Strategia
„Myślenie strategiczne drogą do kariery”
w ramach koncepcji pracy szkoły
w roku szkolnym 2023/2024
z przeznaczeniem dla uczniów klas IV-VIII
Zaniedbując przygotowania, przygotowujesz się na porażkę
Benjamin Franklin
Strategia„Myślenie strategiczne drogą do kariery”wpisanaw koncepcję pracy Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Pigłowicach z przeznaczeniem dla uczniów klas IV – VIII zrealizowana zostanie w oparciu o główny cel, którym jest:
Przygotowanie uczniów do podjęcia decyzji o dalszym kształceniu i przyszłej aktywności zawodowej, zgodnie z ich zainteresowaniami i możliwościami.
KLASY: IV – VIII
W roku szkolnym 2023/2024 zrealizowana zostanie strategia, w myśl której uczniowie podczas lekcji oraz zajęć z wychowawcą poznają swoje mocne i słabe strony, zdolności
i umiejętności oraz zainteresowania, będą doskonalić umiejętność wyznaczania sobie celów, budowania strategii i planowania działań, a także rozwiną wyobraźnię poprzez marzenia
i dążenia do ich realizacji. Będą budować poczucie własnej wartości i prawidłowej samooceny poprzez rozwój świadomości własnych uczuć, potrzeb i schematów radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych. Będą pielęgnować kreatywność i ciekawość oraz rozwijać zdolności poznawcze ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych.
Działania podejmowane w ramach strategii będą doskonaliły kompetencje społeczne
i obywatelskie uczniów, a także ich kreatywność i przedsiębiorczość.
Działania zaplanowane w ramach strategii obejmują:
lekcje wychowawcze realizujące tematykę zgodną z założeniami ujętymi
w strategii;
cykliczne warsztaty kulinarne;
działania w ramach innowacji pedagogicznej dla klasy VII pt. „Świat jest matematyczny”;
działania w ramach innowacji pedagogicznej dla klasy VI pt. „Klasa Optymistów”;
wycieczki i wyjazdy edukacyjne;
spotkania z przedstawicielami różnych zawodów;
spotkania z doradcą zawodowym z PPP w Środzie Wlkp.
Wskazane poniżejdziałania wynikają z zapisów podstawy programowej opracowanej dla uczniów II etapu edukacyjnego i mają na celu poszerzenie możliwości poznawczych uczniów rozwijanych podczas pracy na lekcjach.
Zadania | Termin | Cele |
Lekcje wychowawcze poświęcone na spotkania z reprezentantami różnych zawodów | Cały rok | Poznanie różnych zawodów i cech, którymi powinien wykazywać się przedstawiciel danego zawodu; Rozwijanie w uczniach podstawowych umiejętności społecznych oraz przygotowanie do samodzielnego radzenia sobie w różnych sytuacjach; Wdrażanie uczniów do umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron; Przygotowanie uczniów do podjęcia decyzji o dalszym kształceniu i przyszłej aktywności zawodowej, zgodnie z ich zainteresowaniami i możliwościami; Wyposażenie uczniów w umiejętności służące podejmowaniu właściwych decyzji życiowych; Rozbudzanie aspiracji zawodowych i motywowanie do działania;
|
Zajęcia realizujące innowację pedagogiczną „Klasa Optymistów” | Cały rok | Rozwijanie w uczniach podstawowych umiejętności społecznych oraz przygotowanie do samodzielnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych, by wzmocnić ich odporność na stres, ukształtować optymistycznie, pozytywne nastawienie do życia; Rozwijanie umiejętności współpracy i budowania dobrych relacji z innymi; Nauczanie uważnego i świadomego podejścia do otaczającej rzeczywistości, do innych ludzi i do samego siebie; Kształtowanie poczucia przynależności do grupy oraz rozwijanie umiejętności społecznych, kształtowanie przyjaznych relacji z innymi i umiejętności porozumiewania się; Rozwijanie kreatywności, pracowitości i umiejętności uczenia się, budowanie samoakceptacji, prawidłowej samooceny poprzez rozpoznawanie swoich mocnych stron i talentów; Ukształtowanie postawy szczerości i uczciwości wobec siebie i innych; Rozwijanie umiejętności wyznaczania celów i planowania działań, rozwijanie wyobraźni poprzez marzenia i dążenie do ich realizacji; Kształtowanie wytrwałości i umiejętności dążenia do celu mimo pojawiających się trudności; Szukanie różnych strategii i rozwiązań; Radzenie sobie ze zniechęceniem, frustracją, trudnościami; Rozwijanie śmiałości u dzieci, stymulowanie wyobraźni; Umiejętność określenia własnych potrzeb, pragnień; Uświadomienie pozytywnego wpływu marzeń na życie; Przygotowanie uczniów do podjęcia decyzji o dalszym kształceniu i przyszłej aktywności zawodowej, zgodnie z ich zainteresowaniami i możliwościami; Wyposażenie uczniów w umiejętności służące podejmowaniu właściwych decyzji życiowych; Rozbudzanie aspiracji zawodowych i motywowanie do działania; Przygotowanie uczniów do podejmowania właściwych decyzji życiowych i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, tj. bezrobocie, stres, problemy zdrowotne.
|
Zajęcia realizujące innowację pedagogiczną „Świat jest matematyczny” | Cały rok | Wyposażenie ucznia w umiejętność wykorzystania wiedzy matematycznej; Rozwijanie wyobraźni matematycznej; Używanie języka matematycznego; Wdrażanie do rozwiązywania różnych problemów praktycznych; Poznanie niekonwencjonalnych sposobów dochodzenia do poprawnego wyniku; Rozwijanie umiejętności przetwarzania zdobytych wiadomości; Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych, pogłębianie wiedzy z tej dziedziny oraz postawy dociekliwości; Kształtowanie umiejętności prowadzenia dyskusji; Rozwiązywanie problemów matematycznych w sposób twórczy i niekonwencjonalny; Uczenie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie; Uczenie przełamywania własnych zahamowań i promowania rezultatów własnej pracy, autoprezentacja; Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, skutecznej komunikacji, umiejętności partnerskiego w niej funkcjonowania; Pobudzanie optymizmu i motywacji do kolejnych działań, szukanie radości w pracy i nauce; Rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez osiąganie sukcesów;
|
Warsztaty kulinarne | Cały rok | Kształtowanie umiejętności matematycznych w aktywnym działaniu; Doskonalenie umiejętności pracy w grupie; Kształtowanie umiejętności planowania własnej pracy; Nauka pracy według instrukcji; Rozwijanie wyobraźni matematycznej; Używanie języka matematycznego; Promowanie zdrowego stylu odżywiania wśród społeczności szkolnej oraz w środowisku rodzinnym; Tworzenie odpowiedniej atmosfery wspólnego spożywania posiłków w grupie.
|
Wyjazd uczniów dona przedstawienie teatralne pt. „Chłopcy z Placu Broni”, „Mity” | Październik /maj | Kształtowanie poczucia przynależności do grupy oraz rozwijanie umiejętności społecznych, kształtowanie przyjaznych relacji z innymi i umiejętności porozumiewania się; Korzystanie z zasobów instytucji kulturalnych; Rozbudzanie w uczniach ciekawości poznawczej oraz umiejętności aktywnego spędzania wolnego czasu; Odwiedzenie miejsc ważnych ze względu na ich historyczne i kulturowe dziedzictwo. Zapoznanie z zasadami zachowania się w teatrze; Umiejętność wyrażania własnej opinii na temat przedstawienia; Zapoznanie z realiami pracy aktora teatralnego.
|
Wyjazd do Niemiec – Spreewald | Maj/czerwiec | Rozbudzanie w uczniach ciekawości poznawczej oraz umiejętności aktywnego spędzania wolnego czasu; Odwiedzenie miejsc ważnych ze względu na ich przyrodnicze dziedzictwo; Motywowanie do poszerzania wiedzy historycznej i geograficznej; Kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec kultury i obyczajów innych krajów Europy; Motywowanie do nauki języków obcych i uczestnictwa w kulturze europejskiej.
|
Podsumowanie działań podjętych w ramach strategii. Czterodniowa wycieczka Pomorze Zachodnie | Maj/ czerwiec | Rozbudzanie w uczniach ciekawości poznawczej oraz umiejętności aktywnego spędzania wolnego czasu; Odwiedzenie miejsc ważnych ze względu na ich historyczne i kulturowe dziedzictwo; Motywowanie do poszerzania wiedzy historycznej i geograficznej; Wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się i wdrażanie do uczestnictwa w kulturze; Korzystanie z zasobów instytucji kulturalnych; Kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec kultury i obyczajów.
|