13.02.2009 Rozpoczęcie Ferii

RAZEM LEPIEJ, RADOŚNIEJ!

 W okresie ferii zimowych nasza szkoła przystąpi do realizacji projektu: „Pożyteczne ferie”. Atrakcyjna oferta dla uczniów klas IV-VI ma na celu przygotowanie ich do napisania sprawdzianu kompetencji po klasie VI. Koszty realizacji projektu ponoszą: Fundacja Wspomagania Wsi w kwocie 2000 zł., Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Oświaty i Kultury na Wsi 3790 zł. Symboliczna odpłatność uczniów wynosi 20 zł. od osoby. W naszej szkole ferie zimowe będą przebiegały pod hasłem” Razem lepiej, radośniej.” W ramach wolnych dni zamierzamy zorganizować dla uczniów zajęcia o charakterze wypoczynkowo-rekreacyjnym. Planujemy połączyć je ze zdobywaniem konkretnej wiedzy oraz wykorzystaniem jej w praktyce. W każdym dniu przewidujemy realizację zadań wynikających z tematu kompleksowego. Temat kompleksowy obejmuje główne zadania dnia i pozwala zarówno na wypoczynek jak i na zdobywanie wiedzy. Podczas codziennych porannych odpraw uczniowie zapoznają się z planem dnia, zadaniami do wykonania, będą dokonywać różnych wyborów, korzystać z różnych źródeł informacji. Poznają techniki pamięciowe, ćwiczenia kinezjologii edukacyjnej, będą rozwijać umiejętności komunikacji interpersonalnej. Zaletą metod i form proponowanej pracy jest to, że uczniowie przyswoją wiedzę i umiejętności nie uświadamiając sobie tego, iż podlegają procesowi uczenia i nauczania.

 Taki samodzielny i dobrowolny proces samokształcenia jest najlepszą formą nauki. Proponowane zajęcia maja jeszcze inne walory: są atrakcyjne, pozwalają na rozładowanie silnego napięcia, uwalnianie nagromadzonych emocji, rozwijanie empatii.

 W końcowej części zajęć – następuje podsumowanie, analiza zachowań uczniów, sygnalizowanie zaistniałych problemów, ogłoszenie konkursów, prezentacja prac, ocena dnia. Realizacja projektu przygotowuje uczniów szkoły podstawowej do czekającego ich w kwietniu sprawdzianu kompetencji.

Szczegółowy harmonogram zajęć podajemy poniżej

HARMONOGRAM DZIENNY REALIZACJI PROJEKTU 

Lp.

Sposób realizacji

Osoby prowadzące

16.02. DZIEŃ I – PORANNA ODPRAWA

– przedstawienie planu kolejnych dni
– prezentacja projektu

– Z. Hoderna
– M. Wilczyńska

 

TEMAT KOMPLEKSOWY – WŁAŚCIWE ODŻYWIANIE JAKO FORMA ZDROWEGO STYLU ŻYCIA

– przygotowanie uczestników do odbioru prelekcji w wykonaniu dietetyczki
– prelekcja na wyżej wymieniony temat
– czytanie ze zrozumieniem przepisów kulinarnych
– przygotowanie zdrowego posiłku z uwzględnieniem piramidy żywieniowej
– odżywiamy się zdrowo: obliczanie % danej liczby i liczby danego jej procentu, obliczanie ilości tłuszczu, węglowodanów, witamin, białka i soli mineralnych w produktach na podstawie podanego składu procentowego różnych produktów żywnościowych, wykorzystanie przepisów kulinarnych, tworzenie dziennego jadłospisu zgodnie z zasadami zdrowego żywienia, obliczanie kaloryczności danej potrawy.

 

PODSUMOWANIE DNIA – WNIOSKI DO DALSZEJ PRACY

– kulturalne spożywanie przygotowanego wcześniej posiłku,
– ogłoszenie konkursu „Jesteś tym, co jesz”
– pożegnanie 

 

17.02. DZIEŃ II – PORANNA ODPRAWA

– zapoznanie z techniką pamięciową „Pokój Symonidesa”
– zapoznanie z prostymi ćwiczeniami kinezjologii edukacyjnej
– obejrzenie filmu jako element nawiązujący do tematu

– J. Dąbrowska

– W. Grześkowiak

TEMAT KOMPLEKSOWY – UDZIELANIE PIERWSZEJ POMOCY TONĄCEMU

– rozmowa w grupach dotycząca treści filmu oraz kolejnych czynności wykonywanych podczas udzielania pierwszej pomocy
– wyjazd na basen do Swarzędza
– pokaz udzielania pierwszej pomocy przez ratownika
– próby wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce
– psychodrama

 

PODSUMOWANIE DNIA

– kulturalne spożywanie posiłku
– ogłoszenie konkursu plastycznego: „Ja w roli ratownika” 

 

18.02. DZIEŃ III – PORANNA ODPRAWA

– utrwalenie technik pamięciowych
– zbieranie informacji na temat upodobań i zainteresowań uczniów, zbieranie i porządkowanie danych, tworzenie ankiety na temat różnych zainteresowań uczniów, ich uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych, diagramy procentowe ( słupkowe, kołowe)
– prezentacje na gazetce

– Z. Hoderna
– M. Padarz

 

TEMAT KOMPLEKSOWY – „W TEATRZE”

– wyjazd do Teatru Muzycznego w Poznaniu

 

PODSUMOWANIE DNIA

– przygotowanie występu teatralnego dla naszych milusińskich (wybór scenariusza, podział ról, przygotowanie strojów)
– kulturalne spożywanie posiłku 

 

19.02. DZIEŃ IV – PORANNA ODPRAWA

– utrwalenie technik pamięciowych
– prezentacja multimedialna (czytanie instrukcji, próba uruchomienia rzutnika)
– poszukiwanie informacji dotyczących tematu globalnego (wykorzystanie zasobów biblioteki i internetu)
– prezentacja zdobytej wiedzy

– D. Dołęga-Mostowska
– M. Padarz

TEMAT KOMPLEKSOWY – WYCIECZKA SZLAKIEM A. MICKIEWICZA

– projekt – organizujemy wycieczkę szkolną, przedstawienie zasad pracy oraz prezentacji projektu, wykorzystanie wszystkich możliwych źródeł informacji oraz sposobów prezentacji, przedstawienie kosztorysu wycieczki, długości czasu trwania poszczególnych etapów trasy, prezentacja projektów

 

PODSUMOWANIE DNIA

 

 

20.02. DZIEŃ V – PORANNA ODPRAWA

– utrwalenie technik pamięciowych
– wyszukiwanie w internecie organizacji działających charytatywnie w celu przekazania symbolicznego grosika

– T. Plewiński
– D. Dołęga-Mostowska

TEMAT KOMPLEKSOWY – URZĘDY W MOJEJ OKOLICY

– wyjazd do Środy Wlkp. w celu zapoznania się z pracą Urzędu Pocztowego, Banku (wypełnianie druków)
– przekazanie grosika na cel charytatywny
– ”W gąszczu ulic” – porównywanie planów miast polskich i amerykańskich pod względem położenia ulic, obliczanie rzeczywistych odległości, rysowanie planu miasta (proste prostopadłe, równoległe) – obejrzenie dowolnego filmu w kinie w Środzie Wlkp.

 

PODSUMOWANIE DNIA

– ocena dnia

 

23.02. DZIEŃ VI – PORANNA ODPRAWA

– ćwiczenie z zakresu technik pamięciowych
– korzystanie ze źródła informacji jakim jest internet i wyszukiwanie interesującego filmu
– prezentacja krótkiej recenzji

– E. Otworowska
– I. Urbańska

TEMAT KOMPLEKSOWY –

„RAZEM W ŚWIAT FILMOWY”

– wyjazd na wybrany film do Poznania do kinepolis – Ciemna-City
– dzielenie się wrażeniami z filmu obejrzanego w kinie

 

PODSUMOWANIE

– posiłek
– dzielenie się wrażeniami z filmu – przygotowanie do podsumowania projektu

 

24.02. DZIEŃ VII – PORANNA ODPRAWA

– przygotowanie gazetek
– zorganizowanie wystawy prac uczniów wykonanych w zakresie projektu 

– I. Urbańska
– E. Otworowska

TEMAT KOMPLEKSOWY – UROCZYSTE PODSUMOWANIE PROJEKTU

– prezentacja prac uczniów
– prezentacja przygotowanego wcześniej przedstawienia
– rozstrzygnięcie konkursów
– dyskoteka z niespodziankami (zadania matem., tekstowe powiązane z tematem kompleksowym)

 

PODSUMOWANIE

– ocena stopnia realizacji projektu, wywiązanie się z powierzonych zadań
– przyjęcie wniosków do dalszej pracy
– wspólny kulturalny posiłek
– pożegnanie