Program profilaktyki dla Gimnazjum

PROGRAM PROFILAKTYKI
DLA GIMNAZJUM
im. Jana Pawła II
W PIGŁOWICACH


Zatwierdzony Uchwałą Rady Rodziców Szkoły Podstawowej i Gimnazjum im. Jana Pawła II w Pigłowicach,
nr 30/2012 z dnia 13 września 2012 r. w sprawie zatwierdzenia Programu Profilaktyki dla Gimnazjum
w Pigłowicach na rok szkolny 2012/2013, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej
z dnia 13 września 2012 r.

Założenia teoretyczne programu

1. Profilaktyka – to chronienie człowieka w rozwoju przed zagrożeniami i reagowanie na pojawiające się zagrożenia. Jej celem jest ochrona dziecka, ucznia, wychowanka przed zakłóceniami rozwoju, czyli przed podejmowaniem zachowań hamujących lub niszczących rozwój, określonych jako zachowania ryzykowne.

2.Wszystkie zadania mają na celu wyposażenie młodego człowieka w umiejętność budowania dobrych relacji i pozytywnych więzi opartych na skutecznej komunikacji. Poza tym nieodzownym elementem działań profilaktycznych jest poznanie sposobu radzenia sobie w sytuacjach trudnych, wyrażania swoich potrzeb, emocji i opinii.

3.Działania profilaktyczne wspierają prace nad harmonijnym rozwojem osobowości i zdrowym stylem życia.

 Podstawy prawne:
– Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej – art. 72;
– Konwencja o Prawach Dziecka – art. 3, 19, 33;
– Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996r. Nr 67 poz.329 z późniejszymi zmianami);
– Rozporządzenie MENiS z dnia 26.02.2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. Nr 51, poz.458);
– Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 10 z 2002r., po. 96);
– Rozporządzenie MENiS z dnia 19.07.2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życiu w fazie prenatalnej oraz metodach i ośrodkach prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (DZ. U. Nr.121 z 2002r., poz. 10370;
– Rozporządzenie MENIS z dnia 31.01.2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem ( Dz. U. Nr 26 z 2003r.)
– Program ochrony Zdrowia Psychicznego
– Rozporządzenie MENIS z dnia 15 stycznia 2001r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczni- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( DZ. U. nr 13 z dnia 23 lutego 2001 r., poz. 110)
– Ustawa z dnia 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (DZ. U. z 1996r., nr 10, poz. 55 z 1997r., nr 88, poz. 554 i nr 121, poz. 770 oraz z 1999r. nr 96, poz. 1107)
– Programie polityki prorodzinnej państwa z dnia 17 listopada 1998r. przygotowany przez Międzyresortowy Zespół do Spraw Opracowania Polityki Prorodzinnej Państwa.

 I. WPROWADZENIE
Na podstawie obserwacji środowiska szkolnego zauważa się, że występują następujące zagrożenia:
a) związane z paleniem papierosów, piciem alkoholu,
b) dotyczące przemocy i agresji (drobne bójki, zaczepki, agresywne rozwiązanie konfliktów),
c) brak kultury u dzieci i młodzieży

 II. DIAGNOZA

Została przeprowadzona przez zespół pracujący Szkolny Program Profilaktyki na podstawie:
a) ankiety dla uczniów
b) obserwacji zachowań uczniów, analizy frekwencji w dziennikach lekcyjnych,
c) analizy wyników nauczania,
d) rozmowy z wychowawcami klas,
e) rozmowy z rodzicami

 W wyniku analizy został wyznaczony priorytet programu profilaktycznego – „ Żyć w zgodzie ze sobą, bez uzależnień” na rok szkolny 2011/2012 kontynuacja w latach następnych. Celem programu jest ochrona dziecka, ucznia i wychowanka przed zakłóceniami rozwoju, czyli przed podejmowaniem zachowań hamujących lub niszczących rozwój- tak zwanych zachowań ryzykownych. 
Program profilaktyki został opracowany także w zakresie obszarów niepowodzeń szkolnych i opóźnień rozwojowych, funkcjonowania społecznego oraz zachowań zdrowotnych, którego realizacja jest długofalowa.

 Program realizowany jest w poszczególnych etapach edukacyjnych w trzyletnim cyklu nauczania.
I. Etap klasy I-III szkoły podstawowej,
II. Etap klasy IV-VI szkoły podstawowej,
III. Etap I-III gimnazjum.
Aby profilaktyka była skuteczna należy nią objąć nie tylko uczniów, ale również rodziców, nauczycieli i wszystkich pracowników szkoły.

III. CELE PROGRAMU
1. Ochrona dziecka – ucznia przed agresją, uzależnieniami (kontaktem z używkami), które hamują, bądź zakłócają jego rozwój.
2. Zapobieganie patologiem tj. agresja, przemoc, uzależnienia i właściwe reagowanie w chwili pojawienia się ich na terenie naszej szkoły w środowisku lokalnym.
3. Promowanie zdrowego stylu życia i alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
4. Poprawa komunikacji w relacjach nauczyciel – uczeń, uczeń – rodzic, uczeń – uczeń.

WŁAŚCIWY KIERUNEK PROFILAKTYKI TO WZMACNIANIE CZYNNIKW CHRONIĄCYCH. MOTYWOWANIE DO STWORZENIA KOALICHJI SZKOŁY- DOM- ŚRODOWISKO LOKALNE.

IV. STRATEGIE I METODY REALIZACJI PROGRAMU PROFILAKTYKI
 1. Strategie informacyjne (metody):
a) pogadanka,
b) spotkanie ze specjalistami
c) prezentacja filmu, video
d) praca w oparciu o tekst,

 2. Strategie edukacyjne (metody):
a) realizacja programów profilaktycznych, edukacyjnych
b) rysunek,
c) burza mózgów,
d) dyskusja,
e) symulacja różnych sytuacji,
f) gry i zabawy dydaktyczne,
g) praca w małych grupach,
h) technika uzupełniania zadań,
i) uroczystości szkolne,

 3. Strategie działań alternatywnych:
a) Koła zainteresowań,
b) Festyny,
c) Rajdy,
d) Zajęcia pozalekcyjne, zawody sportowe itp.

 4. Strategie interwencyjne:
a) interwencja w środowisku domowym ucznia,
b) interwencja w środowisku szkolnym ucznia,
c) pomoc psychologiczno-pedagogiczna (specjalista),

 Osoby odpowiedzialne za realizację:
> dyrektor szkoły,
> wychowawca klasy,
> nauczyciele,
> pedagog szkolny,
> rodzice,
> higienistka,

Adresaci programu Program profilaktyki w naszej szkole jest kierowany do uczniów, nauczycieli i rodziców uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Pigłowicach.

 Zakres programu:
1. Profilaktyka uzależnień.
2. Kształtowanie umiejętności interpersonalnych.
3. Reagowanie i eliminowanie przejawów agresji i przemocy w szkole i w środowisku rodzinnym dziecka: „Zero tolerancji dla przemocy”
4. Promowanie zdrowego stylu życia oraz zachowania i zasad bezpieczeństwa.
5. Współpraca z rodzicami i instytucjami oraz organizacjami zajmującymi się profilaktyką uzależnień.

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
1. Mniejsza podatność na zły wpływ kolegów.
2. Większa świadomość konsekwencji wagarowania.
3. Nauczanie się prawidłowych sposobów reagowania na przemoc (uczniowie, nauczyciele, rodzice)
4. Umiejętność radzenia sobie z własną frustracją i agresją.
5. Uwrażliwienie uczniów na problem przemocy.
6. Tworzenie klimatu zaufania między nauczycielami i uczniami mającymi problemy.
7.Uświdomienie rodzicom i nauczycielom, że mogą być również sprawcami przemocy psychicznej.
8. Poprawienie relacji z rodzicami i ich aktywniejsze włączenie we współpracę ze szkołą.
9. Ukazanie młodzieży alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu oraz konstruktywnego rozwiązywania konfliktów i sytuacji trudnych.
10. Tworzenie grup samopomocy dla młodzieży z obszarów podwyższonego ryzyka.
11. Włączenie w prewencję całego środowiska lokalnego.
12. Posiadanie przez ucznia nawyków higienicznych.
13. Spędzanie czasu wolnego przez dzieci i młodzież w sposób akceptowany społecznie i pod kontrolą osób dorosłych.
14. Wykształcenie nawyków spędzania czasu bez korzystania z alkoholu, narkotyków i innych środków zmieniających świadomość.
15. Poprawienie wizerunku szkoły poprzez postrzeganie jej, jako miejsca, w którym można ciekawie i miło spędzić czas po zakończeniu nauki.
16. Korzystanie z różnych form wypoczynku psychicznego i relaksacji.
17. Wyrobienie zdolności asertywnej odmowy.
18. Posiadanie przez ucznia jasno określonych szlachetnych celów i konsekwentne dążenie do nich.

V. WSPÓŁPRACA Z:
1. Stowarzyszeniem na Rzecz Oświaty i Kultury na Wsi,
2. Gminną Komisją do Spraw Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
3. Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej i innymi organizacjami, którym bliskie są problemy młodzieży szkolnej,
4. Parafią w Mądrych,
5. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Środzie Wlkp.,
6. Policją,
7. Lokalnymi instytucjami oświatowo-kulturowymi,
8. Pielęgniarką szkolną,
9. Lekarzem.
10. Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie
11.Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną.

Cel szczegółowy: Zapobieganie stosowaniu agresji, piciu alkoholu, palenia papierosów i zażywania narkotyków.

Obszar zadań ryzykownych
1. Cel operacyjny: Uczeń potrafi radzić sobie z sytuacjami trudnymi oraz z zachowaniami o znamionach agresji i przemocy.

Zadania

Dla kogo

Odpowiedzialni

Rodzaj strategii

Termin

1. Przeprowadzenie pogadanki na temat: „Jak reagować na zachowanie agresji”.

uczniowie, rodzice

wychowawcy, pedagog szkolny

działalność informacyjna

wg planu wychowawczego klasy

2. Przeprowadzenie dokładnej diagnozy miejsc oraz sytuacji występowania przemocy w szkole i poza nią.

nauczyciele, pracownicy obsługi

pedagog szkolny

działalność informacyjna

wg lanu wychowawczego klasy

3. Zorganizowanie spotkania z policjantami na temat zachowań uczniów w miejscach publicznych.

uczniowie

pedagog szkolny

działalność interwencyjna

do uzgodnienia z funkcjonariuszem policji do spraw prewencji

4.Prowadzenie akcji „Nie zamykaj oczu”.

uczniowie

samorząd szkolny

działalność informacyjna

wg planu zajęć

5. Prowadzenie zajęć wychowawczych kształtujących prawidłowe postawy oraz ćwiczenie umiejętności zachowywania się w sytuacji stresu, frustracji zagrożenia sytuacji stresu, frustracji.

uczniowie

wychowawcy pedagog

działalność edukacyjna 

wg planu zajęć

6. Informowanie młodzieży o prawnych i realnych skutkach zachowań agresywnych i przestępczości.

uczniowie

wychowawcy pedagog

działalność informacyjna

wg lanu wychowawczego klasy

 2. Cel operacyjny: Uczeń zna rodzaje uzależnień występujących we współczesnym świecie. 

1. Prezentowanie filmów na temat wszelkich uzależnień.

uczniowie

wychowawcy, nauczyciele biologii, j. polskiego, nauczyciel WŻR, pedagog

działalność edukacyjna

wg planu zajęć

2. Redagowanie gazetki ściennej dotyczącej uzależnień.

uczniowie

wychowawcy

działalność alternatywna

wg planu zajęć

3. Zorganizowanie warsztatów z pracownikami PPP na temat przyczyn i skutków uzależnień.

uczniowie nauczyciele rodzice

dyrektor

działalność edukacyjna

do uzgodnienia z PPP

 3. Cel operacyjny: Uczeń zna skutki uzależnień i zna sposoby ich zapobiegania. 

1. Przygotowanie przez uczniów referatów i plakatów dotyczących zapobieganiu uzależnień.

uczniowie

nauczyciele techniki, sztuki, biologii, chemii

działalność informacyjna

wg planu zajęć

2. Umieszczanie plakatów na tablicach informacyjnych na terenie szkoły.

uczniowie

nauczyciele techniki, sztuki

działalność alternatywna

wg planu zajęć

 4. Cel operacyjny: Uczeń opanował trudną sztukę odmawiania. 

1. Prezentowanie postaw asertywnych.

uczniowie

pedagog szkolny

działalność edukacyjna

wg planu zajęć

 5. Cel operacyjny: Rodzice posiadają podstawowe wiadomości dotyczące uzależnień grożących ich dzieciom. 

1. Popularyzacja wiedzy dotyczącej uzależnień czyhających na dzieci.

rodzice

wychowawcy, pedagog

działalność informacyjna

wg harmonogramu spotkań z rodzicami

2. Uświadomienie konieczności wczesnego zapobiegania trudnym sytuacjom na płaszczyźnie dziecko -rodzic.

rodzice

wychowawcy, pedagog

działalność informacyjna

wg harmonogramu spotkań z rodzicami

 6. Cel operacyjny: Rodzice i nauczyciele potrafią rozpoznać pierwsze sygnały wpływu narkotyków oraz stosowanej przemocy wobec dziecka. 

1. Wykład i prezentacja multimedialna n/t Przemocy w rodzinie oraz wpływu alkoholu i narkotyków

rodzice

pedagog szkolny

działalność edukacyjna

według harmonogramu spotkań z rodzicami

2. Przeprowadzenie warsztatów n/t „Jak mówić, by dzieci nas słuchały?”.

rodzice, nauczyciele

pedagog szkolny

działalność edukacyjna

Według harmonogramu posiedzeń Rad Pedagogicznych Szkoleniowych i spotkań z rodzicami.

 7. Cel operacyjny: Uczeń potrafi prawidłowo spędzać czas wolny. 

1.Organizowanie wyjazdów do kina, na spektakle teatralne, do muzeum.

uczniowie

wychowawcy, nauczyciele jęz. polskiego

działalność alternatywna

wg harmonogramu imprez

2. Organizowanie rajdów, wycieczek krajoznawczych, „Zielonych Szkół ”.

uczniowie

wychowawcy

działalność alternatywna

wg harmonogramu imprez

3. Organizowanie imprez szkolnych z udziałem rodziców i nauczycieli-festyny.

uczniowie

Rada Rodziców, nauczyciele, dyrektor, samorząd

działalność alternatywna

wg harmonogramu imprez

4. Udział uczniów w międzyszkolnych zawodach sportowych.

uczniowie

Nauczyciele wychowania fizycznego

działalność alternatywna

wg harmonogramu imprez

5. Udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych, dyskoteki, rajdy

uczniowie

chętni uczniowie

działalność alternatywna

wg potrzeb

 8. Cel operacyjny: Uczniowie zagrożeni zachowaniami ryzykownymi ,wiedzą skąd uzyskać pomoc. 

1. Przeprowadzenie indywidualnych rozmów wychowawców , pedagoga i nauczycieli z uczniami.

uczniowie

dyrektor, wychowawcy, pedagog

działalność interwencyjna

wg potrzeb

2. Organizowanie spotkań z rodzicami uczniów mających problemy .

Uczniowie rodzice

dyrektor, pedagog

działalność interwencyjna

wg potrzeb

3. Nawiązanie współpracy z organizacjami mogącymi skutecznie pomóc w pracy na rzecz przeciwdziałania uzależnieniom.

Uczniowie
rodzice

dyrektor, pedagog

Interwencja środowiska-przedstawiciele władz, Pomocy Społecznej, Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Policji, Parafii.

cały rok

4. Kierowanie do innych placówek służących fachową pomocą w uzależnieniach.

uczniowie

dyrektor, pedagog

działalność interwencyjna

wg potrzeb

  Cel szczegółowy: Kształtowanie zasad prawidłowego funkcjonowania społecznego i osobistego Obszaru funkcjonowania społecznego.

1. Cel operacyjny: Uczeń potrafi prawidłowo funkcjonować w relacjach z rówieśnikami. 

Zadania

Dla kogo

Odpowiedzialni

Rodzaj strategii

Termin

1. Opracowanie wraz z wychowawcami reguł funkcjonowania w zespole klasowym.

nauczyciele, uczniowie

wychowawcy

działalność interwencyjna

IX – X 2012 r.

2. Przeprowadzenie debaty na temat karania i nagradzania w szkole.

uczniowie

samorząd szkolny, pedagog

działalność informacyjna

X – XI 2012 r.

3. Przeprowadzenie analizy funkcjonujących reguł w zespołach klasowych i szkole, opracowanie wniosków wdrożeniowych.

nauczyciele

Rada Pedagogiczna

działalność informacyjna

wg harmonogramu Rad Pedagogicznych

 2. Cel operacyjny: Uczeń zna zasady prawidłowej komunikacji międzyludzkiej. 

Porozumiewanie się .

 

 

 

 

1. Przeprowadzenie zajęć kształcących umiejętności komunikowania się.

uczniowie

pedagog, nauczyciel WŻR, nauczyciele języka polskiego

działalność edukacyjna

wg potrzeb

2. Organizowanie imprez integrujących społeczność szkolną.

uczniowie

samorząd szkolny, wychowawcy

działalność alternatywna

wg potrzeb

3. Wzmacnianie działalności zespołu klasowego.

uczniowie

wychowawcy

działalność alternatywna

Wg potrzeb 

 Cel szczegółowy: Kształtowanie umiejętności odreagowania silnych napięć i stresów powstających w różnych sytuacjach. Obszar niepowodzeń szkolnych i opóźnień rozwojowych.

 1. Cel operacyjny: Uczeń radzi sobie z niepowodzeniami szkolnymi poprzez udzielanie mu wsparcia. 

Zadania

Dla kogo

Odpowiedzialni

Rodzaj strategii

Termin

1. Diagnozowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych uczniów.

nauczyciele

pracownicy PPP, pedagog

działalność interwencyjna

wg potrzeb

2. Pogadanka dla rodziców „Jak organizować dzień pracy ucznia”

rodzice

wychowawcy

działalność edukacyjna

wg harmonogramu zebrań z rodzicami

3. Nauczanie indywidualne.
Plan IPET

uczniowie posiadający orzeczenia o indywidualnym nauczaniu

nauczyciele

działalność edukacyjna

cały rok

4. Tworzenie zespołów wyrównawczych.

Plan PDW

uczniowie

dyrektor, pedagog, nauczyciele, rodzice

działalność interwencyjna

IX, X 2012r.

5. Pomoc uczniowska

uczniowie

uczniowie, samorząd

działalność alternatywno – edukacyjna

wg potrzeb

6. Uaktywnienie uczniów w czasie zajęć lekcyjnych (stosowanie metod aktywizujących)

nauczyciele

nauczyciele przedmiotowi

działalność edukacyjna

cały rok

7. Respektowanie zaleceń PPP przez poszczególnych nauczycieli

nauczyciele

nauczyciele

działalność edukacyjna

wg potrzeb

8. Przeprowadzenie zajęć na temat wartości wykształcenia

uczniowie

wychowawcy, nauczyciele religii, WŻR

działalność edukacyjna

wg planu zajęć

9. Stała współpraca wszystkich nauczycieli szkoły w zakresie przepływu informacji dotyczących uczniów sprawiających problemy dydaktyczne. Uaktualnianie Kart IPET i PDW

nauczyciele

nauczyciele

działalność informacyjna

cały rok

10. Angażowanie uczniów do kół zainteresowań

uczniowie

nauczyciele

działalność informacyjna

cały rok

11. Docenianie postępów uczniów, motywowanie do dalszej pracy, ukierunkowywanie na realizację celów życiowych

uczniowie

wychowawcy  

działalność informacyjna alternatywna

cały rok

12. Organizowanie zajęć edukacyjnych, podczas których uczniowie zdobędą świadomość życiowej użyteczności przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji , będą poszukiwali, odkrywali, dążyli, na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia celów życiowych

uczniowie

wychowawcy, pedagog

działalność edukacyjna alternatywna

cały rok

13. Prezentowanie przez uczniów swojej działalności edukacyjnej. Prezentacja efektów projektów edukacyjnych na forum szkoły i środowiska lokalnego.

uczniowie

nauczyciele

działalność alternatywna

wg. potrzeb

14. Udział w konkursach szkolnych i międzyszkolnych rozwijających i ukazujących zdolności i umiejętności uczniów

uczniowie

nauczyciele

działalność alternatywna

cały rok

 Cel szczegółowy: Promowanie zdrowego stylu życia bez nałogów. Obszar zachowań zdrowotnych

 3.Uczniowie i rodzice posiadają wiedzę na temat różnych aspektów zdrowia. 

Zadania

Dla kogo

odpowiedzialni

Rodzaj strategii

termin

1.Zapoznanie rodziców podczas zebrań z głównymi problemami zdrowotnymi uczniów.

rodzice

wychowawcy

działalność informacyjna i edukacyjna

Podczas zebrań z rodzicami

2. Redagowanie artykułów o tematyce zdrowotnej.

uczniowie

nauczyciele biologii i przyrody

działalność informacyjna

cały rok szkolny

3. Organizowanie wśród uczniów konkursów wiedzy i konkursów plastycznych o tematyce zdrowotnej.

uczniowie

nauczyciele techniki, plastyki, nauczyciele klas I i III

działalność alternatywna

wg kalendarza imprez

4. Prowadzenie lekcji wychowawczych poświęconych tematyce zdrowia w różnych aspektach.

uczniowie

wychowawcy, pedagog

działalność informacyjna i edukacyjna

wg planów lekcji wychowawczych

5.Zorganizowanie cyklu spotkań z pielęgniarką szkolną oraz lekarzem

uczniowie

dyrektor

działalność edukacyjna

wg planów lekcji wychowawczych

6. Zorganizowanie apeli poświęconych tematyce zdrowotnej obchody Światowego Dnia Bez Papierosa

uczniowie

nauczyciele klas I i III , Samorząd szkolny

działalność edukacyjna

wg kalendarza imprez

7. Udział uczniów w spektaklach profilaktycznych zaproponowanych przez odpowiednie instytucje, stowarzyszenia

uczniowie

Pedagog szkolny

działalność edukacyjna

cały rok

8. Zapoznanie uczniów z zasadami ruchu drogowego i bezpieczeństwa na drodze

uczniowie

Nauczyciele techniki i nauczyciele klas I i III,

działalność edukacyjna i informacyjna

cały rok

9. Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez uczestnictwo w zajęciach sprzyjających podnoszeniu sprawności fizycznej

uczniowie

Nauczyciele wychowania fizycznego

działalność edukacyjna i alternatywna

Na zajęciach cały rok

10. Promowanie zdrowego stylu życia poprzez kształtowanie nawyków kulturalnego pożytecznego i zdrowego spędzeni a czasu wolnego (koła zainteresowań)

uczniowie

wychowawcy

działalność alternatywna

cały rok

 Cel operacyjny: Uczniowie przestrzegają zasad higieny osobistej, chroniąc się przed chorobami zakaźnymi. 

1. Zorganizowanie godzin wychowawczych poświęconych higienie osobistej ucznia.

uczniowie

wychowawcy

działalność edukacyjna

wg planu pracy lekcji wychowawczych

2. Informowanie rodziców o stanie czystości uczniów w czasie zebrań Indywidualnych rozmów

uczniowie

nauczyciele

działalność edukacyjna

wg harmonogramu spotkań z rodzicami

3. Przygotowanie apelu pod hasłem „Elegancja i czystość na co dzień”

uczniowie

nauczyciele biologii

działalność edukacyjna

 

4. Przygotowanie przez uczniów referatów i plansz poświęconych tematyce chorób zakaźnych.

uczniowie

nauczyciele biologii, przyrody

działalność edukacyjna

 

5. Analiza artykułów poświęconych chorobom „brudnych rąk” i chorobom przenoszonych drogą płciową.

uczniowie

nauczyciele biologii, przyrody, WŻR

działalność informacyjna, edukacyjna

 

 Cel operacyjny: Uczniowie wiedzą jaki wpływ ma środowisko na zdrowie i życie człowieka. 

1. Udział uczniów w akcjach Sprzątania Świata i Dnia Ziemi

uczniowie

dyrektor nauczyciele

działalność edukacyjna

 

2. Przygotowanie przez uczniów referatów dotyczących ekologii i ochrony środowiska

uczniowie

Nauczyciele biologii, przyrody, geografii

działalność edukacyjna

wg planu zajęć

3.Udział uczniów w akcji zbiórki segregacji surowców wtórnych

Uczniowie

Opiekun samorządu SU

Działalność alternatywna

Cały rok szkolny

4.Udział uczniów w konkursach wiedzy o tematyce ekologicznej

Uczniowie

Nauczyciele biologii, przyrody, geografii, nauczyciele klas I-III

Działalność alternatywna

IV 2013r.

 Cel operacyjny: Uczniowie dbają o właściwy rozwój fizyczny, kondycję i poprawę własnych postaw. 

1.Organizowanie szkolnych imprez sportowych(Dzień Sportu, Dzień Dziecka)

Uczniowie

Nauczyciele klas I-III nauczyciele wychowania fizycznego

Działalność alternatywna

Wg harmonogramu imprez

2.Organizowanie zajęć pozalekcyjnych oraz dyskotek.

Uczniowie

Nauczyciele wychowania fizycznego wychowawcy

Działalność alternatywna

Wg harmonogramu imprez

3.Zorganizowanie wycieczek pieszych, wycieczek autokarowych, rajdów, lekcji w terenie

Uczniowie

Wychowawcy

Działalność alternatywna

Wg harmonogramu imprez

4.Udzał uczniów w zawodach sportowych w szkolnych, gminach, powiatowych

Uczniowie

Nauczyciele wychowania fizycznego

 

Wg harmonogramu imprez

 Na górę strony