tabliczką mnożenia
2. Gry i zabawy edukacyjne
3. Nauka tabliczki mnożenia w oparciu o gry interaktywne
4. Nauka tabliczki mnożenia przez rymowanie.
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi :
- konkursy miesięczne, oraz na koniec roku szkolnego sprawdzające efekty zakładanych zmian dla uczniów,
- obserwację pracy uczniów na zajęciach,
- analizę frekwencji.
Szczegółowa analiza wyników konkursów oraz wkład zaangażowania uczniów podczas zajęć pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.