PROGRAM PROFILAKTYKI
DLA GIMNAZJUM
im. Jana Pawła II
W PIGŁOWICACH
Zatwierdzony Uchwałą Rady Rodziców Szkoły Podstawowej i Gimnazjum im. Jana Pawła II w Pigłowicach,
nr 30/2012 z dnia 13 września 2012 r. w sprawie zatwierdzenia Programu Profilaktyki dla Gimnazjum
w Pigłowicach na rok szkolny 2012/2013, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej
z dnia 13 września 2012 r.
Założenia teoretyczne programu
1. Profilaktyka – to chronienie człowieka w rozwoju przed zagrożeniami i reagowanie na pojawiające się zagrożenia. Jej celem jest ochrona dziecka, ucznia, wychowanka przed zakłóceniami rozwoju, czyli przed podejmowaniem zachowań hamujących lub niszczących rozwój, określonych jako zachowania ryzykowne.
2.Wszystkie zadania mają na celu wyposażenie młodego człowieka w umiejętność budowania dobrych relacji i pozytywnych więzi opartych na skutecznej komunikacji. Poza tym nieodzownym elementem działań profilaktycznych jest poznanie sposobu radzenia sobie w sytuacjach trudnych, wyrażania swoich potrzeb, emocji i opinii.
3.Działania profilaktyczne wspierają prace nad harmonijnym rozwojem osobowości i zdrowym stylem życia.
Podstawy prawne:
– Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej – art. 72;
– Konwencja o Prawach Dziecka – art. 3, 19, 33;
– Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996r. Nr 67 poz.329 z późniejszymi zmianami);
– Rozporządzenie MENiS z dnia 26.02.2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. Nr 51, poz.458);
– Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 10 z 2002r., po. 96);
– Rozporządzenie MENiS z dnia 19.07.2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życiu w fazie prenatalnej oraz metodach i ośrodkach prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (DZ. U. Nr.121 z 2002r., poz. 10370;
– Rozporządzenie MENIS z dnia 31.01.2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem ( Dz. U. Nr 26 z 2003r.)
– Program ochrony Zdrowia Psychicznego
– Rozporządzenie MENIS z dnia 15 stycznia 2001r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczni- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( DZ. U. nr 13 z dnia 23 lutego 2001 r., poz. 110)
– Ustawa z dnia 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (DZ. U. z 1996r., nr 10, poz. 55 z 1997r., nr 88, poz. 554 i nr 121, poz. 770 oraz z 1999r. nr 96, poz. 1107)
– Programie polityki prorodzinnej państwa z dnia 17 listopada 1998r. przygotowany przez Międzyresortowy Zespół do Spraw Opracowania Polityki Prorodzinnej Państwa.
I. WPROWADZENIE
Na podstawie obserwacji środowiska szkolnego zauważa się, że występują następujące zagrożenia:
a) związane z paleniem papierosów, piciem alkoholu,
b) dotyczące przemocy i agresji (drobne bójki, zaczepki, agresywne rozwiązanie konfliktów),
c) brak kultury u dzieci i młodzieży
II. DIAGNOZA
Została przeprowadzona przez zespół pracujący Szkolny Program Profilaktyki na podstawie:
a) ankiety dla uczniów
b) obserwacji zachowań uczniów, analizy frekwencji w dziennikach lekcyjnych,
c) analizy wyników nauczania,
d) rozmowy z wychowawcami klas,
e) rozmowy z rodzicami
W wyniku analizy został wyznaczony priorytet programu profilaktycznego – „ Żyć w zgodzie ze sobą, bez uzależnień” na rok szkolny 2011/2012 kontynuacja w latach następnych. Celem programu jest ochrona dziecka, ucznia i wychowanka przed zakłóceniami rozwoju, czyli przed podejmowaniem zachowań hamujących lub niszczących rozwój- tak zwanych zachowań ryzykownych.
Program profilaktyki został opracowany także w zakresie obszarów niepowodzeń szkolnych i opóźnień rozwojowych, funkcjonowania społecznego oraz zachowań zdrowotnych, którego realizacja jest długofalowa.
Program realizowany jest w poszczególnych etapach edukacyjnych w trzyletnim cyklu nauczania.
I. Etap klasy I-III szkoły podstawowej,
II. Etap klasy IV-VI szkoły podstawowej,
III. Etap I-III gimnazjum.
Aby profilaktyka była skuteczna należy nią objąć nie tylko uczniów, ale również rodziców, nauczycieli i wszystkich pracowników szkoły.
III. CELE PROGRAMU
1. Ochrona dziecka – ucznia przed agresją, uzależnieniami (kontaktem z używkami), które hamują, bądź zakłócają jego rozwój.
2. Zapobieganie patologiem tj. agresja, przemoc, uzależnienia i właściwe reagowanie w chwili pojawienia się ich na terenie naszej szkoły w środowisku lokalnym.
3. Promowanie zdrowego stylu życia i alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
4. Poprawa komunikacji w relacjach nauczyciel – uczeń, uczeń – rodzic, uczeń – uczeń.
WŁAŚCIWY KIERUNEK PROFILAKTYKI TO WZMACNIANIE CZYNNIKW CHRONIĄCYCH. MOTYWOWANIE DO STWORZENIA KOALICHJI SZKOŁY- DOM- ŚRODOWISKO LOKALNE.
IV. STRATEGIE I METODY REALIZACJI PROGRAMU PROFILAKTYKI
1. Strategie informacyjne (metody):
a) pogadanka,
b) spotkanie ze specjalistami
c) prezentacja filmu, video
d) praca w oparciu o tekst,
2. Strategie edukacyjne (metody):
a) realizacja programów profilaktycznych, edukacyjnych
b) rysunek,
c) burza mózgów,
d) dyskusja,
e) symulacja różnych sytuacji,
f) gry i zabawy dydaktyczne,
g) praca w małych grupach,
h) technika uzupełniania zadań,
i) uroczystości szkolne,
3. Strategie działań alternatywnych:
a) Koła zainteresowań,
b) Festyny,
c) Rajdy,
d) Zajęcia pozalekcyjne, zawody sportowe itp.
4. Strategie interwencyjne:
a) interwencja w środowisku domowym ucznia,
b) interwencja w środowisku szkolnym ucznia,
c) pomoc psychologiczno-pedagogiczna (specjalista),
Osoby odpowiedzialne za realizację:
> dyrektor szkoły,
> wychowawca klasy,
> nauczyciele,
> pedagog szkolny,
> rodzice,
> higienistka,
Adresaci programu Program profilaktyki w naszej szkole jest kierowany do uczniów, nauczycieli i rodziców uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Pigłowicach.
Zakres programu:
1. Profilaktyka uzależnień.
2. Kształtowanie umiejętności interpersonalnych.
3. Reagowanie i eliminowanie przejawów agresji i przemocy w szkole i w środowisku rodzinnym dziecka: „Zero tolerancji dla przemocy”
4. Promowanie zdrowego stylu życia oraz zachowania i zasad bezpieczeństwa.
5. Współpraca z rodzicami i instytucjami oraz organizacjami zajmującymi się profilaktyką uzależnień.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
1. Mniejsza podatność na zły wpływ kolegów.
2. Większa świadomość konsekwencji wagarowania.
3. Nauczanie się prawidłowych sposobów reagowania na przemoc (uczniowie, nauczyciele, rodzice)
4. Umiejętność radzenia sobie z własną frustracją i agresją.
5. Uwrażliwienie uczniów na problem przemocy.
6. Tworzenie klimatu zaufania między nauczycielami i uczniami mającymi problemy.
7.Uświdomienie rodzicom i nauczycielom, że mogą być również sprawcami przemocy psychicznej.
8. Poprawienie relacji z rodzicami i ich aktywniejsze włączenie we współpracę ze szkołą.
9. Ukazanie młodzieży alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu oraz konstruktywnego rozwiązywania konfliktów i sytuacji trudnych.
10. Tworzenie grup samopomocy dla młodzieży z obszarów podwyższonego ryzyka.
11. Włączenie w prewencję całego środowiska lokalnego.
12. Posiadanie przez ucznia nawyków higienicznych.
13. Spędzanie czasu wolnego przez dzieci i młodzież w sposób akceptowany społecznie i pod kontrolą osób dorosłych.
14. Wykształcenie nawyków spędzania czasu bez korzystania z alkoholu, narkotyków i innych środków zmieniających świadomość.
15. Poprawienie wizerunku szkoły poprzez postrzeganie jej, jako miejsca, w którym można ciekawie i miło spędzić czas po zakończeniu nauki.
16. Korzystanie z różnych form wypoczynku psychicznego i relaksacji.
17. Wyrobienie zdolności asertywnej odmowy.
18. Posiadanie przez ucznia jasno określonych szlachetnych celów i konsekwentne dążenie do nich.
V. WSPÓŁPRACA Z:
1. Stowarzyszeniem na Rzecz Oświaty i Kultury na Wsi,
2. Gminną Komisją do Spraw Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
3. Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej i innymi organizacjami, którym bliskie są problemy młodzieży szkolnej,
4. Parafią w Mądrych,
5. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Środzie Wlkp.,
6. Policją,
7. Lokalnymi instytucjami oświatowo-kulturowymi,
8. Pielęgniarką szkolną,
9. Lekarzem.
10. Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie
11.Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną.
Cel szczegółowy: Zapobieganie stosowaniu agresji, piciu alkoholu, palenia papierosów i zażywania narkotyków.
Obszar zadań ryzykownych
1. Cel operacyjny: Uczeń potrafi radzić sobie z sytuacjami trudnymi oraz z zachowaniami o znamionach agresji i przemocy.
Zadania | Dla kogo | Odpowiedzialni | Rodzaj strategii | Termin |
1. Przeprowadzenie pogadanki na temat: „Jak reagować na zachowanie agresji”. | uczniowie, rodzice | wychowawcy, pedagog szkolny | działalność informacyjna | wg planu wychowawczego klasy |
2. Przeprowadzenie dokładnej diagnozy miejsc oraz sytuacji występowania przemocy w szkole i poza nią. | nauczyciele, pracownicy obsługi | pedagog szkolny | działalność informacyjna | wg lanu wychowawczego klasy |
3. Zorganizowanie spotkania z policjantami na temat zachowań uczniów w miejscach publicznych. | uczniowie | pedagog szkolny | działalność interwencyjna | do uzgodnienia z funkcjonariuszem policji do spraw prewencji |
4.Prowadzenie akcji „Nie zamykaj oczu”. | uczniowie | samorząd szkolny | działalność informacyjna | wg planu zajęć |
5. Prowadzenie zajęć wychowawczych kształtujących prawidłowe postawy oraz ćwiczenie umiejętności zachowywania się w sytuacji stresu, frustracji zagrożenia sytuacji stresu, frustracji. | uczniowie | wychowawcy pedagog | działalność edukacyjna | wg planu zajęć |
6. Informowanie młodzieży o prawnych i realnych skutkach zachowań agresywnych i przestępczości. | uczniowie | wychowawcy pedagog | działalność informacyjna | wg lanu wychowawczego klasy |
2. Cel operacyjny: Uczeń zna rodzaje uzależnień występujących we współczesnym świecie.
1. Prezentowanie filmów na temat wszelkich uzależnień. | uczniowie | wychowawcy, nauczyciele biologii, j. polskiego, nauczyciel WŻR, pedagog | działalność edukacyjna | wg planu zajęć |
2. Redagowanie gazetki ściennej dotyczącej uzależnień. | uczniowie | wychowawcy | działalność alternatywna | wg planu zajęć |
3. Zorganizowanie warsztatów z pracownikami PPP na temat przyczyn i skutków uzależnień. | uczniowie nauczyciele rodzice | dyrektor | działalność edukacyjna | do uzgodnienia z PPP |
3. Cel operacyjny: Uczeń zna skutki uzależnień i zna sposoby ich zapobiegania.
1. Przygotowanie przez uczniów referatów i plakatów dotyczących zapobieganiu uzależnień. | uczniowie | nauczyciele techniki, sztuki, biologii, chemii | działalność informacyjna | wg planu zajęć |
2. Umieszczanie plakatów na tablicach informacyjnych na terenie szkoły. | uczniowie | nauczyciele techniki, sztuki | działalność alternatywna | wg planu zajęć |
4. Cel operacyjny: Uczeń opanował trudną sztukę odmawiania.
1. Prezentowanie postaw asertywnych. | uczniowie | pedagog szkolny | działalność edukacyjna | wg planu zajęć |
5. Cel operacyjny: Rodzice posiadają podstawowe wiadomości dotyczące uzależnień grożących ich dzieciom.
1. Popularyzacja wiedzy dotyczącej uzależnień czyhających na dzieci. | rodzice | wychowawcy, pedagog | działalność informacyjna | wg harmonogramu spotkań z rodzicami |
2. Uświadomienie konieczności wczesnego zapobiegania trudnym sytuacjom na płaszczyźnie dziecko -rodzic. | rodzice | wychowawcy, pedagog | działalność informacyjna | wg harmonogramu spotkań z rodzicami |
6. Cel operacyjny: Rodzice i nauczyciele potrafią rozpoznać pierwsze sygnały wpływu narkotyków oraz stosowanej przemocy wobec dziecka.
1. Wykład i prezentacja multimedialna n/t Przemocy w rodzinie oraz wpływu alkoholu i narkotyków | rodzice | pedagog szkolny | działalność edukacyjna | według harmonogramu spotkań z rodzicami |
2. Przeprowadzenie warsztatów n/t „Jak mówić, by dzieci nas słuchały?”. | rodzice, nauczyciele | pedagog szkolny | działalność edukacyjna | Według harmonogramu posiedzeń Rad Pedagogicznych Szkoleniowych i spotkań z rodzicami. |
7. Cel operacyjny: Uczeń potrafi prawidłowo spędzać czas wolny.
1.Organizowanie wyjazdów do kina, na spektakle teatralne, do muzeum. | uczniowie | wychowawcy, nauczyciele jęz. polskiego | działalność alternatywna | wg harmonogramu imprez |
2. Organizowanie rajdów, wycieczek krajoznawczych, „Zielonych Szkół ”. | uczniowie | wychowawcy | działalność alternatywna | wg harmonogramu imprez |
3. Organizowanie imprez szkolnych z udziałem rodziców i nauczycieli-festyny. | uczniowie | Rada Rodziców, nauczyciele, dyrektor, samorząd | działalność alternatywna | wg harmonogramu imprez |
4. Udział uczniów w międzyszkolnych zawodach sportowych. | uczniowie | Nauczyciele wychowania fizycznego | działalność alternatywna | wg harmonogramu imprez |
5. Udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych, dyskoteki, rajdy | uczniowie | chętni uczniowie | działalność alternatywna | wg potrzeb |
8. Cel operacyjny: Uczniowie zagrożeni zachowaniami ryzykownymi ,wiedzą skąd uzyskać pomoc.
1. Przeprowadzenie indywidualnych rozmów wychowawców , pedagoga i nauczycieli z uczniami. | uczniowie | dyrektor, wychowawcy, pedagog | działalność interwencyjna | wg potrzeb |
2. Organizowanie spotkań z rodzicami uczniów mających problemy . | Uczniowie rodzice | dyrektor, pedagog | działalność interwencyjna | wg potrzeb |
3. Nawiązanie współpracy z organizacjami mogącymi skutecznie pomóc w pracy na rzecz przeciwdziałania uzależnieniom. | Uczniowie | dyrektor, pedagog | Interwencja środowiska-przedstawiciele władz, Pomocy Społecznej, Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Policji, Parafii. | cały rok |
4. Kierowanie do innych placówek służących fachową pomocą w uzależnieniach. | uczniowie | dyrektor, pedagog | działalność interwencyjna | wg potrzeb |
Cel szczegółowy: Kształtowanie zasad prawidłowego funkcjonowania społecznego i osobistego Obszaru funkcjonowania społecznego.
1. Cel operacyjny: Uczeń potrafi prawidłowo funkcjonować w relacjach z rówieśnikami.
Zadania | Dla kogo | Odpowiedzialni | Rodzaj strategii | Termin |
1. Opracowanie wraz z wychowawcami reguł funkcjonowania w zespole klasowym. | nauczyciele, uczniowie | wychowawcy | działalność interwencyjna | IX – X 2012 r. |
2. Przeprowadzenie debaty na temat karania i nagradzania w szkole. | uczniowie | samorząd szkolny, pedagog | działalność informacyjna | X – XI 2012 r. |
3. Przeprowadzenie analizy funkcjonujących reguł w zespołach klasowych i szkole, opracowanie wniosków wdrożeniowych. | nauczyciele | Rada Pedagogiczna | działalność informacyjna | wg harmonogramu Rad Pedagogicznych |
2. Cel operacyjny: Uczeń zna zasady prawidłowej komunikacji międzyludzkiej.
Porozumiewanie się . |
|
|
|
|
1. Przeprowadzenie zajęć kształcących umiejętności komunikowania się. | uczniowie | pedagog, nauczyciel WŻR, nauczyciele języka polskiego | działalność edukacyjna | wg potrzeb |
2. Organizowanie imprez integrujących społeczność szkolną. | uczniowie | samorząd szkolny, wychowawcy | działalność alternatywna | wg potrzeb |
3. Wzmacnianie działalności zespołu klasowego. | uczniowie | wychowawcy | działalność alternatywna | Wg potrzeb |
Cel szczegółowy: Kształtowanie umiejętności odreagowania silnych napięć i stresów powstających w różnych sytuacjach. Obszar niepowodzeń szkolnych i opóźnień rozwojowych.
1. Cel operacyjny: Uczeń radzi sobie z niepowodzeniami szkolnymi poprzez udzielanie mu wsparcia.
Zadania | Dla kogo | Odpowiedzialni | Rodzaj strategii | Termin |
1. Diagnozowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych uczniów. | nauczyciele | pracownicy PPP, pedagog | działalność interwencyjna | wg potrzeb |
2. Pogadanka dla rodziców „Jak organizować dzień pracy ucznia” | rodzice | wychowawcy | działalność edukacyjna | wg harmonogramu zebrań z rodzicami |
3. Nauczanie indywidualne. | uczniowie posiadający orzeczenia o indywidualnym nauczaniu | nauczyciele | działalność edukacyjna | cały rok |
4. Tworzenie zespołów wyrównawczych. Plan PDW | uczniowie | dyrektor, pedagog, nauczyciele, rodzice | działalność interwencyjna | IX, X 2012r. |
5. Pomoc uczniowska | uczniowie | uczniowie, samorząd | działalność alternatywno – edukacyjna | wg potrzeb |
6. Uaktywnienie uczniów w czasie zajęć lekcyjnych (stosowanie metod aktywizujących) | nauczyciele | nauczyciele przedmiotowi | działalność edukacyjna | cały rok |
7. Respektowanie zaleceń PPP przez poszczególnych nauczycieli | nauczyciele | nauczyciele | działalność edukacyjna | wg potrzeb |
8. Przeprowadzenie zajęć na temat wartości wykształcenia | uczniowie | wychowawcy, nauczyciele religii, WŻR | działalność edukacyjna | wg planu zajęć |
9. Stała współpraca wszystkich nauczycieli szkoły w zakresie przepływu informacji dotyczących uczniów sprawiających problemy dydaktyczne. Uaktualnianie Kart IPET i PDW | nauczyciele | nauczyciele | działalność informacyjna | cały rok |
10. Angażowanie uczniów do kół zainteresowań | uczniowie | nauczyciele | działalność informacyjna | cały rok |
11. Docenianie postępów uczniów, motywowanie do dalszej pracy, ukierunkowywanie na realizację celów życiowych | uczniowie | wychowawcy | działalność informacyjna alternatywna | cały rok |
12. Organizowanie zajęć edukacyjnych, podczas których uczniowie zdobędą świadomość życiowej użyteczności przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji , będą poszukiwali, odkrywali, dążyli, na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia celów życiowych | uczniowie | wychowawcy, pedagog | działalność edukacyjna alternatywna | cały rok |
13. Prezentowanie przez uczniów swojej działalności edukacyjnej. Prezentacja efektów projektów edukacyjnych na forum szkoły i środowiska lokalnego. | uczniowie | nauczyciele | działalność alternatywna | wg. potrzeb |
14. Udział w konkursach szkolnych i międzyszkolnych rozwijających i ukazujących zdolności i umiejętności uczniów | uczniowie | nauczyciele | działalność alternatywna | cały rok |
Cel szczegółowy: Promowanie zdrowego stylu życia bez nałogów. Obszar zachowań zdrowotnych
3.Uczniowie i rodzice posiadają wiedzę na temat różnych aspektów zdrowia.
Zadania | Dla kogo | odpowiedzialni | Rodzaj strategii | termin |
1.Zapoznanie rodziców podczas zebrań z głównymi problemami zdrowotnymi uczniów. | rodzice | wychowawcy | działalność informacyjna i edukacyjna | Podczas zebrań z rodzicami |
2. Redagowanie artykułów o tematyce zdrowotnej. | uczniowie | nauczyciele biologii i przyrody | działalność informacyjna | cały rok szkolny |
3. Organizowanie wśród uczniów konkursów wiedzy i konkursów plastycznych o tematyce zdrowotnej. | uczniowie | nauczyciele techniki, plastyki, nauczyciele klas I i III | działalność alternatywna | wg kalendarza imprez |
4. Prowadzenie lekcji wychowawczych poświęconych tematyce zdrowia w różnych aspektach. | uczniowie | wychowawcy, pedagog | działalność informacyjna i edukacyjna | wg planów lekcji wychowawczych |
5.Zorganizowanie cyklu spotkań z pielęgniarką szkolną oraz lekarzem | uczniowie | dyrektor | działalność edukacyjna | wg planów lekcji wychowawczych |
6. Zorganizowanie apeli poświęconych tematyce zdrowotnej obchody Światowego Dnia Bez Papierosa | uczniowie | nauczyciele klas I i III , Samorząd szkolny | działalność edukacyjna | wg kalendarza imprez |
7. Udział uczniów w spektaklach profilaktycznych zaproponowanych przez odpowiednie instytucje, stowarzyszenia | uczniowie | Pedagog szkolny | działalność edukacyjna | cały rok |
8. Zapoznanie uczniów z zasadami ruchu drogowego i bezpieczeństwa na drodze | uczniowie | Nauczyciele techniki i nauczyciele klas I i III, | działalność edukacyjna i informacyjna | cały rok |
9. Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez uczestnictwo w zajęciach sprzyjających podnoszeniu sprawności fizycznej | uczniowie | Nauczyciele wychowania fizycznego | działalność edukacyjna i alternatywna | Na zajęciach cały rok |
10. Promowanie zdrowego stylu życia poprzez kształtowanie nawyków kulturalnego pożytecznego i zdrowego spędzeni a czasu wolnego (koła zainteresowań) | uczniowie | wychowawcy | działalność alternatywna | cały rok |
Cel operacyjny: Uczniowie przestrzegają zasad higieny osobistej, chroniąc się przed chorobami zakaźnymi.
1. Zorganizowanie godzin wychowawczych poświęconych higienie osobistej ucznia. | uczniowie | wychowawcy | działalność edukacyjna | wg planu pracy lekcji wychowawczych |
2. Informowanie rodziców o stanie czystości uczniów w czasie zebrań Indywidualnych rozmów | uczniowie | nauczyciele | działalność edukacyjna | wg harmonogramu spotkań z rodzicami |
3. Przygotowanie apelu pod hasłem „Elegancja i czystość na co dzień” | uczniowie | nauczyciele biologii | działalność edukacyjna |
|
4. Przygotowanie przez uczniów referatów i plansz poświęconych tematyce chorób zakaźnych. | uczniowie | nauczyciele biologii, przyrody | działalność edukacyjna |
|
5. Analiza artykułów poświęconych chorobom „brudnych rąk” i chorobom przenoszonych drogą płciową. | uczniowie | nauczyciele biologii, przyrody, WŻR | działalność informacyjna, edukacyjna |
|
Cel operacyjny: Uczniowie wiedzą jaki wpływ ma środowisko na zdrowie i życie człowieka.
1. Udział uczniów w akcjach Sprzątania Świata i Dnia Ziemi | uczniowie | dyrektor nauczyciele | działalność edukacyjna |
|
2. Przygotowanie przez uczniów referatów dotyczących ekologii i ochrony środowiska | uczniowie | Nauczyciele biologii, przyrody, geografii | działalność edukacyjna | wg planu zajęć |
3.Udział uczniów w akcji zbiórki segregacji surowców wtórnych | Uczniowie | Opiekun samorządu SU | Działalność alternatywna | Cały rok szkolny |
4.Udział uczniów w konkursach wiedzy o tematyce ekologicznej | Uczniowie | Nauczyciele biologii, przyrody, geografii, nauczyciele klas I-III | Działalność alternatywna | IV 2013r. |
Cel operacyjny: Uczniowie dbają o właściwy rozwój fizyczny, kondycję i poprawę własnych postaw.
1.Organizowanie szkolnych imprez sportowych(Dzień Sportu, Dzień Dziecka) | Uczniowie | Nauczyciele klas I-III nauczyciele wychowania fizycznego | Działalność alternatywna | Wg harmonogramu imprez |
2.Organizowanie zajęć pozalekcyjnych oraz dyskotek. | Uczniowie | Nauczyciele wychowania fizycznego wychowawcy | Działalność alternatywna | Wg harmonogramu imprez |
3.Zorganizowanie wycieczek pieszych, wycieczek autokarowych, rajdów, lekcji w terenie | Uczniowie | Wychowawcy | Działalność alternatywna | Wg harmonogramu imprez |
4.Udzał uczniów w zawodach sportowych w szkolnych, gminach, powiatowych | Uczniowie | Nauczyciele wychowania fizycznego |
| Wg harmonogramu imprez |