Program wychowawczy Gimnazjum

PROGRAM WYCHOWAWCZY
GIMNAZJUM
W PIGŁOWICACH


Zatwierdzony Uchwałą Rady Rodziców Szkoły Podstawowej i Gimnazjum im. Jana Pawła II w Pigłowicach,
nr 32/2012 z dnia 13 września 2012 roku, w sprawie: zatwierdzenia Programu Wychowawczego Gimnazjum
w Pigłowicach na rok szkolny 2012/2013, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej
z dnia 13 września 2012r.

 

WIZJA SZKOŁY

Pragniemy, aby w naszej szkole:
– panowała życzliwa i bezpieczna atmosfera oparta na kulturze osobistej nauczycieli, uczniów i rodziców, wzajemnym szacunku, akceptacji, pomocy i współdziałaniu,
– dzieci uczyły się miłości do „Wielkiej i Małej Ojczyzny”, szacunku do Narodu Polskiego, jego historii, tradycji i kultury,
– uczeń czuł się obywatelem Europy,

– pielęgnowano tradycje szkoły, skupiając wokół niej nauczycieli, uczniów, rodziców i absolwentów,
– rodzice aktywnie uczestniczyli w procesie budowania systemu wartości u swoich dzieci, współdziałali i wspierali nauczycieli w pracy, pomagali w rozwiązywaniu problemów szkoły i współuczestniczyli w podejmowaniu decyzji,
– uczeń był kulturalny, szanował rodziców i nauczycieli oraz innych pracowników szkoły, okazywał pomoc i życzliwość swoim rówieśnikom, był ciekawy otaczającego świata,
– zajęcia były przygodą uświadamiającą naszym dzieciom piękno otaczającego świata, były tak prowadzone, aby wydobyć i rozwinąć talenty dzieci, nauczyły samodzielnego rozwiązywania problemów i wiary we własne siły,
– dzieci miały zapewnioną opiekę pedagoga, psychologa, logopedy, lekarza i pielęgniarki,
– organizowane były atrakcyjne zajęcia pozalekcyjne,
– nauczyciele i uczniowie pracowali w nowocześnie wyposażonych klaso-pracowniach zachęcających do zdobywania wiedzy i rozwoju umiejętności.

 

OBSZARY DZIAŁALNOŚCI  WYCHOWAWCZEJ

  1. Sfera intelektualna

  2. Sfera społeczna

  3. Sfera moralno-duchowa

  4. Sfera prozdrowotna 

SFERA INTELEKTUALNA 

CELE

SPOSOBY REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN

EWALUACJA

UWAGI

Pobudzanie ciekawości poznawczej oraz umiejętności twórczego i samodzielnego myślenia

– na wszystkich zajęciach dydaktycznych poprzez realizację treści zawartych w podstawie programowej; dbanie o prawidłową i systematyczną organizację

procesu dydaktycznego: przekazywanie

wiedzy, umiejętności,

systematyczne ocenianie

– podczas realizacji projektów edukacyjnych

wszyscy nauczyciele

Nauczyciele koordynatorzy projektów

cały rok

Maj/czerwiec 2012

analiza semestralna i końcoworoczna osiągnięć uczniów; kontrola zapisów w dziennikach lekcyjnych

Prezentacja efektów pracy na forum szkoły

 

Pomoc w odkrywaniu talentów i rozwijanie zainteresowań.

 

– organizowanie konkursów przedmiotowych i tematycznych

oraz wycieczek dydaktycznych; zajęcia pozalekcyjne (koła zainteresowań);

– imprezy szkolne (rocznicowe i

okolicznościowe)

– prezentacje osiągnięć uczniów (wystawy

prac uczniów),

 

wszyscy nauczyciele

wszyscy nauczyciele

 

w ciągu całego roku, wg kalendarza imprez i wg potrzeb

w ciągu całego roku, wg kalendarza imprez i wg potrzeb,

w ciągu całego roku

wyniki konkursów

karta wycieczki

zapisy w dziennikach

wystawy prac uczniów

 

Kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł

informacji i dokonywania selekcji, oraz

zdolności analitycznego

i syntetycznego myślenia

(umiejętności efektywnego uczenia się)

– wyszukiwanie informacji w mediach (TV,

Internet, radio, prasa),

– samodzielne korzystanie ze zbiorów

bibliotecznych (np. biblioteki szkolnej), dostęp do programów multimedialnych

– wykorzystywanie zdobytych informacji np. w samodzielnych pracach pisemnych; dzielenie się zdobytymi informacjami

A. Graczyk,

T. Plewiński

wszyscy nauczyciele

cały rok

cały rok wg potrzeb

 

 

Kształtowanie nawyku

kulturalnego i swobodnego

wypowiadania się na dowolny temat

– podczas całego procesu dydaktyczno-wychowawczego

 

wszyscy nauczyciele

 

cały rok

obserwacja

 

Doskonalenie umiejętności szybkiego

i trwałego uczenia się

 

– systematyczne przygotowania do wszystkich zajęć edukacyjnych oraz

do egzaminu gimnazjalnego

– stosowanie aktywnych metod

Nauczania

– praca w zespołach korekcyjno – kompensacyjnych i wyrównywania wiedzy oraz indywidualna z uczniem wymagającym wsparcia

wszyscy nauczyciele

wszyscy nauczyciele

wszyscy nauczyciele wg potrzeb, pedagog

cały rok

systematyczne badanie wyników nauczania na wszystkich etapach edukacyjnych z wybranych zajęć i ich analiza; analiza wyników egzaminów zewnętrznych

sprawdzanie efektów pracy za pomocą narzędzi badawczych przygotowanych przez nauczycieli przedmiotów i pedagoga

 

SFERA SPOŁECZNA 

Integracja środowiska szkolnego i klasowego:

– nawiązywanie bliskich i serdecznych kontaktów w grupie rówieśniczej

– udział w uroczystościach szkolnych

– organizacja zajęć i zabaw integracyjnych

– wycieczki i rajdy

wszyscy nauczyciele

wg kalendarza imprez przez cały rok szkolny

zapisy i zdjęcia w kronice; strona WWW szkoły

 

 

Zachowywanie się w sposób kulturalny i społecznie akceptowany

– codzienne wdrażanie do używania form grzecznościowych i kulturalnego zachowania

wszyscy nauczyciele

cały rok

obserwacja

 

Kształtowanie nawyków poszanowania wspólnego dobra

 

– dbanie o wygląd sal lekcyjnych i otoczenia szkoły

– poszanowanie pomocy dydaktycznych i sprzętów szkolnych

– egzekwowanie odpowiedzialności za wyrządzone szkody

wychowawcy klas

wyznaczeni nauczyciele

wszyscy nauczyciele

wszyscy nauczyciele

cały rok

cały rok

cały rok

gazetki w salach lekcyjnych i holach

obserwacja

 

Kształtowanie właściwej postawy wobec siebie i otaczającego świata poprzez:

– dostrzeganie potrzeb własnych oraz innych ludzi; rozwijanie postawy asertywnej; akceptacja siebie i innych oraz tolerancja

– udział w akcji „Pola Nadziei”

– udział w akcji „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy”

– udział w ogólnopolskiej akcji „Góra Grosza”

– Wigilia w szkole

Dorota Ziółkowska-Jung, Magdalena Wieland

E. Krause

D. Mostowska

Wychowawcy klas

od października 2012 do końca roku szkolnego

styczeń 2013

październik 2012

grudzień 2012

sprawozdanie z przeprowadzonej zbiórki

 

 

Kształtowanie postawy samorządności i współodpowiedzialności za wizerunek swojej szkoły i klasy

– praca w Samorządzie Uczniowskim

– praca w Samorządzie klasowym

 

Ewelina Otworowska

wychowawcy klas

cały rok

cały rok

 

sprawozdanie z pracy SU

 

 

Promowanie uczniów wyróżniających się pozytywną postawą wobec siebie i innych, aktywnością na forum klasy i szkoły oraz środowiska lokalnego

– wyróżnienie na apelu

– nagrodzenie na końcu roku szkolnego

 

wychowawcy klas

 

w razie potrzeb

czerwiec 2013

 

obserwacja

 

Przygotowanie uczniów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym

– zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia

– przeprowadzanie wyborów do Samorządu Uczniowskiego

wychowawcy klas

D. Mostowska

wrzesień 2012

wrzesień 2012

wyniki wyborów

 

Propagowanie postaw patriotycznych i obywatelskich poprzez kształtowanie więzi z krajem ojczystym oraz świadomości obywatelskiej

 

Organizacja i udział w uroczystościach z okazji świat patriotycznych i ważnych dla kraju rocznic:

– rocznica napaści ZSRR na Polskę

– Uroczysta akademia z okazji Święta Odzyskania Niepodległości

– Prezentacja multimedialna z okazji Rocznicy Konstytucji 3-go maja

– program artystyczny z okazji 65 rocznicy zakończenia II Wojny Światowej

– przygotowanie wiązanki i porządkowanie Grobu Powstańca na Cmentarzu we wsi Mądre

– udział Sztandaru Szkoły w uroczystościach patriotycznych w Zaniemyślu

– zapoznanie z podstawowymi aktami prawnymi Konstytucją RP, Kartą Praw Człowieka, Deklaracją Praw Dziecka

D. Mostowska

M. Szymkowiak

Wychowawcy klas,

Ż. Kusik

 

wrzesień 2012

listopad 2012

maj 2013

październik 2012

wg harmonogramu uroczystości patriotycznych

wg planów wynikowych

zapisy i zdjęcia w kronice; strona WWW szkoły

zapisy w dziennikach lekcyjnych

 

Zapoznanie z historią, kulturą najbliższego regionu (Pigłowic, gminny Zaniemyśl, powiatu średzkiego)

– opieka nad lokalnym miejscem pamięci narodowej (grób Powstańca we wsi Mądre)

– poznawanie elementów historii regionu na lekcjach historii

– lekcje wychowawcze

(przygotowanie referatów, plansz tematycznych, itp.)

D. Mostowska

Ż. Kusik

wychowawcy klas

październik 2011

wg planu wynikowego

wg planów wychowawczych

obserwacja

zapisy w dziennikach lekcyjnych

zapisy w dziennikach lekcyjnych

 

Podtrzymywanie tradycji szkoły

 

– wspólne obchody Dnia Patrona, Wigilii klasowej, Balu Gimnazjalnego,

– opieka nad muzeum szkolnym

– dyżury klas nad miejscem pamięci Patrona Szkoły

wyznaczeni nauczyciele

Ewelina Otworowska

wychowawcy klas

wg harmonogramu

wg kalendarza imprez

cały rok

cały rok

 

zapisy i zdjęcia w kronice; strona WWW szkoły

obserwacja

obserwacja

 

Kształtowanie postawy proeuropejskiej poprzez zapoznanie z kulturą państw Unii Europejskiej

– przygotowanie cyklu informacji o Unii Europejskiej

na lekcjach wychowawczych

 

wychowawcy klas

 

maj 2013

 

zapisy w dziennikach lekcyjnych

wyniki konkursu

 

Zapoznanie z formami współpracy międzynarodowej (działalność Rady Europy w zakresie ochrony praw człowieka; Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka; Europejski Trybunał Praw Człowieka)

– przygotowanie informacji na temat katalogu europejskich praw i wolności człowieka; przykłady naruszenia praw człowieka we współczesnym świecie

Ż. Kusik,

 

wg planów wynikowych

prezentacja przygotowanych informacji

 

Przybliżanie idei Integracji Polski z Unia Europejską i wynikające z tego korzyści

– opracowanie pisemne wybranego problemu z zakresu integracji europejskiej

Ż. Kusik,

 

wg planów wynikowych

prezentacja prac pisemnych

 

 SFERA MORALNO-DUCHOWA 

Kształtowanie umiejętności dokonywania

wyborów moralnych i

ich hierarchizacja

 

– przeprowadzenie ankiet oraz pogadanek na lekcjach wychowawczych na temat:

– wyboru własnej drogi życiowej

/ideały, zainteresowania, rozrywki/

– doboru przyjaciół,

– sposobów spędzania wolnego

czasu.

– pomoc koleżeńska, odwiedziny u

chorego kolegi, pomoc osobom

starszym i niepełnosprawnym

– udział w akcjach Szkolnego Koła Wolontariatu – „Pola Nadziei”

– udział w akcjach humanitarnych:

– „Wielka Orkiestra Świątecznej

Pomocy”, „Góra Grosza”

wychowawcy klas

wychowawcy klas

Dorota Ziółkowska-Jung, Magdalena Wieland

E.Krause

D. Mostowska

wg planów wychowawczych

wg potrzeb

wg kalendarza imprez

ankiety, zapisy w dziennikach lekcyjnych

 

 

Dbałość o rozwój emocjonalny

– prowadzenie zajęć uświadamiających uczniom różnorodność odczuwanych emocji, pomoc w ich nazywaniu i opanowywaniu stosownie do sytuacji

D. Jung, wychowawcy klas

w wyznaczonych terminach, wg potrzeb

Zapisy w dziennikach lekcyjnych

 

Pogłębianie wiedzy

o Patronie szkoły

 

– konkursy wiedzy, plastyczne

– pielgrzymka do Częstochowy

– lekcje wychowawcze poświęcone Osobie Jana Pawła II

– Dzień Patrona – 16 października

– uczczenie rocznic związanych z Osobą Jana Pawła II

Ks. K. Kruk

wychowawcy klas

E. Krause

E. Krause

w wyznaczonych terminach

październik 2012

w wyznaczonym terminie

październik 2012

wg kalendarza

wyniki konkursu

karta wycieczki

zapisy w dziennikach lekcyjnych

zapisy i zdjęcia w kronice; strona WWW szkoły

zapisy i zdjęcia w kronice; strona WWW szkoły

 

Rozwój życia religijnego

– organizacja rekolekcji wielkopostnych

Ks. K. Kruk

 

marzec 2013

 

 

SFERA PROZDORWOTNA 

Profilaktyka zdrowia.

 

– Zorganizowanie pogadanki na temat higieny osobistej, prawidłowego odżywiania się, konieczności dbania o prawidłową postawę ciała

– zorganizowanie regularnych wyjazdów na basen

wychowawcy klas, higienistka szkolna

nauczyciele wychowania fizycznego

wrzesień 2012

co drugi czwartek miesiąca

 

zapisy w dziennikach lekcyjnych

listy obecności

 

Propagowanie zdrowego stylu życia bez alkoholu, papierosów oraz innych używek

– zorganizowanie pogadanki na temat zagrożeń wynikających z uzależnień – AIDS

– pogadanka na temat „szkodliwości używek” oraz przeprowadzenie ankiety

– udział w Festynie profilaktycznym

higienistka szkolna

D. Jung

D. Jung

D. Mostowska,

D. Jung

listopad 2012

maj 2013

październik 2012

zapisy w dziennikach lekcyjnych

ankieta

 

 

Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu w szkole i poza szkołą.

– Zapoznanie z planem ewakuacyjnym szkoły

– omówienie regulaminu korzystania z autobusu szkolnego

– pogadanki dotyczące przestrzegania bezpieczeństwa w czasie drogi do i ze szkoły, podczas przerw świątecznych, ferii zimowych i wakacji letnich

wychowawcy klas

wychowawcy klas

wychowawcy klas

 

wrzesień 2012

wrzesień 2012

wrzesień, grudzień, styczeń, marzec, czerwiec

zapisy w dziennikach lekcyjnych

zapisy w dziennikach lekcyjnych

zapisy w dziennikach lekcyjnych

 

 

Uwrażliwianie na środowsko przyrodnicze, szacunek do niego, poczucie odpowiedzialności za jego stan

– systematyczne dbanie o kwiaty w klasach oraz o zieleń przyszkolną

– sadzenie drzewka przez uczniów kl. I – III

– udział w akcji „Sprzątanie świata”.

– zbieranie surowców wtórnych: puszki, baterie

– zbiórka kasztanów i żołędzi na karmę dla zwierząt w czasie zimy

Przygotowanie informacji na temat wybranych, zagrożonych gatunków roślin i zwierząt

wychowawcy klas

wychowawca klas

wszyscy nauczyciele

D. Mostowska,

wychowawcy klas

D. Mostowska

M. Padarz

 

cały rok

październik 2012

wrzesień 2012

w wyznaczonym terminie

wrzesień /październik 2012

czerwiec 2013

obserwacja

monitoring ilościowy zapełnionych worków

monitoring ilościowy zebranych surowców

monitoring ilościowy

prezentacja przygotowanych informacji

 

 

 

Przy opracowaniu uwzględniono następujące akty prawne:  

1. Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej z dn. 2 kwietnia 1997 r.  

2. Ustawę o systemie oświaty z dn. 7 września 1991r. (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) 

3. Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009r. nr 4, poz. 17). 

4. Kartę Nauczyciela z dn. 26 stycznia 1982r. ( Dz. U. z 2006r. nr 97, poz. 674 z późn. zm.). 

5. Konwencję o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych – 20 listopada 1989r. 

6. Statut Gimnazjum w Pigłowicach.

 Na górę strony