16-24.02.2009 Pożyteczne Ferie

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU „POŻYTECZNE FERIE 2009 r.”

W dniach od 16.02. – 24.02.2009 r. w ramach projektu „Pożyteczne ferie” uczniowie naszej szkoły skorzystali z oferty Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Oświaty i Kultury na Wsi. Do Szkoły Podstawowej w Pigłowicach uczęszczają dzieci wiejskie. Większość rodzin utrzymuje się z małych, nierentownych gospodarstw rolnych. Znaczna część środowiska utrzymuje się z zasiłków. Często ludność podejmuje prace dorywcze, sezonowe. Tylko niektóre kobiety pracują zawodowo. Reszta na ogół pozostaje w domach pełniąc rolę gospodyni domowej. Często z trudem zarobione pieniądze przeznaczone zostają na alkohol i papierosy kosztem ubóstwa własnych dzieci. Niski poziom wykształcenia rodziców jest przyczyną ograniczeń w spełnianiu potrzeb psychicznych dzieci. Większość uczniów przez cały rok nie opuszcza swego miejsca zamieszkania ponieważ nie pozwalają na to środki finansowe rodzin.

Grupa dwudziestu pięciu uczniów wzięła udział w zajęciach o charakterze wypoczynkowo-rekreacyjnym, które połączyliśmy ze zdobywaniem konkretnej wiedzy oraz wykorzystaniem jej w praktyce. W każdym dniu realizowaliśmy zadania wynikające z tematu kompleksowego. Temat kompleksowy obejmował główne zadania dnia i pozwalał zarówno na wypoczynek jak i na zdobywanie wiedzy. Podczas codziennych porannych odpraw uczniowie zapoznali się z planem dnia, zadaniami do wykonania, dokonywali różnych wyborów, korzystali z różnych źródeł informacji. Poznali techniki pamięciowe, ćwiczenia kinezjologii edukacyjnej, rozwijali umiejętności komunikacji interpersonalnej. Uczniowie przyswajali wiedzę i umiejętności nie uświadamiając sobie tego, iż podlegają procesowi uczenia i nauczania.

Ten samodzielny i dobrowolny proces samokształcenia był najlepszą formą nauki. Proponowane zajęcia były dla uczniów atrakcyjne, pozwalały na rozładowanie silnego napięcia, uwalniały nagromadzone emocje, rozwijał empatię. W końcowej części zajęć – następowało podsumowanie, analiza zachowań uczniów, sygnalizowanie zaistniałych problemów, ogłoszenie konkursów, prezentacja prac, ocena dnia. Realizacja projektu przewidywała atrakcyjne zajęcia edukacyjne udoskonalające:
– czytanie ze zrozumieniem,
– pisanie,
– korzystanie z informacji,
– wykorzystywanie wiedzy w praktyce
konieczne do dobrego napisania sprawdzianu kompetencji.

Zajęcia prowadzili wykwalifikowani nauczyciele pracujący od lat w Szkole Podstawowej w Pigłowicach.

16.02 DZIEŃ I
Podczas odprawy porannej uczniowie otrzymali szczegółowy harmonogram zajęć kolejnych dni. Zajęcia w pierwszym dniu ferii przewidywały pracę w trzech grupach:
Grupa A
– Poszukiwanie ciekawych przepisów kulinarnych w internecie i próba przedstawienia ich na forum grupy ,
Grupa B
– Przygotowanie sałatki owocowej oraz zapoznanie grupy z przepisem,
Grupa C
– przygotowanie piramidy żywieniowej – prezentacja na forum grupy. Wyeksponowanie prac na gazetce szkolnej.
– Ogłoszenie konkursu poetyckiego „Jesteś tym co jesz”.
W oczekiwaniu na prelekcję w wykonaniu pani z Wydziału Oświaty Zdrowotnej z rejonowego Sanepidu, uczniowie zostali zapoznani z podstawowymi wiadomościami oraz terminami z zakresu przygotowanego tematu.
Prezentacja multimedialna dostarczyła uczniom wiedzy o aktywnym wypoczynku, o konieczności spożywania owoców oraz zachowania umiaru w codziennym spożywaniu tłuszczy.
Podczas zajęć uczniowie doskonalili umiejętność czytania ze zrozumieniem przepisów kulinarnych. Brali udział w przygotowaniu zdrowego posiłku z uwzględnieniem piramidy żywieniowej, nabywali umiejętność obliczania % danej liczby i liczby danego jej procentu, obliczali ilości tłuszczu, węglowodanów, witamin, białka i soli mineralnych w produktach na podstawie podanego składu procentowego różnych produktów żywnościowych, tworzyli dzienny jadłospis zgodnie z zasadami zdrowego żywienia, zdobyli umiejętność obliczania kaloryczności danej potrawy, wyrabiali nawyk kulturalnego spożywania przygotowanego wcześniej posiłku.

17.02. DZIEŃ II
Drugi dzień projektu przebiegał pod hasłem” UDZIELANIE PIERWSZEJ POMOCY TONĄCEMU” i przewidywał oprócz zajęć na terenie szkoły wyjazd na basen do Swarzędza. Przed wyjazdem uczniowie poznali nową metodę uczenia się. Zapoznanie z technikami pamięciowymi wzbudziło duże zainteresowanie młodzieży. Technika pt. „Pokój Symonidesa” w sposób zabawowy pozwoliła zapamiętać daty i treści historyczne. Ćwiczenia kinezjologii edukacyjnej zaś uczyły koncentracji uwagi.

Po zajęciach technik pamięciowych uczniowie obejrzeli krótki film dokumentalny tematycznie powiązany. Obrazowo przedstawiony dramat młodego człowieka pozostającego na wózku inwalidzkim w wyniku swojej lekkomyślności, pobudził młodzież do dyskusji. Uczniowie w sposób obiektywny ocenili sytuację. Byliśmy usatysfakcjonowani ich postawą. Zainspirowana filmem psychodrama pozwoliła na wykorzystanie zdobytych wiadomości w praktyce. Mamy nadzieję, że zdobyte umiejętności zostaną skutecznie wykorzystane w życiu realnym.

Drugi dzień ferii dostarczył uczniom konkretnych umiejętności- pokaz udzielania pierwszej pomocy to kolejno wykonywane czynności, które uczniowie mieli okazję obserwować w naturalnym środowisku, po czym sami podejmowali próbę wykorzystania swojej wiedzy. Podczas zabaw w wodzie stali się uważniejsi i ostrożniejsi.

Po powrocie do szkoły został ogłoszony dla uczniów konkurs plastyczny „Ja w roli ratownika.”

18.02. DZIEŃ III – TEMAT KOMPLEKSOWY – „w TEATRZE”
Z niecierpliwością uczniowie oczekiwali na wyjazd do teatru w Poznaniu na sztukę „Don Kichot”. Jednak przed wyjazdem młodzież została zobligowana do wypełnienia ankiet dotyczących zainteresowań. Analiza ankiet była więc punktem wyjścia do dyskusji. Wyniki ankiety były do przewidzenia. Najchętniej uczniowie podkreślali sport, muzyka, taniec. Często nie uświadamiali sobie swoich zainteresowań. Wyjazd do teatru, jako jedna z form spędzania wolnego czasu, mógł się przyczynić do rozwoju zainteresowań uczniów w tym kierunku. Właśnie w tym kierunku zmierzała dyskusja z młodzieżą. Po krótkiej wymianie zdań, szukali informacji w Internecie na temat upodobań i zainteresowań. Po utrwaleniu poznanej techniki pamięciowej, dzieci pojechały do teatru. Po powrocie przygotowały scenariusz inscenizacji oraz z różnych materiałów wykonały postacie bajkowe. Inscenizację przedstawiły najmłodszym dzieciom, a wytwory pracy wiszą na gazetce o tematyce wiosennej.

W tym dniu dzieci korzystały ze źródła informacji, jakim jest Internet zbierały informacje na temat upodobań i zainteresowań, uczniów, uczyły się porządkowania danych, tworzenia ankiety na temat różnych zainteresowań, nabywały umiejętności tworzenia diagramów procentowych ( słupkowe, kołowe). Doskonalili sprawność w wyrażaniu swoich opinii na temat obejrzanego spektaklu, ze skupieniem czytali repertuar, uczyli się właściwego zachowania w miejscu publicznym. Podczas przygotowywania się do występu teatralnego rozwijali swoją pamięć oraz zdolności artystyczne.

19.02. DZIEŃ IV – TEMAT KOMPLEKSOWY – WYCIECZKA SZLAKIEM A.MICKIEWICZA – projekt

 W tym dniu uczniowie spotkali się w szkole o godz. 900 .Na początku uczestniczyli w zabawach utrwalających techniki pamięciowe. Następnie po przedstawieniu tematu dnia podzielili się na dwa zespoły. Jeden przeszedł do pracowni komputerowej,gdzie wyszukiwał w Internecie informacje o A. Mickiewiczu. Drugi zespół w tym czasie wykonywał portret pisarza. Po krótkiej przerwie, w trakcie której dzieci zjadły posiłek i uczestniczyły w grach sportowych, przystąpiły do opracowania informacji o miejscowościach, w których poeta przebywał, o możliwości noclegu i spożycia posiłku. Całość wydrukowanych wiadomości przedstawiły w postaci plakatów zawieszonych na holu szkolnym.

Projekt – organizujemy wycieczkę szkolną, był udaną formą zabawy i nauki. Podczas przygotowywania prezentacji multimedialnej dzieci zgodnie z instrukcją próbowały uruchomić rzutnik. Nabywały więc umiejętności czytania ze zrozumieniem i wykorzystywania wiedzy w praktyce. W poszukiwaniu informacji dotyczących tematu globalnego wykorzystywały zasoby szkolnej biblioteki i Internetu. Przedstawienie kosztorysu wycieczki oraz długości czasu trwania poszczególnych etapów trasy pozwoliło im doskonalić umiejętności matematyczne.

20.02. DZIEŃ V – TEMAT KOMPLEKSOWY – URZĘDY W MOJEJ OKOLICY
Po przybyciu do szkoły, uczniowie z chęcią udali się do pracowni komputerowej celem wyszukania w Internecie organizacji działających charytatywnie. W celu przekazania symbolicznego „grosika” wybrali Fundację Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową. Przekazali na jej konto kwotę 7zł 80gr. Wpłaty dokonali w Urzędzie Pocztowym w Środzie Wlkp. Korzystając z okazji dzieci zapoznały się z pracą Poczty oraz Banku. Wypełniały dostępne druki i obserwowały petentów.
Dokładnie obejrzały plan miasta i odszukały ulicę, na której się znajdowały.
Po powrocie do szkoły porównywały plany miast polskich i amerykańskich.

Wyjazd dostarczył uczniom wiedzy praktycznej- doskonalili umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy w życiu codziennym. Rozwijali umiejętność czytania ze zrozumieniem podczas wypełniania druków bankowych i pocztowych, korzystali ze źródła informacji, doskonalili myślenie matematyczne- porównywali plany miast polskich i amerykańskich pod względem położenia ulic, obliczali rzeczywiste odległości, rysowali plan miasta (proste prostopadłe, równoległe).

23.02. DZIEŃ VI – TEMAT KOMPLEKSOWY – „RAZEM W ŚWIAT FILMOWY”
Kolejny dzień realizacji projektu dostarczył uczniom dużo radości.

Dzieci biorące udział w projekcie wyjechały do Poznania do kina na wyszukany w Internecie film pt. „Cziłała z Beverly Hals”. W drodze powrotnej młodzież dzieliła się wrażeniami nie tylko z seansu, ale również z dodatkowych atrakcji (punkty handlowe znajdujące się w budynku Cinema – City).

Przed wyjazdem do kina uczniowie wyszukiwali ciekawy film i prezentowali recenzję. W tym celu korzystali z Internetu. W kinie doskonalili umiejętność czytania ze zrozumieniem i spostrzegawczość. Dzielenie się wrażeniami z filmu sprzyjało doskonaleniu sprawności wyrażania własnych opinii.

24.02. DZIEŃ VII – TEMAT KOMPLEKSOWY – PODSUMOWANIE PROJEKTU
W dniu podsumowującym projekt uczniowie wraz z opiekunami przygotowali wystawę prac wykonanych w ramach projektu” Pożyteczne ferie”, po czym wzięli udział w podchodach matematycznych. Pozostawione dla szukających wskazówki miały formę zadań matematycznych. Po zajęciach matematycznych uczniowie chętnie bawili się na dyskotece.W przerwie zabawy zostały rozstrzygnięte konkursy:
* konkurs plastyczny – „Ja w roli ratownika”, w którym finalistami zostali nagrody otrzymali:
Kamil Drzewiecki
Martyna Lipska
Paulina Lipska
* konkurs poetycki „Jesteś tym co jesz”, w którym finalistami zostali i nagrody otrzymali:
Lena Szwarc
Kamil Drzewiecki
Klaudia Nowak

Na zakończenie uroczystości dzieci zaprezentowały przygotowane wcześniej przedstawienie.
W uroczystości podsumowującej udział wzięli przedstawiciele Rady Rodziców.

Podczas oceny stopnia realizacji projektu uczniowie uczyli się wyrażać własne opinie i doskonalić sprawność w tym zakresie. W zorganizowanych podchodach matematycznych doskonalili spostrzegawczość i poszukiwali różnych dróg rozwiązań. Udział w występie doskonalił umiejętność czytania ze zrozumieniem.

W ostatnim dniu realizacji projektu nauczyciele dokonali pomiaru stopnia zadowolenia uczniów. Analiza wykonanych podczas projektu prac i analiza ankiet uczniów jest zachętą dla nauczycieli do dalszych działań o podobnym charakterze.

W celu promocji projektu zamieściliśmy informację na stronie internetowej- szkolapiglowice.pl, prezentowaliśmy prace wykonane w ramach projektu, zamieściliśmy informację w lokalnej prasie, zaprosiliśmy na uroczystość podsumowującą przedstawicieli Rady Rodziców, zamieściliśmy sprawozdanie w kronice szkoły.

Na potrzeby projektu utworzyliśmy następujące dokumenty:
– ogólna pisemna informacja dla rodziców,
– szczegółowy harmonogram zajęć dla rodziców i dla dzieci,
– deklaracja udziału dziecka w projekcie,
– lista obecności,
– lista uczestników projektu.