8.06.2011 Podsumowanie projektu…

SIĘGNIJMY DO KORZENI, CZYLI NA GIERACH BEZ POLA, BEZ MIEDZĘ PO PYRY Z GZIKIEM

Projekt edukacyjny dla klasy II Gimnazjum im. Jana Pawła II w Pigłowicach 

 Tytuł projektu: Sięgnijmy do korzeni, czyli na gierach bez pola, bez miedzę po pyry z gzikiem

Uzasadnienie realizacji projektu:

W procesie edukacyjnym i wychowawczym kluczowe jest rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich. One bowiem przygotowują młodych ludzi do skutecznego i konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, politycznym i zawodowym.

Kompetencje te są niezbędne w każdym momencie życia, gdyż pozwalają funkcjonować w realiach międzyludzkich i dotyczą współpracy, rozwiązywania konfliktów, budowania zaufania, funkcjonowania w nowej rzeczywistości.

Rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich ma na celu przygotowanie młodych ludzi do funkcjonowania w zmieniających się warunkach społecznych, których początek tkwi w dziedzictwie naszych przodków – ich historii, tradycjach, obyczajach. Charakterystyczna dla współczesnych czasów języka jest wielokulturowość społeczeństw. Czasowe i stałe migracje sprawiają, że żyjemy wśród ludzi o różnym wyznaniu, różnych zwyczajach. Dzięki temu nasza kultura się wzbogaca, ale wymaga również pielęgnowania korzeni narodowych, a w szczególności przypomnienia o naszym pochodzeniu i kolejach kształtowania tożsamości wypływającej z miejsca, w którym dziś przyszło nam żyć.

Cel ogólny projektu:» Uświadomienie uczniom, że tożsamość obywatelską każdy człowiek buduje na przeszłości tj. historii, tradycji, języku miejsca z którego się wywodzi.

Cele szczegółowe projektu:» Poznajemy podłoże historyczne zaistnienia wielkopolski jako regionu,» Poznajemy struktury społeczeństwa wielkopolski (drabina społeczna) i sposób ich życia,» Zdobywamy i gromadzimy informacje z różnych źródeł na temat tradycji, obyczajów wielkopolskich,» Sięgamy do gwary wielkopolskiej jako języka regionu.

Cele edukacyjne:a) Kompetencje społeczne:» Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie: ustalenie i respektowanie zasad współpracy, przyjętych norm, zdolność do konstruktywnego porozumiewania się i wyrażania różnych punktów widzenia na przebieg realizowanego zadania b) Kompetencje obywatelskie: »  Kształtowanie umiejętności w zakresie organizacji pracy indywidualnej i zespołowej,» Kształcenie umiejętności prezentacji dorobku własnej i zespołowej pracy na forum w poczuciu pożytku płynącego dla społeczeństwac) Cele z podstawy programowej

Produkt końcowy: Piknik regionalny – folklorystycznyPrezentacja na forum środowiska lokalnego i szkolnego efektów realizacji zadań poszczególnych zespołów odpowiedzialnych za ich realizację.

DziałaniaEtap 1. Starter – wprowadzenieCel – zapoznanie uczniów z tematem projektu, zainicjowanie działań z nim związanych, rozbudzenie ciekawości uczniów wobec realizowanego projektu» Nauczyciel naprowadza uczniów na ważne dla tematu zagadnienia, zapisuje je na tablicy,» Wymienia nazwy grup zadaniowych pracujących na efekt końcowy projektu (zapisuje je na tablicy - przypisuje kompetencje),» Uczniowie zadają pytania dotyczące zadań spoczywających na poszczególnych zespołach,» Nauczyciel udziela odpowiedzi, wyjaśnia.

Etap 2.» Pogrupowanie uczniów w zespoły badawcze.» Ustalenie nauczycieli odpowiedzialnych za opiekę nad poszczególną grupą zadaniową.

Etap 3.» Spotkanie zespołów badawczych z poszczególnymi opiekunami.» Ustalenie strategii działań i zakresu prac zespołu.» Udzielenie wskazówek dotyczących zdobywania informacji na dany temat oraz sposobu gromadzenia niezbędnej wiedzy dla realizacji zadania,» Wypracowanie zasad pracy w zespole,» Ustalenie kalendarza spotkań z opiekunem.

Etap 4.» Samodzielna praca uczniów w zespołach.» Gromadzenie informacji, przygotowanie materiałów (czas na działania własne uczniów)

Etap 5.Konsultacje - prezentacja dotychczasowych efektów pracy poszczególnych zespołów.

Etap 6.Gotowość:» Wspólne opracowanie scenariusza prezentacji na forum.» Poszczególne zespoły (liderzy grup) dokonują ustaleń dotyczących sposobu zaprezentowania dorobku swojej pracy.» Wskazanie osób współpracujących przy efekcie końcowym (np. kto z rodziców).» Ustalenie konkretnej daty prezentacji projektu

Etap 7.Próby przed prezentacjąUwaga! Konieczne jest przestrzeganie scenariusza przebiegu prezentacji.

Etap 8.Efekt końcowy – realizacja projektu na forum.Współudział i współuczestnictwo całej społeczności szkolnej, rodziców, mieszkańców wsi i przedstawicieli władz gminnych i samorządowych, prasy lokalnej. Zespoły zadaniowe:

HISTORYCY

ARCHIWIŚCI» zbierają informacje na temat życia mieszkańców wielkopolski (drabina społeczna),» organizacja życia codziennego w poszczególnych grupach społecznych,» przygotowują opowiadanie babuni pt. "To były czasy"

ETNOGRAFOWIE» zbierają informacje na temat zwyczajów, tradycji ludowych w wielkopolsce, serwowanych regionalnych potraw, sprzętów wyposażenia izby wiejskiej,» wykonują makietę zagrody wiejskiej i dworku szlacheckiego na podstawie zgromadzonego materiału

 TANCERZE» 6-8 par przygotowuje się do wykonania wiązanki ludowych tańców wielkopolskich,» Poznają układ kroków, melodię, strój ludowy

JĘZYKOWCY» Przygotowują monologi w języku gwary wielkopolskiej, poznańskiej. Przygotowania tekstów okolicznościowych poprzedzają studia słownika gwary wielkopolskiej i poznańskiej wg słownika Kubla.» Gromadzenie słownictwa gwarowego poprzez rozmowy z najstarszymi mieszkańcami Pigłowic i okolic.