PROGRAM WYCHOWAWCZY
GIMNAZJUM
W PIGŁOWICACH
WIZJA SZKOŁY
Pragniemy, aby w naszej szkole:
– panowała życzliwa i bezpieczna atmosfera oparta na kulturze osobistej nauczycieli, uczniów i rodziców, wzajemnym szacunku, akceptacji, pomocy i współdziałaniu,
– dzieci uczyły się miłości do „Wielkiej i Małej Ojczyzny”, szacunku do Narodu Polskiego, jego historii, tradycji i kultury,
– uczeń czuł się obywatelem Europy,
– pielęgnowano tradycje szkoły, skupiając wokół niej nauczycieli, uczniów, rodziców i absolwentów,
– rodzice aktywnie uczestniczyli w procesie budowania systemu wartości u swoich dzieci, współdziałali i wspierali nauczycieli w pracy, pomagali w rozwiązywaniu problemów szkoły i współuczestniczyli w podejmowaniu decyzji,
– uczeń był kulturalny, szanował rodziców i nauczycieli oraz innych pracowników szkoły, okazywał pomoc i życzliwość swoim rówieśnikom, był ciekawy otaczającego świata,
– zajęcia były przygodą uświadamiającą naszym dzieciom piękno otaczającego świata, były tak prowadzone, aby wydobyć i rozwinąć talenty dzieci, nauczyły samodzielnego rozwiązywania problemów i wiary we własne siły,
– dzieci miały zapewnioną opiekę pedagoga, psychologa, logopedy, lekarza i pielęgniarki,
– organizowane były atrakcyjne zajęcia pozalekcyjne,
– nauczyciele i uczniowie pracowali w nowocześnie wyposażonych klaso-pracowniach zachęcających do zdobywania wiedzy i rozwoju umiejętności.
WYCHOWAWCZEJ
CELE | SPOSOBY REALIZACJI | ODPOWIEDZIALNI | TERMIN | EWALUACJA | UWAGI |
Pobudzanie ciekawości poznawczej oraz umiejętności twórczego i samodzielnego myślenia | – na wszystkich zajęciach dydaktycznych poprzez realizację treści zawartych w podstawie programowej; dbanie o prawidłową i systematyczną organizację procesu dydaktycznego: przekazywanie wiedzy, umiejętności, systematyczne ocenianie – podczas realizacji projektów edukacyjnych | wszyscy nauczyciele Nauczyciele koordynatorzy projektów | cały rok Maj/czerwiec 2012 | analiza semestralna i końcoworoczna osiągnięć uczniów; kontrola zapisów w dziennikach lekcyjnych Prezentacja efektów pracy na forum szkoły |
|
Pomoc w odkrywaniu talentów i rozwijanie zainteresowań.
| – organizowanie konkursów przedmiotowych i tematycznych oraz wycieczek dydaktycznych; zajęcia pozalekcyjne (koła zainteresowań); – imprezy szkolne (rocznicowe i okolicznościowe) – prezentacje osiągnięć uczniów (wystawy prac uczniów),
| wszyscy nauczyciele wszyscy nauczyciele
| w ciągu całego roku, wg kalendarza imprez i wg potrzeb w ciągu całego roku, wg kalendarza imprez i wg potrzeb, w ciągu całego roku | wyniki konkursów karta wycieczki zapisy w dziennikach wystawy prac uczniów |
|
Kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji i dokonywania selekcji, oraz zdolności analitycznego i syntetycznego myślenia (umiejętności efektywnego uczenia się) | – wyszukiwanie informacji w mediach (TV, Internet, radio, prasa), – samodzielne korzystanie ze zbiorów bibliotecznych (np. biblioteki szkolnej), dostęp do programów multimedialnych – wykorzystywanie zdobytych informacji np. w samodzielnych pracach pisemnych; dzielenie się zdobytymi informacjami | A. Graczyk, T. Plewiński wszyscy nauczyciele | cały rok cały rok wg potrzeb |
|
|
Kształtowanie nawyku kulturalnego i swobodnego wypowiadania się na dowolny temat | – podczas całego procesu dydaktyczno-wychowawczego
| wszyscy nauczyciele
| cały rok | obserwacja |
|
Doskonalenie umiejętności szybkiego i trwałego uczenia się
| – systematyczne przygotowania do wszystkich zajęć edukacyjnych oraz do egzaminu gimnazjalnego – stosowanie aktywnych metod Nauczania – praca w zespołach korekcyjno – kompensacyjnych i wyrównywania wiedzy oraz indywidualna z uczniem wymagającym wsparcia | wszyscy nauczyciele wszyscy nauczyciele wszyscy nauczyciele wg potrzeb, pedagog | cały rok | systematyczne badanie wyników nauczania na wszystkich etapach edukacyjnych z wybranych zajęć i ich analiza; analiza wyników egzaminów zewnętrznych sprawdzanie efektów pracy za pomocą narzędzi badawczych przygotowanych przez nauczycieli przedmiotów i pedagoga |
|
Integracja środowiska szkolnego i klasowego: – nawiązywanie bliskich i serdecznych kontaktów w grupie rówieśniczej | – udział w uroczystościach szkolnych – organizacja zajęć i zabaw integracyjnych – wycieczki i rajdy | wszyscy nauczyciele | wg kalendarza imprez przez cały rok szkolny | zapisy i zdjęcia w kronice; strona WWW szkoły
|
|
Zachowywanie się w sposób kulturalny i społecznie akceptowany | – codzienne wdrażanie do używania form grzecznościowych i kulturalnego zachowania | wszyscy nauczyciele | cały rok | obserwacja |
|
Kształtowanie nawyków poszanowania wspólnego dobra
| – dbanie o wygląd sal lekcyjnych i otoczenia szkoły – poszanowanie pomocy dydaktycznych i sprzętów szkolnych – egzekwowanie odpowiedzialności za wyrządzone szkody | wychowawcy klas wyznaczeni nauczyciele wszyscy nauczyciele wszyscy nauczyciele | cały rok cały rok cały rok | gazetki w salach lekcyjnych i holach obserwacja |
|
Kształtowanie właściwej postawy wobec siebie i otaczającego świata poprzez: – dostrzeganie potrzeb własnych oraz innych ludzi; rozwijanie postawy asertywnej; akceptacja siebie i innych oraz tolerancja | – udział w akcji „Pola Nadziei” – udział w akcji „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy” – udział w ogólnopolskiej akcji „Góra Grosza” – Wigilia w szkole | Dorota Ziółkowska-Jung, Magdalena Wieland E. Krause D. Mostowska Wychowawcy klas | od października 2012 do końca roku szkolnego styczeń 2013 październik 2012 grudzień 2012 | sprawozdanie z przeprowadzonej zbiórki
|
|
Kształtowanie postawy samorządności i współodpowiedzialności za wizerunek swojej szkoły i klasy | – praca w Samorządzie Uczniowskim – praca w Samorządzie klasowym
| Ewelina Otworowska wychowawcy klas | cały rok cały rok
| sprawozdanie z pracy SU
|
|
Promowanie uczniów wyróżniających się pozytywną postawą wobec siebie i innych, aktywnością na forum klasy i szkoły oraz środowiska lokalnego | – wyróżnienie na apelu – nagrodzenie na końcu roku szkolnego
| wychowawcy klas
| w razie potrzeb czerwiec 2013
| obserwacja |
|
Przygotowanie uczniów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym | – zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia – przeprowadzanie wyborów do Samorządu Uczniowskiego | wychowawcy klas D. Mostowska | wrzesień 2012 wrzesień 2012 | wyniki wyborów |
|
Propagowanie postaw patriotycznych i obywatelskich poprzez kształtowanie więzi z krajem ojczystym oraz świadomości obywatelskiej
| Organizacja i udział w uroczystościach z okazji świat patriotycznych i ważnych dla kraju rocznic: – rocznica napaści ZSRR na Polskę – Uroczysta akademia z okazji Święta Odzyskania Niepodległości – Prezentacja multimedialna z okazji Rocznicy Konstytucji 3-go maja – program artystyczny z okazji 65 rocznicy zakończenia II Wojny Światowej – przygotowanie wiązanki i porządkowanie Grobu Powstańca na Cmentarzu we wsi Mądre – udział Sztandaru Szkoły w uroczystościach patriotycznych w Zaniemyślu – zapoznanie z podstawowymi aktami prawnymi Konstytucją RP, Kartą Praw Człowieka, Deklaracją Praw Dziecka | D. Mostowska M. Szymkowiak Wychowawcy klas, Ż. Kusik
| wrzesień 2012 listopad 2012 maj 2013 październik 2012 wg harmonogramu uroczystości patriotycznych wg planów wynikowych | zapisy i zdjęcia w kronice; strona WWW szkoły zapisy w dziennikach lekcyjnych |
|
Zapoznanie z historią, kulturą najbliższego regionu (Pigłowic, gminny Zaniemyśl, powiatu średzkiego) | – opieka nad lokalnym miejscem pamięci narodowej (grób Powstańca we wsi Mądre) – poznawanie elementów historii regionu na lekcjach historii – lekcje wychowawcze (przygotowanie referatów, plansz tematycznych, itp.) | D. Mostowska Ż. Kusik wychowawcy klas | październik 2011 wg planu wynikowego wg planów wychowawczych | obserwacja zapisy w dziennikach lekcyjnych zapisy w dziennikach lekcyjnych |
|
Podtrzymywanie tradycji szkoły
| – wspólne obchody Dnia Patrona, Wigilii klasowej, Balu Gimnazjalnego, – opieka nad muzeum szkolnym – dyżury klas nad miejscem pamięci Patrona Szkoły | wyznaczeni nauczyciele Ewelina Otworowska wychowawcy klas wg harmonogramu | wg kalendarza imprez cały rok cały rok
| zapisy i zdjęcia w kronice; strona WWW szkoły obserwacja obserwacja |
|
Kształtowanie postawy proeuropejskiej poprzez zapoznanie z kulturą państw Unii Europejskiej | – przygotowanie cyklu informacji o Unii Europejskiej na lekcjach wychowawczych
| wychowawcy klas
| maj 2013
| zapisy w dziennikach lekcyjnych wyniki konkursu |
|
Zapoznanie z formami współpracy międzynarodowej (działalność Rady Europy w zakresie ochrony praw człowieka; Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka; Europejski Trybunał Praw Człowieka) | – przygotowanie informacji na temat katalogu europejskich praw i wolności człowieka; przykłady naruszenia praw człowieka we współczesnym świecie | Ż. Kusik,
| wg planów wynikowych | prezentacja przygotowanych informacji |
|
Przybliżanie idei Integracji Polski z Unia Europejską i wynikające z tego korzyści | – opracowanie pisemne wybranego problemu z zakresu integracji europejskiej | Ż. Kusik,
| wg planów wynikowych | prezentacja prac pisemnych |
|
Kształtowanie umiejętności dokonywania wyborów moralnych i ich hierarchizacja
| – przeprowadzenie ankiet oraz pogadanek na lekcjach wychowawczych na temat: – wyboru własnej drogi życiowej /ideały, zainteresowania, rozrywki/ – doboru przyjaciół, – sposobów spędzania wolnego czasu. – pomoc koleżeńska, odwiedziny u chorego kolegi, pomoc osobom starszym i niepełnosprawnym – udział w akcjach Szkolnego Koła Wolontariatu – „Pola Nadziei” – udział w akcjach humanitarnych: – „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy”, „Góra Grosza” | wychowawcy klas wychowawcy klas Dorota Ziółkowska-Jung, Magdalena Wieland E.Krause D. Mostowska | wg planów wychowawczych wg potrzeb wg kalendarza imprez | ankiety, zapisy w dziennikach lekcyjnych
|
|
Dbałość o rozwój emocjonalny | – prowadzenie zajęć uświadamiających uczniom różnorodność odczuwanych emocji, pomoc w ich nazywaniu i opanowywaniu stosownie do sytuacji | D. Jung, wychowawcy klas | w wyznaczonych terminach, wg potrzeb | Zapisy w dziennikach lekcyjnych |
|
Pogłębianie wiedzy o Patronie szkoły
| – konkursy wiedzy, plastyczne – pielgrzymka do Częstochowy – lekcje wychowawcze poświęcone Osobie Jana Pawła II – Dzień Patrona – 16 października – uczczenie rocznic związanych z Osobą Jana Pawła II | Ks. K. Kruk wychowawcy klas E. Krause E. Krause | w wyznaczonych terminach październik 2012 w wyznaczonym terminie październik 2012 wg kalendarza | wyniki konkursu karta wycieczki zapisy w dziennikach lekcyjnych zapisy i zdjęcia w kronice; strona WWW szkoły zapisy i zdjęcia w kronice; strona WWW szkoły |
|
Rozwój życia religijnego | – organizacja rekolekcji wielkopostnych | Ks. K. Kruk
| marzec 2013 |
|
|
Profilaktyka zdrowia.
| – Zorganizowanie pogadanki na temat higieny osobistej, prawidłowego odżywiania się, konieczności dbania o prawidłową postawę ciała – zorganizowanie regularnych wyjazdów na basen | wychowawcy klas, higienistka szkolna nauczyciele wychowania fizycznego | wrzesień 2012 co drugi czwartek miesiąca
| zapisy w dziennikach lekcyjnych listy obecności |
|
Propagowanie zdrowego stylu życia bez alkoholu, papierosów oraz innych używek | – zorganizowanie pogadanki na temat zagrożeń wynikających z uzależnień – AIDS – pogadanka na temat „szkodliwości używek” oraz przeprowadzenie ankiety – udział w Festynie profilaktycznym | higienistka szkolna D. Jung D. Jung D. Mostowska, D. Jung | listopad 2012 maj 2013 październik 2012 | zapisy w dziennikach lekcyjnych ankieta
|
|
Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu w szkole i poza szkołą. | – Zapoznanie z planem ewakuacyjnym szkoły – omówienie regulaminu korzystania z autobusu szkolnego – pogadanki dotyczące przestrzegania bezpieczeństwa w czasie drogi do i ze szkoły, podczas przerw świątecznych, ferii zimowych i wakacji letnich | wychowawcy klas wychowawcy klas wychowawcy klas
| wrzesień 2012 wrzesień 2012 wrzesień, grudzień, styczeń, marzec, czerwiec | zapisy w dziennikach lekcyjnych zapisy w dziennikach lekcyjnych zapisy w dziennikach lekcyjnych
|
|
Uwrażliwianie na środowsko przyrodnicze, szacunek do niego, poczucie odpowiedzialności za jego stan | – systematyczne dbanie o kwiaty w klasach oraz o zieleń przyszkolną – sadzenie drzewka przez uczniów kl. I – III – udział w akcji „Sprzątanie świata”. – zbieranie surowców wtórnych: puszki, baterie – zbiórka kasztanów i żołędzi na karmę dla zwierząt w czasie zimy Przygotowanie informacji na temat wybranych, zagrożonych gatunków roślin i zwierząt | wychowawcy klas wychowawca klas wszyscy nauczyciele D. Mostowska, wychowawcy klas D. Mostowska M. Padarz
| cały rok październik 2012 wrzesień 2012 w wyznaczonym terminie wrzesień /październik 2012 czerwiec 2013 | obserwacja monitoring ilościowy zapełnionych worków monitoring ilościowy zebranych surowców monitoring ilościowy prezentacja przygotowanych informacji
|
|